چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ - 23 Jun 2021
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۶
کد مطلب: 52729
۱

چگونه با افسردگی احتمالی دوران شیوع کرونا مقابله کنیم؟

چگونه با افسردگی احتمالی دوران شیوع کرونا مقابله کنیم؟
همه ما با شیوع ویروس کرونا سبک زندگی متفاوتی را تجربه می‌کنیم؛ در این مدت مجبور شدیم از میهمانی‌ها و دورهمی‌ها فاصله بگیریم، در جشن‌ها و گردش و برنامه‌های گروهی شرکت نکنیم، بسیاری از عزیزانمان در درگیری با این ویروس منحوس جان باختند و حتی از رفتن سر مزار آنها و تسلی دیگران و تخلیه هیجانی مناسب محروم شدیم؛ همین باعث شد روز به روز حس تنهایی و درونگرایی و افسردگی ما بیشتر شود. حال سوال این است که در این مدت برای درمان افسردگی چه چاره‌ای بجوییم تا بتوانیم بار سنگین این ویروس منحوس و مشکلات فعلی ناشی از آن چون کاهش درآمد، مشکلات اقتصادی و حتی بیکاری را راحت‌تر تحمل کنیم و با افزایش هورمون  "سروتونین" در مغزمان به شاد شدن و امید به زندگی کمک کنیم. در این میان ماساژ روزانه بدن روش خوبی برای کم شدن تنش‌ها و کاهش "کورتیزول" در بدن است.
 
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یکی از ماساژهای مهمی که توصیه می‌شود روزانه امتحان کنید ماساژ سر است؛ روی پوست سر ما ماهیچه‌‌های بسیار نازکی وجود دارد که می‌تواند فشار زیادی را تحمل کنند. تمرکز ماساژ سر روی این ماهیچه‌ها خواهد بود؛ در این نوع ماساژ از روغن‌های مختلفی استفاده می‌شود. ماساژ سر را نمی‌توانید خودتان به تنهایی انجام دهید و نیاز به وجود فرد دومی است به همین دلیل توصیه می‌شود این نوع ماساژ را توسط دستگاه‌های ماساژور انجام دهید.

فرزانه آقایی در مورد ماساژ "اروماتراپی" ادامه داد: این نوع ماساژ با اضافه کردن روغن‌های مختلف از جمله روغن بابونه و اسطوخودوس انجام می‌شود؛ این روغن‌ها با هدف بهبود سلامت جسمی و روحی فرد نزدیک به 6000 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: برنامه‌های اروماتراپی شامل ماساژ، استعمال موضعی و استنشاق است که استنشاق روغن‌ها با استفاده از ظرف دیفیوزر، اسپری یا قطرات روغن، درون هوا تبخیر می‌شوند یا مثلاً در حمام بخار نفس می‌کشند که جدا از بوی دلپذیر روغن‌های اروماتراپی، می‌توانند ضدعفونی کننده تنفسی و مزایای روانشناختی داشته باشند چون با رسیدن مولوکول‌ها به مغز، آنها بر سیستم "لیمبیک" تاثیر می‌گذارند، که با احساسات، ضربان قلب، فشار خون، حافظه، استرس و تعادل هورمون‌ها در ارتباط است؛ از جمله فواید دیگر اروماتراپی کاهش حالت تهوع، مشکلات قاعدگی، درد عضلانی، سردرد، اضطراب، استرس و افسردگی، خستگی و بی‌خوابی است.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در مورد ماساژ گوش بیان کرد: ماساژ گوش به عنوان یک میکروسیستم در بدن عمل می‌کند؛ روی نقاط مختلف گوش نکتههایی وجود دارد که بر سیستم عصبی ما متصل است؛ با انجام دادن ماساژ گوش سیستم عصبی ما تحریک شده و "اندروفین" از خود آزاد می‌کند که ترشح اندروفین‌ها باعث احساس آرامش و کاهش استرس و تنش‌های روزانه می‌شود.

