پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۴
کد مطلب: 52713
۱

تاثیر مصرف دارو‌های اعصاب و روان بر وزن افراد

تاثیر مصرف دارو‌های اعصاب و روان بر وزن افراد
شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: یکی از عوارض جانبی مصرف دارو‌های اعصاب در بعضی افراد افزایش وزن است. به عنوان مثال در بعضی افراد مصرف دارو‌های اعصاب باعث کاهش تحرک می‌شود و به هر میزان که تحرک کاهش یابد؛ سوخت و ساز بدن کم شده و در نتیجه انرژی کمتر مصرف می‌شود.

وی افزود: برای بعضی افراد ممکن است مصرف دارو‌های اعصاب در کنار کاهش متابولیسم، افزایش اشتها را در پی داشته باشد. به عنوان مثال مصرف دارو‌های ضدافسردگی، در برخی افراد باعث افزایش اشتها می شود البته حالت عکس این موضوع هم صورت می‌گیرد و ممکن است مصرف این داروها کاهش اشتها را در پی داشته باشد که این موضوع به واکنش‌های متفاوت بدن افراد بستگی دارد.

اولیایی گفت: در کل در بسیاری از افراد مشاهده می‌کنیم مصرف دارو‌های اعصاب و روان باعث افزایش وزن می‌شود البته گاهی اوقات افزایش وزن ناشی از تجمع مایعات و آب در بدن است که به آن وزن کاذب می‌گوییم که بعد از قطع مصرف دارو به طور مجدد از بدن دفع خواهد شد، اما چاقی که ناشی از کاهش متابولیسم و افزایش توده چربی بدن باشد؛ می‌تواند در آینده مشکل ساز شود.

این مشاور تغذیه مطرح کرد: باید به این نکته توجه داشت که تحت هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه مقدار مصرف دارو‌های اعصاب و روان را کم، زیاد یا قطع کرد. هر تغییری در دوز و مصرف یا قطع مصرف دارو‌های اعصاب و روان باید تحت نظر متخصصان این زمینه صورت بگیرد. افرادی که از دارو‌های اعصاب و روان استفاده می‌کنند برای کاهش عوارض، نیاز دارند تا رژیم غذایی خود را از نظر انرژی متناسب با کاهش متابولیسم بدن تنظیم کنند. در واقع باید ورودی غذا را کمتر کرد تا کاهش متابولیسم جبران شود.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که بعضی از دارو‌های اعصاب و روان باعث سستی و خواب آلودگی می‌شوند. برای رفع این اختلال هم باید برای خود یک برنامه ورزشی منظم و مستمر قرار دهید. داشتن برنامه ورزشی طی دو مرحله به افراد کمک خواهد کرد. در مرحله اول بعد از تداوم ورزش وضعیت هورمون‌های نشاط آور بدن بهتر خواهد شد. ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی برای این گروه از افراد بسیار مناسب هستند. همچنین در مرحله دوم ورزش می‌تواند مصرف انرژی را افزایش داده و باعث استفاده بدن از ذخایر اضافی برای فعالیت‌های ورزشی شود.

اولیایی در پایان تصریح کرد: توصیه می‌شود افرادی که از دارو‌های اعصاب و روان استفاده می‌کنند، نگران این اختلال نباشند. در واقع اگر بیماران برنامه غذایی و ورزشی مناسب داشته باشند؛ می‌توانند وزن خود را به حد تعادل برسانند یا حتی در همان وزن ثابت بمانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!