جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۰ / ۲۳:۱۸
کد مطلب: 52762
۰
یادی از اهالی قلم سفرکرده در سال ۹۹

قلم‌هایی که دیگر به دست گرفته نمی‌شوند

قلم‌هایی که دیگر به دست گرفته نمی‌شوند
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سال ۹۹ اتمام رسیده است. سالی که می‌توان از آن به عنوان سال سخت کرونایی یاد کرد. بیماری که برخی از اهالی فرهنگ و قلم را از جامعه ادبی گرفت و چیزی جز حسرت باقی نگذاشت. در گزارش پیش رو یادی از این شخصیت‌های ادبی و فرهنگی کردیم.
 
آیت‌الله ابراهیم امینی
آیت‌الله ابراهیم امینی ۵ اردیبهشت ۹۹ درگذشت. او در سال ۱۳۴۴ کتاب دادگستر جهان را نوشت. این کتاب در زمانى به چاپ رسید که حملات دشمن به مسأله مهدویت بسیار بود و بسیارى از جوانان می‌خواستند با زندگى حجت دوازدهم آشنا شوند. بررسی مسائل کلی امامت؛ همه باید بدانند؛ بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (س)؛ اسلام و تمدن غرب؛ آموزش دین (۴ جلد)؛ آیین همسرداری؛ آیین تربیت؛ خودسازی؛ دروس، من الثقافه الاسلامیه؛ انتخاب همسر؛ اسلام و تعلیم و تربیت؛ آشنایی با مسائل کلی اسلام؛ وحی در ادیان آسمانی؛ در کنفرانس‌ها؛ تعلیمات دینی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی، الگو‌های فضیلت و خداشناسی برخی از تألیفات آیت‌الله امینی است.
 
محمدباقر ثنایی ذاکر
محمدباقر ثنایی ذاکر، مولف کتاب‌های روانشناسی ۱۰ تیر ۹۹ درگذشت. وی عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و استاد پیشکسوت گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه خوارزمی بود. از او به عنوان پدر مشاوره خانواده ایران یاد می‌شود. وی از سال ۱۳۵۵ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه خانواده درمانی بنیانگذاری و با تلاش‌های بسیار تدوین برنامه مشاوره خانواده در شورای عالی برنامه‌ریزی در سال ۱۳۶۵ را انجام داده است. او علاوه بر تألیف مقالات متعدد، تاکنون بیش از ۱۵ کتاب به چاپ رسانده است.
«در صحنه روان شناسی و مشاوره ایران: فلسفه و سرگذشت سازمان نظام»، «زبان تن»، «مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج»، «فنون مشاوره و روان‌درمانی گروهی»، «روان‌درمانی خانواده»، «خانواده و خانواده درمانی»، «تجارب با ساختار در مشاوره گروهی»، «راهنمای اطلاعات شغلی و تحصیلی»، «مشاوره و روان‌درمانی گروهی»، «مبانی مشاوره و راهنمایی» و... نام برخی از کتاب‌های اوست.
 
روح‌الله حسینیان
روح‌الله حسینیان؛ رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ۴ شهریور ۹۹ درگذشت. وی قاضی و سیاستمدار و رئیس مؤسسه پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود. وی همچنین نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.
کتاب‌های «چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران» «چهارده قرن تلاش شیعه برای توسعه و ماندن» و «بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران»، «حریم عفاف (حجاب و نگاه از دیدگاه فقه اسلامی)»، «ستاره صبح انقلاب (زندگی‌نامه حاج آقا مصطفی)»، «فرشته زمینی (زندگانی زهرا سلام‌الله علیها)»، «ماجرا‌های آغاجری» و «بازخوانی نهضت ملی ایران» آثاری است که از او بر جای مانده است.
 
غلامحسین تکمیل‌همایون
غلامحسین تکمیل‌همایون ۱۴ مهر درگذشت. او مسئول گنجینه کتاب تهران و تهران‌پژوه و چندین‌بار جایزه تهران‌پژوهی را به خود اختصاص داده بود. وی تلاش‌های بسیاری در حوزه پژوهش و تهران‌شناسی داشته است و نشست‌های تهران‌پژوهی در اداره فرهنگ و ارشاداسلامی با تلاش‌های وی راه‌اندازی و برای تهران‌دوستان و علاقه‌مندان به پژوهش ماندگار شد.
 
ژیلا تقی‌زاده
ژیلا تقی زاده، داستان و نمایشنامه نویس، نقاش و طراح صحنه در سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. از آثار داستانی او می‌توان به «جیبی پر از بادام و ماه»، «لباس آبی روی بند رخت»، «کهنه رباط»، «من با یه پریزاد دوستم»، «خودنویس‌های بیچاره» و... اشاره کرد. او دوم فروردین پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.
 
عبدالکریم گلشنی
عبدالکریم گلشنی، نویسنده، استاد دانشگاه و پژوهشگر ۲۷ آبان درگذشت. از آثار او می‌توان به ترجمه «طبقات ابن سعد»، «قیام گئومات مغ» و... و همچنین تالیف «فرهنگ ایران در قلمرو ترکان»، «گلشن تاریخ»، مقالاتی در دانشنامه جهان اسلام و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و... اشاره کرد.
 
محمد مجلسی
محمد مجلسی، متولد سال ۱۳۱۲ بود و آثار زیادی تاکنون با ترجمه وی منتشر شده‌اند و کامل‌ترین نسخه رمان «بینوایان» اثر «ویکتور هوگو» یکی از این آثار است. وی همچنین «شطرنج‌باز» اثر اشتفان تسوایگ، «رویا‌های ماده گرگ»، «پرنده مهاجر» و «جمیله» اثر چنگیز آیتماتف، مجموعه داستان «مرد مغزطلایی»، دو مجموعه چهار جلدی «زندگی بتهوون» و «ژان کریستف» نوشته رومن رولان و «هنر و دیوانگی» اثر مشترک سوفی دو سیوری و فیلیپ مه‌یر را به فارسی برگردانده است.
«خاطرات پس از مرگ» اثر دوتور هم با ترجمه محمد مجلسی از سوی انتشارات «دنیای نو» چاپ شد. همچنین از این مترجم رمان «مرگ بسیار آرام» اثر سیمون دوبوآر نیز منتشر شده بود. «آثار کلیدی موسیقی» نوشته گی للون، «کتاب آنا کارنینا»، «ماری آنتوانت»، «از قفقاز تا پرسپولیس»، «سقوط اصفهان»، «نامه‌های ایرانی»، «رومن رولان»، «سفر‌های ژان شاردن به ایران» از دیگر آثار این مترجم فقید اصفهانی هستند.
 
رمضانعلی اولیایی
رمضانعلی اولیایی، شاهنامه پژوه و مشهور به «پدر فرهنگ آمل» چهارم فروردین درگذشت. این مدرس و نویسنده در سال ۱۳۱۲ متولد شد. از آثارش می‌توان به «شرح حال محمدبن جریرطبری» و «سیدمحمدعلی حسینی نیاکی معروف به داعی الاسلام» اشاره کرد.
 
عباس آقاجانی
عباس آقاجانی، شاعر و ویراستار و حروف چین کتاب‌های محمدرضا شفیعی کدکنی چهارم فروردین دار فانی را وداع گفت استاد شفیعی کدکنی در سپاس‌نامه آغازین کتاب تذکرة‌الاولیا و یاد مرحوم عباس آقاجانی نوشته است: «بینش عالمانه و مهارت کم‌نظیر استاد عباس آقاجانی در حروفچینی نهایی و مراحل نهایی کار به حدی است که زبان من از شکر آن عاجز است...».
 
ثریا قزل ایاغ
ثریا قزل ایاغ نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، در سن ۷۷ سالگی، چهاردهم فروردین از دنیا رفت. «پرنیان و آب؛ با لالایی تا سرزمین خواب»، «لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی، از تولد تا سه سالگی» و «خواندن با کودک، از تولد تا سه سالگی» از جمله کتاب‌های او هستند.
 
محمود اکبرزاده
محمود اکبرزاده، شاعر و مداح اهل بیت در ۸۷ سالگی درگذشت. او متولد ۱۳۱۲ در محله نوغان مشهد بود. یکی از پایه‌گذاران انجمن‌های قدیمی شعر مشهد و همچنین رئیس کانون مداحان این شهر، ۱۷ فروردین دار فانی را وداع گفت.
 
رضا بابایی
رضا بابایی، مدرس حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و مسئول انجمن قلم حوزه بود. از جمله آثار او می‌توان به «آیین قلم»، «نیایش نامه»، «اعجاز بیانی قرآن»، «پیش شرط‌های پژوهش در علوم دینی»، «دین و دینداری» و «محمد برگزیده خدا» اشاره کرد. این نویسنده و پژوهشگر دینی، در سن ۵۵ سالگی ۱۸ فروردین ماه درگذشت.
 
کامران عالیان
کامران عالیان، شاعر و منتقد ادبی خوزستانی و مسئول انجمن ادبی شعر «شیدا» نوزدهم فروردین ماه به علت عارضه تنفسی درگذشت.
 
مجید دلدوزی
مجید دلدوزی، متولد ۱۸ آبان ۱۳۳۴ در تبریز، نویسنده حوزه انقلاب بود و دو اثر در رابطه با تاریخ شفاهی هنر‌های تجسّمی انقلاب اسلامی به چاپ رسانده بود. دلدوزی زندگی پرفراز و نشیبی داشت. از سال‌های سربازی در ارتش تا نهضت سوادآموزی تا سپاه و تا لبنان، همواره کار کرد و بی‌آنکه حتی رنگ دانشکده هنر را ببیند، به‌عنوان یک گرافیست فعال و خلاق، بالید. کتاب «ساده رنگ» و کتاب «انقلاب رنگ‌ها؛ خاطرات شفاهی علیرضا خالقی» از آثار مطرح این نویسنده تبریزی به شمار می‌رود.
 
پری منصوری
پری منصوری نویسنده و مترجم متولد ۱۳۱۴ بود. در دهه‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۰ کتاب‌های داستانی متعددی برای کودکان و نوجوانان ترجمه کرده و خودش نیز داستان‌هایی نوشته بود. از جمله داستان‌های او می‌توان به «بالاتر از عشق» و «مهمانی در غربت» اشاره کرد. او ۲۲ فروردین پس از چند سال بیماری در لندن درگذشت.
 
حسن انوشه
حسن انوشه، نویسنده، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامه ادب فارسی ۲۳ فروردین در سن ۷۵ سالگی به دلیل بیماری سرطان درگذشت. از آثار او می‌توان به «تاریخ ایران کیمبریج: از ظهور اسلام تا آمدن دولت سلجوقیان»، «تاریخ ایران کیمبریج: از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان»، «تاریخ ایران کیمبریج: از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان»، «ایران و تمدن ایرانی، کلمان هوار»، ترجمه «ایران در سپیده دم تاریخ» و ... اشاره کرد.
 
حشمت الله کامرانی
حشمت الله کامرانی، مترجم در سن ۷۹ سالگی ۲۵ فروردین ماه به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. از ترجمه‌های او می‌توان به «مرگ و دختر جوان» نوشته دورفمن، «جاودانگی» نوشته میلان کوندرا، «خانه ارواح» نوشته ایزابل آلنده، «فرزندان سانچز» نوشته اسکار لوئیس و... اشاره کرد.
 
کامران جمالی
کامران جمالی متولد سال ۱۳۳۱ در تهران بود. این شاعر، نویسنده و مترجم در سن ۶۸ سالگی به دلیل عارضه ریوی ۲۹ فروردین ماه در آلمان از دنیا رفت. ترجمه آثار نویسندگانی، چون گونتر گراس، هاینریش بل، تئودور فونتانه، برتولت برشت و ... از جمله تلاش‌های او برای ارائه آثار مطرح ادبیات جهان به فارسی زبانان است.
 
سوسن طاقدیس
سوسن طاقدیس نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان، ۵ اردیبهشت ماه بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت. «قدم یازدهم»، «زرافه من آبی است»، «پشت آن دیوار آبی»، «هزار سال نگاه»، «تو هم آن سرخی را می‌بینی»، «یک راه دور و دراز»، «ماه خالش را از کجا آورده بود»، «یک چاله این جا، یک چاله آن جا»، «نمکی و دیو» و «خدا پاسخ داد» عناوین برخی آثار اوست.
 
نجف دریابندری
نجف دریابندری نویسنده و مترجم در سن نود سالگی، ۱۵ اردیبهشت ماه درگذشت. «پیرمرد و دریا» ارنست همینگوی، «بیگانه‌ای در دهکده» و «هاکلبری فین» مارک تواین، «پیامبر و دیوانه» جبران خلیل جبران و «رگتایم» و «بیلی باتگیت» دکتروف از جمله ترجمه‌های او هستند. کتاب «مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» نیز عنوان یک کتاب آشپزی اثر اوست که با همکاری همسر فقیدش، فهیمه راستکار، نوشته است.
 
محمدعلی عجمی
محمدعلی عجمی، شاعر تاجیک در سال ۱۹۵۶ میلادی متولد شد و چند سالی در ایران زیست. او ۱۵ اردیبهشت ماه درگذشت. از تجربه شاعران نوپرداز و غزل سرایان نواندیش به خوبی بهره برد.
 
فرج الله کمالی
فرج الله کمالی شاعر محلی سرای دشتستانی، پس از تحمل یک دوره بیماری ۱۹ اردیبهشت ماه و در سن ۷۱ سالگی درگذشت. او از نام آورترین شاعران محلی سرای دشتستان است؛ شاعری صاحب سبک و با زبان ویژه که از پیشگامان شعر محلی استان بوشهر محسوب می‌شود.
 
علی پیرنیا
علی پیرنیا، مترجم و مصحح متون ادبی، سوم خرداد از دنیا رفت. او تصحیح «همایون نامه زجاجی» را در کارنامه خود دارد. منظومه «همایون نامه زجاجی» نوشته حکیم زجاجی، شامل ۶۰ هزار بیت رویداد‌های تاریخ اسلام را به تصویر کشیده است.
 
مهدی اخوان لنگرودی
مهدی اخوان لنگرودی، شاعر و نویسنده ۵ خرداد ماه در سن ۷۵ سالگی از دنیا رفت. از آثار شعری او می‌توان به «چوب و عاج»، «آبنوس بر آتش»، «خانه»، «سالیا» و «گل یخ» (برگزیده اشعار) ۱۳۷۸ اشاره کرد. از داستان‌ها و رمان هایش نیز می‌توان از «آنوبیس»، «درمان»، «پنجشنبه سبز»، «ارباب پسر»، «در خم آهن»، «الا تی تی» و «توسکا» نام برد.
 
سیروس مشفقی
سیروس مشفقی مشهور به شاعر روستا، ۱۰ خرداد از دنیا رفت. از آثار او می‌توان به «پشت چپر‌های زمستانی»، «نعره جوان»، «شبیخون» و «عشق معنی می‌کند حرف مرا» اشاره کرد.
 
محمود علمی
محمود علمی، بنیانگذار انتشارات بدرقه جاویدان ۱۵ خرداد درگذشت. اولین کتابی که او منتشر کرد، «کلیات سعدی» تصحیح محمدعلی فروغی بود. محمود علمی با نام مستعار و تخلص «م. درویش» شعر هم می‌سرود و دیوان شاعران کلاسیک را نیز تصحیح و حاشیه نویسی و منتشر می‌کرد.
 
تاجماه آصفی
تاجماه آصفی، نویسنده کتاب «الهیات شعر فارسی از رودکی تا عطار» ۱۶ تیر درگذشت. او مؤلف کتاب آسمان و خاک (الهیات شعرفارسی ازرودکی تاعطار) است که در سال ۱۳۷۶ به همت مرکز نشر دانشگاهی منتشر شد.
 
رضا افضلی
رضا افضلی ۱۹ تیر در سن ۷۲ سالگی از دنیا رفت. «در شهر غم گرفته پاییز»، «نگاهی از ساحل به دریا»، «آهوی ارغوانی» و «شناخت نامه محمد قهرمان» از کتاب‌های این شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه به شمار می‌روند.
 
یدالله طارمی
یدالله طارمی شاعر در سن ۸۸ سالگی ۲۰ تیر درگذشت. «نسیم دلگشا»، «شمیم نسترن»، «بهار نارنج» و «بانوی عشق» آثار اوست.
 
علی شریف کاشانی
علی شریف کاشانی، شاعر آیینی در سن ۹۱ سالگی ۲۶ تیر درگذشت. از سال ۱۳۶۰ مسئولیت انجمن ادبی «صبا» کاشان را به عهده داشت و در انجمن‌های «کلیم» و «سخن» کاشان نیز فعال بود.
 
چنگیز داورپناه
چنگیز داورپناه، مترجم و استاد زبان و ادبیات فارسی ۲۸ تیر درگذشت. «داستان‌هایی برای سرگرمی» و «روزی که در میلان از آسمان کلاه می‌بارید و چند داستان دیگر» از آثار اوست.
 
حسین صفاری دوست
حسین صفاری دوست در سن ۷۱ سالگی سی تیر درگذشت. در مجموع حدود ۲۰ مجموعه شعر به چاپ رسانده است. «مهمانی سنگ ها»، «نهال»، «کوچه‌های بی عابر»، «اندیشه‌های زخمی»، «خورشید خمیده» و ... از آثار اوست.
 
بدرالزمان قریب
بدرالزمان قریب عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، زبان شناس و استاد دانشگاه، ۷ مرداد ماه بر اثر بیماری کرونا در سن ۹۱ سالگی درگذشت. «تاریخچه گویش شناسی در ایران» و «مطالعات سُغدی» از آثار او هستند.
 
سیدحمید محمودی
سیدحمید محمودی متولد ۱۳۶۷ در همدان شاعر جوان متخلص به «درخت همدانی» بود. او ۲۳ مرداد بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت. مجموعه شعر «رقص جویده» آخرین اثر نشر یافته اوست.
 
سیدمحمد رادمنش
سیدمحمد رادمنش، پژوهشگر، مترجم و استاد زبان و ادبیات فارسی در سن ۹۶ سالگی ۲۶ مرداد درگذشت.
 
منوچهر سلیمی
منوچهر سلیمی، نویسنده پیشکسوت کودکان و نوجوانان، در سن ۹۲ سالگی، سی مرداد ماه دار فانی را وداع گفت. «مورچه و شیر»، «غول»، «آب حیات»، «سر بر افلاک»، «نام پرافتخار»، «لاشخوران»، «افسانه‌های طوطی سخنگو» و گردآوری مجموعه «افسانه‌های ایرانی» را در کارنامه ادبی خود دارد.
 
مسعود مهرابی
مسعود مهرابی مدیر مسئول ماهنامه «فیلم»، مولف کتاب‌های سینمایی و مورخ سینما ۱۰ شهریور درگذشت. او نویسنده «تاریخ سینمای ایران»، «پوستر‌های فیلم»، «کتاب شناسی سینما در ایران»، «فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «صد سال اعلان و پوستر فیلم» و «سیاحت نامه جشنواره‌های جهانی» است.
 
اسماعیل سعادت
اسماعیل سعادت نویسنده و مترجم ۱۲ شهریور از دنیا رفت. او نویسنده، زبان شناس و مترجم آثار فلسفی، عضو شورای عالی ویرایش سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، مدیر گروه دانشنامه تحقیقات ادبی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو پیوسته فرهنگستان بود. «ایزابل» آندره ژید، «زندگی میکل آنژ» رومن رولان و «کشفیات نوین در روان پزشکی» کلیفورد آلن از آثار اوست.
 
سیدمهدی شهیدزاده
سیدمهدی شهیدزاده، شاعر و هنرمند خراسانی در سن ۸۴ سالگی سی شهریور درگذشت.
 
علی اکبر عبدالهی
علی اکبر عبدالهی نویسنده و مترجم ۳۱ شهر یور از دنیا رفت. ترجمه آثاری هم، چون «پیرمرد و دریا»، «داستان‌های شکسپیر؛ رویای نیم شب تابستان»، «آنا کارنینا»، «اتللو»، «رومئو و ژولیت» و... در پرونده کاریش دیده می‌شود.
 
منوچهر آشتیانی
منوچهر آشتیانی، مترجم و استاد پیشکسوت فلسفه و علوم اجتماعی پس از یک دوره بیماری طولانی، ۸ مهر درگذشت. او خواهرزاده نیما یوشیج و از نوادگان میرزاحسن آشتیانی بود. آشتیانی در سال ۱۹۷۱ از دوره دکتری دانشگاه هایدلبرگ فارغ‌التحصیل شد. او از شاگردان کارل لویت و گادامر بود. از آثار آشتیانی می‌توان به «کارل مارکس و جامعه‌شناسی شناخت»، «جامعه‌شناسی شناخت کارل مانهایم»، «ماکس وبر و جامعه‌شناسی شناخت»، «جامعه‌شناسی شناخت (مقدمات و کلیات)»، «جامعه‌شناسی شناخت ماکس شئلر»، «گفتار‌هایی پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی»، «درآمدی به بحران جامعه‌شناسی جهانی» و ... اشاره کرد.
 
حبیب الله بیگناه
حبیب الله بیگناه، شاعر و ادیب خراسانی ۸ آبان از دنیا رفت. وی در شهریور ۱۳۱۸ در بجنورد به دنیا آمد. نوجوانی‌اش در تب‌وتاب رخداد‌های سیاسی زمانه‌اش گذشت و سال‌های جوانی و دوران دبیرستان را به مشهد آمد و به این واسطه با بزرگان ادبیات خراسان و مشهد آشنا شد و بسیار زود به محفل و هم‌نشینی نام‌آورانی، چون مهدی اخوان‌ثالث، محمد قهرمان و محمدرضا شفیعی‌کدکنی پای گشاد. تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده ادبیات فردوسی مشهد پی‌گرفت و این سرچشمه بهره‌مندی از مکتب بزرگانی نظیر زنده‌یاد دکتر فیاض بود.
 
کیومرث یزدانی
کیومرث یزدانی شاعر تجربه‌گرا در ۶۵ سالگی هشتم آبان دارفانی را وداع گفت. مجموعه «در کیهان من درختانی روئیده» از او منتشر شده است.
 
جلال ملکشاه دلدار
جلال ملکشاه دلدار به عنوان یکی از مطرح‌ترین شاعران کرد در زمینه شعر نو کردی شناخته می‌شود. او ۱۰ آبان در سن ۶۹ سالگی به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت.
 
عبدالعلی صادقی
عبدالعلی صادقی، شاعر و نویسنده در سن ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. از آثار او که ۱۸ آبان دار فانی را وداع گفت می‌توان به «از چهارشنبه سوری تا سیزده بدر»، «ایران نامه»، «پرواز تا خورشید»، «درخت پیر» و ... اشاره کرد.
 
حسن نراقی
حسن نراقی، نویسنده و پژوهشگر حوزه اجتماعی اول آذر در ۷۶ سالگی درگذشت. از آثار او می‌توان به «کاشان در جنبش مشروطه»، «ناگفته ها»، «چکیده تاریخ ایران: از کوچ آریایی‌ها تا پایان سلسله پهلوی» و «من آنچه شرط بلاغ است؛ ضمیمه‌ای بر جامعه شناسی خودمانی» اشاره کرد.
 
محمداعظم رهنورد زریاب
محمداعظم رهنورد زریاب، نویسنده مشهور افغانستان ۲۱ آذر در ۷۶ سالگی درگذشت. رهنورد زریاب بیشتر از صد داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که شماری از این داستان‌ها در مجموعه‌های،  چون آوازی از میان قرن‌ها، مرد کوهستان، دوستی از شهر دور، نقش‌ها و پندار‌ها چاپ شده است. ترجمه‌ها و مقالات زریاب در کتاب‌های، چون پیراهن‌ها، حاشیه‌ها و گنگ خوابدیده منتشر شده است.
 
محمدتقی اکبری
محمدتقی اکبری از شاعران ادبیات مهاجرت و پایداری بود ۲۳ آذر بر اثر سانحه تصادف از دنیا رفت. در سال ۱۳۸۰ گزیده شعر‌های او در سلسله گزیده ادبیات معاصر کتاب نیستان منتشر شد.
 
اصغر عبداللهی
اصغر عبداللهی فیلمنامه نویس، کارگردان و داستان نویس ۷ دی درگذشت. «آفتاب در سیاهی جنگ گم می‌شود»، «در پشت آن مه»، «سایبانی از حصیر»، «آبی‌های غمناک بارُن» و «هاملت در نم نم باران» آثار ادبی این نویسنده هستند.
 
محمود کیانوش
محمود کیانوش پیشکسوت شعر کودک ایران ۲۳ دی در سن ۸۶ سالگی در لندن درگذشت. او از پیشگامان شعر‌های منثور آهنگین بود. ۱۷ مجموعه شعر، ۱۰ رمان، ۵ مجموعه داستان کوتاه، ۲ نمایشنامه، ۶ رمان و داستان کوتاه برای کودکان و نوجوانان و ۲۲ ترجمه از آثار برتولت برشت، ساموئل بکت، یوجین اونیل و. بخشی از فعالیت این چهره فرهنگی کشور است.
 
عباس صفاری
عباس صفاری شاعر و نویسنده، ۷ بهمن بر اثر بیماری کرونا در کالیفرنیا از دنیا رفت. «پشیمانم کن»، «مثل خواب دم صبح»، «خون انار»، «ملاقات در سندیکای مومیاگران»، «قدم زدن در بابل»، «مثل جوهر در آب»، «خنده در برف» و «هبوط یا حکایت ما» تنها بخشی از عناوین آثار به جا مانده از اوست.
 
هاله لاجوردی
هاله لاجوردی نویسنده، جامعه شناس و استاد سابق جامعه شناسی دانشگاه تهران دوشنبه ۱۳ بهمن دار فانی را وداع گفت. از آثار او می‌توان به کتاب «زندگی روزمره در ایران مدرن (با تامل بر سینمای ایران)» اشاره کرد.
 
ایرج نوبخت
ایرج نوبخت، مترجم و نویسنده در سن ۸۸ سالگی ۱۴ بهمن در آمریکا درگذشت. از آثار نوبخت می‌توان به مجموعه داستان «یادداشت‌های سبیل یک مرده» و ترجمه «خانه خاموش» و «من یک درختم» اورهان پاموک، کتاب ۶ جلدی «تاریخ عثمانی» اوزون چارشی لی، «۸۳۵ سطر» ناظم حکمت و ... اشاره کرد.
 
ایرج کابلی
ایرج کابلی، نویسنده، مترجم، خط و زبان شناس، وزن شناس و شعرپژوه ۲۹ بهمن درگذشت. ۱۰ کتاب ترجمه و تالیف از این چهره فرهنگی منتشر است.
 
غلامرضا جمشیدنژاد
غلامرضا جمشیدنژاد، مترجم، پژوهشگر و مصحح نسخ خطی، چهارشنبه ۱۳ اسفند پس از یک هفته مبارزه با بیماری کرونا درگذشت. «در سایه خورشید (مروری بر زندگی و آثار غزالی توسی)»، «سیدامیر ابوالفتح جرجانی و تفسیر آیات الاحکام»، «نظام‌های اقتصادی صدر اسلام» و… از جمله تالیفات اوست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!