آقایی خاطرنشان کرد: استشمام رایحه‌های دلپذیر مانند استشمام رایحه گیاه نعنا، اسطوخودوس و یاسمن می‌تواند در ایجاد آرامش مفید باشد. بوییدن گل‌ها یا اسانس‌هایی چون لیمو می‌تواند بخشی از مغز که وظیفه احساسات و خاطرات فرد را بر عهده دارد مجبور به فعالیت کند و آرامش نسبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

وی گفت: استفاده از نمک دریا نیز علاوه بر کاهش تنش در بدن فواید بی‌شماری از جمله گردش خون در بدن، جوانی پوست، کاهش ریزش و کمک به رشد موها می‌کند. برای استفاده از این روش کافی است دمای آب داخل وان را ولرم کرده و مقداری از نمک دریا را داخل آن بریزید و بعد از گذشت پنج تا 10 دقیقه که نمک آب به خوبی حل شد به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل آب بمانید  و به آرامی پوست خود را ماساژ دهید و بعد از گذشت مدت زمان مد نظر پوست خود را با آب ولرم بشویید.

این کارشناس روانشناسی بالینی افزود: ماهی و غذاهای دریایی مقادیر زیادی از پروتئین به بدن ما می‌رسانند؛ از جمله غذاهای دریایی غنی از "تریپتوفان" می‌توان به میگو، ماهی "هالی بورت" و ماهی "سالمون" اشاره کرد.  ماهی‌های چرب مانند سالمون علاوه بر تریپتوفان اسیدهای چرب امگا3را به بدن می‌رسانند.

آقایی بیان کرد: شیر منبع غنی تریپتوفان است و در بردن به "سروتونین" تبدیل می‌شود و تاثیر مهمی در کاهش استرس و کاهش فشار خون دارد. لبنیات و آجیل‌ها، دریافت نور خورشید، دریافت بیشتر منیزیم با استفاده از سبزیجات با رنگ تیره، ماهی، موز، حبوبات، کاهش مصرف قند، انجام مدیتیشن که باعث افزایش "اسید 5-هیدروکسی ایندولیستیک" که مواد لازم برای تولید "سروتونین" در بدن است می‌شود، ورزش و مصرف ویتامین c می‌تواند به افزایش سروتونین و در نتیجه کاهش افسردگی کمک کند.

وی در پاسخ به اینکه بعد از تمام توصیه ها در زمینه‌های مختلف  از چه راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان خود می‌توانیم استفاده کنیم، گفت: فرصتی برای کارهای عقب مانده پیدا کنیم و سعی شود از این توفیق اجباری ماندن در خانه برای پیدا کردن سرگرمی‌های جدید یا حتی شروع کارهای جدید استفاده کنید.

این کارشناس روانشناسی بالینی اضافه کرد: فعالیت و حرکات جسمی خود را افزایش دهید وقتی فعالیت می‌کنید و روز را به انجام کاری می‌گذرانید ذهنتان مشغول می‌شود و فرصتی برای فکر کردن به افکار منفی ندارید و همین باعث می‌شود کمتر دچار استرس شوید و انرژی بیشتری پیدا کنید و در نهایت بهتر بخوابید. تمدد اعصاب و تمرکز بر زمان حال تمرکز بر زمان حال می‌تواند حال روحی ما را بهتر و احساسات منفی ما را از بین ببرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نگرانی چیست؟
روانشناسی کودک چیست و چرا اهمیت دارد؟
نشخوار فکری چیست؟ راه‏‌های مقابله با آن کدامند؟
عادت های روزمره را چطور تغییر دهیم؟
استرس بالا احتمال "سندرم قلب شکسته" را افزایش می دهد
طلاق در کمین چه کسانی است؟
چرا بیماری‌های ذهنی مطالعه را دشوار می‌کنند؟
پاسخ به پنج سوال کلیدی درباره وسواس
رابطه اثربخش در مشاوره
والدین به تفاوت های ذهنی بچه ها احترام بگذارند
حرف و عمل ما چه زمانی هم‌خوانی دارد
ازدواج سفید چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی