يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - 18 Apr 2021
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۳:۰۰
کد مطلب: 52675
۱

من یک مادر عصبانی هستم!

من یک مادر عصبانی هستم!
دكتر شمس الدين كهانی- روانشناسی بالینی پاسخ می دهد:



 
قبل از هر چیزی به مددجوی گرامی باید گفت که خودآگاهی شما نسبت به مسایل و احساسات منفی خودتان امری خوب و پسندیده است چرا که خودآگاهی اولین قدم در راه درمان است. روانشناسان عقیده دارند در حقیقت هیچ انسانی عصبانی، افسرده و ناراحت به دنیا نمی آید بلکه این نوع علایم همان طوری که مددجوی محترم ذکر کرده است ناشی از اتفاقات ناخوشایند زندگی است. شاید عصبانیت در ابتدا یک هشدار و تلنگر به شوهری بیکار یا فرزندی اهمال کار در انجام تکالیفش باشد اما حفظ عصبانیت در طولانی مدت می تواند شما را مستعد انواع مشکلات روان تنی نظیر سردرد و همان درد معده ای که ذ کر کرده اید کند.

مطالعات نشان داده است هرگونه استرس، اضطراب و ناراحتی های عصبی می تواند روی سیستم گوارش شما اثر گذار است و باعث تحریک سیستم گوارش و مشکلاتی نظیر درد و سوزش معده و در نهایت زخم گردد. خشم و عصبانیت مهم ترین احسا سی است که افراد در برخی موقعیت های ناکام کننده در زندگی تجربه می کنند. وقتی عصبانی می شوید در واقع پرچم قرمزی را بر افراشته اید که یعنی چیزی باید تغییر کند و زمانی که به شدت عصبانی هستید یعنی چیزی هست که همین الان باید تغییر کند اما باید به یاد داشته باشید که مشکلات خود را فقط با ابراز خشم و عصبانیت نمی توانید حل کنید. با دنیا مهربان تر باشید و بدانید که این توانایی و قابلیت نیز در شما وجود دارد که می توانید با اطرافیان خود نیز به نرمی و مهربانی رفتار کنید.به عصبانیت به عنوان ابزاری که می تواند دیگران و دنیا را تغییر دهد نگاه نکنید. اگر احساس می کنید در مواردی فریاد زدن به نفع تان است و کمک به تخلیه احساستان می کند در یک جای مناسب این کار را انجام دهید. اما یکی از شیوه های موثر برای کاهش خشم و عصبانیت این است که در موقع عصبانیت موقعیت را ترک کنید یا قبل از هر پاسخی، آهسته از یک تا ده بشمارید. این کار به شما فرصت می دهد تا بتوانید در مورد واکنش بعدی به درستی تصمیم بگیرید و خودتان را تا حدودی آرام کنید. کشیدن چند نفس عمیق نیز می تواند به آرامش شما کمک نماید. یک کلمه آرام بخش را انتخاب کنید و در لحظه عصبانیت با خودتان تکرار کنید مثل آرام باش . یا به هنگام عصبانیت مشغول کاری شوید موسیقی گوش کنید ، به یک دوست یا اطرافیان نزدیک خود پیامک دهید، می توانید چیدمان منزل را تغییر دهید و در آشپز خانه مشغول کاری گردید و اگر به خاطر چیزی که خارج از کنترل شماست به شدت عصبانی هستید مثل بیکاری همسر یا وضعیت اقتصادی نامناسب، پیش از هرگونه واکنش منفی ، این وضعیت را بررسی کنید و فکر کنید چرا چنین شده است و چگونه می توان این مشکل را کاهش داد.
مرجع : رکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بکش، اما تحقیر نکن / خرده‌پرخاشگری چیست؟
"شیوه فرزندپروری"؛ پیش‌بینی‌کننده آمادگی به اعتیاد نوجوانان
فرمول جادویی تقویت سیستم ایمنی: ورزش، تغذیه و خواب
پایان دادن به نگرانی‌ها و به دست آوردن کنترل زندگی
روزه‌داری باعث از بین رفتن سلول‌های معیوب و سرطانی می شود
پیامدهای رابطه با زن یا مرد متأهل
شوهرم به زن دیگری فکر می کند!
۱۴ عادت منفی برای زبان بدن که باید همین امروز کنار بگذارید
نگاهی به عملکرد جلسات مشاوره پیش از طلاق
دلایل بروز اختلال پرخوری در زنان
افسردگی پنهان؛ کرونا با روان ما چه کرد؟!
مراحل تحول روانی از دیدگاه پیاژه
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.