پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - 15 Apr 2021
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۲:۰۳
کد مطلب: 52716
۱

چگونه احساس ناخوشایند اهمال کاری را از خود دور کنیم؟

چگونه احساس ناخوشایند اهمال کاری را از خود دور کنیم؟
دکتر پیمان دوستی با اشاره به احساسات ناخوشایندی که هنگام انجام کارها ایجاد می‌شوند و تاثیر آن بر اهمال کاری افراد اظهار کرد: برای مقابله با احساسات ناخوشایندی که هنگام انجام فعالیت‌ها ایجاد می‌شوند باید فضایی برای حضور آنها در ذهنتان ایجاد کنید و در عین حال بدون جنگیدن با این افکار و احساس ها، به چطور انجام دادن فعالیت هایتان متمرکز شوید.

این روانشناس اهمال کاری را به معنای به تعویق انداختن فعالیت ها یا مسئولیت های مهم زندگی دانست و ادامه داد: اهمال کاری ممکن است به دلایل مختلفی روی دهد. برخی از این دلایل شامل ترس از شکست، اضطراب، مسئولیت گریزی و تفکر همه یا هیچ است، به طوری که یا به بهترین شکل کاری را انجام می دهم و یا اگر نمی توانم به بهترین شکل انجام دهم، اصلا انجام نمی دهم.

به گفته دوستی برخی مواقع اهمال کاری به دلایل دیگری مانند اتلاف وقت، نبود برنامه ریزی صحیح، نشخوار ذهنی و یا دنبال کردن هدف های غیر واقع بینانه نیز اتفاق می افتد.

وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای رهایی از اهمال کاری پرداخت و گفت: اتلاف وقت یکی از دلایل شایع اهمال کاری است، به طوری که برخی مواقع افراد زمان های زیادی را صرف مواردی می کنند که نه مهم و نه ضروری است و در عین حال زمان خود را برای انجام دادن کارهای مهم و ضروری از دست می دهند.

این روانشناس پیشنهاد کرد: افراد برنامه های خود را به دسته های مهم و ضروری، مهم و غیر ضروری، غیر مهم اما ضروری، و غیر مهم و غیر ضروری دسته بندی کنند و با توجه به این دسته بندی، فعالیت های خود را اولویت بندی و دنبال کنند.

در برخی موارد، افراد زمان های زیادی را صرف برنامه ریزی می کنند و این برنامه ریزی به اندازه ای زمان آنان را می گیرد که فرصتی برای انجام دادن فعالیت های مهم و ضروری برایشان باقی نمی ماند. در روانشناسی این موضوع تحت عنوان "زمان دزدی" شهرت دارد. بدین منظور پیشنهاد می شود هرگاه از برنامه خود عقب ماندید، توجه کنید که چه برنامه‌ای جایگزین برنامه‌هایتان شده است و آن را با قرمز یادداشت کنید.

حتی ممکن است انجام فعالیت‌هایی مثل تماسی غیر منتظره، ملاقات با یک دوست و ... موجب عقب افتادن‌تان از برنامه‌ها شود. از این رو افراد در صورت درگیر شدن با اتلاف وقت می‌توانند یک نفس عمیق بکشند و سعی کنند با نگاهی کنجکاوانه‌تر از اشتباهات قبلی درس بگیرند و دوباره فعالیت‌های خود را دنبال کنند.

گاهی برنامه ریزی نادرست موجب اهمال کاری می شود، به طوری که ممکن است عمل مطابق برنامه‌ریزی‌ انجام شده در واقعیت امکان پذیر نباشد و این امر طبیعی است. اگر برای شما هم چنین اتفاقی افتاد، دلسرد نشوید و مجددا نگاهی به اهداف و برنامه‌ریزی‌هایتان بیندازید و ببینید چه چیزی برای درس گرفتن از این شکست وجود دارد که باید به آن توجه کرد؟

برای رهایی از اهمال کاری، لازم است بدانید که در حال حاضر زمان خود را چطور می‌گذرانید. فعالیت‌های روزمره شما ممکن است مواردی مانند مطالعه، کلاس، رفت و آمد، خواب، تماشای تلویزیون، لباس شستن، غذا خوردن، صحبت با تلفن، ورزش و ... باشد. درباره هفته گذشته خود فکر کنید و هرکاری را که فکر می‌کنید در هر روز و هر ساعت انجام داده‌اید با تفکیک روز و ساعت، یادداشت کنید همچنین تمامی فعالیت‌های خود را برای هفته آینده یادداشت کنید.

به داستان‌هایی که ممکن است ذهن‌تان تعریف کند تا مانع انجام فعالیت‌هایتان شود، آگاهانه توجه کنید. در عین حال هر لحظه انتخاب کنید که می‌خواهید غرق این داستان ها شوید یا می توانید متعهدانه تمرکزتان را بر فعالیت های مهم و ضروری زندگی تان بگذارید.

وی خاطر نشان کرد: فراموش نکنید که اگر منتظر هستید تا هیچ احساس ناخوشایندی وجود نداشته باشد تا به فعالیت‌هایتان بپردازید، هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد، پس لازم است شروع کنید، حتی اگر انواعی از افکار و احساس های ناخوشایند را تجربه می کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

افسردگی پنهان؛ کرونا با روان ما چه کرد؟!
مراحل تحول روانی از دیدگاه پیاژه
چرا نباید از خواب‌های بدمان بترسیم؟
شعار و روز شمار هفته سلامت ۱۴۰۰ اعلام شد
افرادی که دارای این سه عادت کلامی هستند؛ هوش هیجانی بسیار بالایی دارند
کووید ۱۹، تهدیدی برای سلامت اجتماعی و روانی جامعه است
رمزگشایی ایموجی ها از شخصیت انسان‌ها
شایع‌ترین مشکلات روان‌تنی در کشور و تاثیر آن بر جسم انسان
سوالهای پدر دختر از داماد چه چیزهایی است؟
۱۲ نشانه‌ اعتیاد به اینستاگرام
اهداف سال جدید من
10 ویژگی‌ مشترک افرادی که خودکشی می‌کنند!
تنها مانع موجود بر سر شادماني و نشاط، اعتقاد شما به وجود مانع بر اين راه است. به همين دليل راه را اشتباه مي رويد و گرفتار مشكل مي شويد. الهی قمشه ای