جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۷
کد مطلب: 52676
۰

آیا کمرویی کودک ارثی است؟

آیا کمرویی کودک ارثی است؟
مسئله دیگری که در برخی از کودکان وجود دارد موضوع اضطراب اجتماعی است که گاهی از سوی والدین با کمرویی و خجالتی بودن کودک اشتباه گرفته می شود.

۱۵ درصد کودکان خجالتی‌ تر از دیگران هستند
به همین خاطر به سراغ مریم تشویقی روانشناس کودک و نوجوان و عضو سازمان نظام روانشناسی ایران رفتیم تا توضیحاتی برای همه هموطنان به ویژه پدرها و مادرها بیان کند.

مریم تشویقی در این خصوص اظهار کرد: حدود ۱۵ درصد کودکان به شکل طبیعی خجالتی‌ تر از دیگران به نظر می ‌رسند، اگر این احساس طبیعی از حالت متعادل و مناسبش خارج و بیش ‌از اندازه ادامه پیدا کند می ‌تواند برای والدین نگران ‌کننده باشد.

وی در همین ارتباط توضیح داد: مهم‌ ترین زمانی که کودکان از افراد غریبه دوری می ‌کنند حدود ۸ ماهگی است، در این سن به ‌طور طبیعی کودک احساس غریبگی یا اضطراب در حضور افراد غریبه کرده و نشانه ‌ای کاملاً طبیعی در رشد است.

عضو سازمان نظام روانشناسی ایران اضافه کرد: همچنین در حدود ۳ تا ۴ سالگی هم کودک احساس خجالت و شرم را تجربه می ‌کند و نسبت به قبل کمی بیشتر خجالتی به نظر می ‌رسد.


منزوی بودن می‌ تواند نشانه ‌ای از مشکلات کودک باشد
وی در ادامه سخنان خود یکی دیگر از مشکلات کودکان را برشمرد و در همین ارتباط عنوان کرد: اضطراب یا هراس اجتماعی احساس اضطراب شدید در موقعیت ‌های اجتماعی مانند جمع و صحبت کردن با دیگران است، اگر این احساس اضطراب آن ‌قدر در یک موقعیت اجتماعی شدید شود که مانع ارتباط کودک شما با دیگران باشد و عملکرد او را در بازی، تحصیل و ارتباط با دوستانش مختل کند و احتمال تشخیص اختلال هراس اجتماعی وجود دارد.

این روانشاس کودک و نوجوان یادآور شد: کودکان کمرو و خجالتی معمولاً به حضور با دیگران و ارتباط و بازی با هم ‌سن ‌و سال ‌هایشان علاقه دارند اما احساس خجالت مانع ارتباط آن‌ ها می‌ شود، در مقابل کودکان منزوی در کنار دیگران هیچ لذتی نمی ‌برند و حتی حضور در جمع می ‌تواند برایشان آزار دهنده هم باشد، منزوی بودن می‌ تواند نشانه ‌ای از افسردگی یا مشکلات دیگر باشد و نباید با کمرویی اشتباه گرفته شود.

تشویقی تصریح کرد: تحقیقات نشان داده والدین کمرو حداقل یکی از کودکانشان هم خجالتی می ‌شود، اما آیا این تنها به دلیل ارثی بودن کمرویی است؟
عضو سازمان نظام روانشناسی ایران در پایان بیان کرد: در حقیقت کمرویی تا حدی می ‌تواند ناشی از ویژگی ‌های ژنتیکی باشد اما مسئله مهم ‌تر آن است که اگر شما خودتان فردی کمرو و خجالتی هستید احتمالاً کودک شما علاوه بر گرفتن ژن‌ هایتان از رفتار شما نیز یاد می‌ گیرد.


 
مرجع : خبرگزاری علم و فناوری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود