چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۶
کد مطلب: 52688
۰

تعدادی از کاربردهای جالب علم روانشناسی در زندگی روزمره

تعدادی از کاربردهای جالب علم روانشناسی در زندگی روزمره
با ذکر کلمه روانشناسی، همه به یاد یک کاناپه و شخصی می‌افتند که روی آن خوابیده است و با حالتی گریان، در حال بازگو کردن احساسات و تجربیات خود است تا بتواند از مشاور خود در زندگی کمک بگیرد و البته، روانشناس، در فاصله چند متری با چهره‌ای بی‌تفاوت در یک دفترچه یادداشت مطالبی می‌نویسد.
 
اگرچه این جملات یک توصیف اغراق‌آمیز از جلسه مشاوره روانشناسی است و شاید در برخی موارد کلیشه‌ای هم باشد، اما هنوز فاصله زیادی با ایده‌های فریبکارانه لابوتومی‌های مغز در اواسط قرن بیستم دارد چراکه دانش عمومی در مورد شرایط بهداشت روان از آن زمان تا کنون مسیری طولانی را طی کرده است و اکنون رشته روانشناسی بیشتر از زمینه‌های دیگر بهداشت روان به صورت عمیقی در زندگی روزمره ما گنجانده شده است و در حقیقت، برخی از امیدوارکننده‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه علوم، فناوری، بهداشت، آموزش و تجارت کاملاً در اصول روانشناسی استوار است.

در ادامه برخی از کاربرد‌های رایج روانشناسی در زندگی روزمره آورده شده است.


کمتر خوردن و وزن کم کردن
با شیوع چاقی در ایالات متحده، علاقه به پیدا کردن راه‌های مؤثر برای جلوگیری از پرخوری بیشتر می‌شود و برایان وانسینک، دکترای تخصصی، استاد و مدیر آزمایشگاه غذای دانشگاه کرنل، تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه روانشناسی مواد غذایی انجام داده و به برخی یافته‌های پیشگامانه دست یافته و آن‌ها را منتشر کرده است. برخی از یافته‌های وی عبارتند از:
تماشای فیلم‌های اکشن مصرف غذا را به خصوص در مردان افزایش می‌دهد.

استفاده از ظروف غذاخوری کوچک‌تر و کاسه‌های کوچک‌تر، مقدار غذای مصرفی را بدون اینکه تأثیر رضایت‌بخشی منفی روی افراد داشته باشد، کاهش می‌دهد.

میان‌وعده‌های خیلی کوچک به همان اندازه میان‌وعده‌های مفصل در رفع گرسنگی مؤثر هستند.

تحقیق در مورد عوامل روانشناسی مؤثر در چاقی می‌تواند به منظور تلاش برای کنترل همه‌گیری چاقی مفید باشد و اکثر روانشناسان ارتباط بین ذهن و بدن را در مسائل مربوط به سلامتی درک می‌کنند و یادگیری نحوه پرداختن به جنبه‌های احساسی پرخوری می‌تواند به افراد کمک کند درک بهتری از کاهش وزن داشته باشند.


نمره بهتر گرفتن
برخی از دانش آموزان ممکن است با وجود صرف وقت و تلاش مشابه در تحصیل به عنوان دانش‌آموزان برتر، در عملکرد خوب در مدرسه مشکل داشته باشند که یکی از دلایل احتمالی این اختلاف در عملکرد دانشگاهی، اثربخشی متفاوت ابزار‌ها و استراتژی‌های مطالعه سنتی است.

روانشناسان شناختی و آموزشی از دانشگاه‌های ایالتی کنت، دوک، ویسکانسین-مدیسون و ویرجینیا تکنیک‌های مشهوری مانند بازخوانی متون، به خاطر سپردن دستگاه‌های یادگاری و برجسته‌سازی یا خط کشیدن زیر نکات کلیدی را تعیین کرده‌اند که نتایج متناقضی ایجاد می‌کنند و کمتر برای دانشجویان قابل استفاده است، اما مؤثرترین استراتژی‌های یادگیری شامل جلسات مطالعه منظم در طول زمان موجود و انجام تست‌های عملی بود.

سایر کارشناسان آموزش و پرورش مانند کن رابینسون استدلال کرده‌اند که تنظیم سختگیرانه فعلی سیستم آموزشی در واقع می‌تواند مانع رشد کودکان با استعداد طبیعی شود. با تأکید فراوان بر ریاضیات، انگلیسی، علوم و تجارت، کودکانی که در هنر‌های گویایی استعداد دارند، ممکن است به دلیل ترس از تلاش برای تبدیل یک اشتیاق هنری به یک حرفه پردرآمد، به صورت مکرر از پرورش استعداد‌های خود منصرف شوند. به گفته کن رابینسون، چنین دانش‌آموزانی ممکن است از برنامه‌های آموزشی ویژه - برگرفته از روانشناسی تربیتی – بهره‌مند شوند که توانایی تفکر و خلاقیت آن‌ها را پرورش می‌دهد.


 پیدا کردن همسر
برخی از افراد مجرد ممکن است بگویند که با صبر و حوصله به دنبال "آن شخص خاص" هستند، اما این چالش در مورد میزان ماهی در دریا هم که این میزان به بیش از ۷.۴ میلیارد انسان است. امروزه بسیاری از شرکت‌های دوست‌یابی و همسرابی آنلاین سعی دارند با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده مبتنی بر روانشناسی عشق، وقت دیگران را برای یافتن رابطه عاشقانه تلف کنند.

زوجین ممکن است با یک تست عشق بر اساس علایق شخصی، مذهب، قومیت، سن یا هر مسئله دیگری با هم مطابقت داشته باشند، اما توجه کنید که این تست‌های شخصیت می‌تواند باعث شود تا شما نتوانید تصمیم درستی را درباره همسر آینده خود بگیرید؛ هر چند بسیاری از این سایت‌ها جنبه کلاهبرداری دارند.


ترجمه از: فاطمه میرزایی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد