پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۱
کد مطلب: 52771
۱
خانم‌ها خستگی خود را از تن به در کنید!

سلامت زنان؛ تضمین سلامت خانواده

سلامت زنان؛ تضمین سلامت خانواده
خستگی، موضوعی است که اغلب افراد در طول شبانه روز با آن روبرو می‌شوند و فرقی نمی‌کند که آن ها جوان باشند یا میانسال و کهنسال. اما یکی از گروه‌هایی که اغلب احساس خستگی مفرط می‌کنند، زنان هستند و دلایل متعددی برای بروز این معضل وجود دارد.
 
وقتی زن ازدواج می‌کند و پس از مدّتی مادر می‌شود، بار مسئولیت هایش چندین برابر می‌شود و نه تنها در برابر همسر بلکه فرزند خود نیز احساس مسئولیت می‌کند و در حقیقت، دغدغه هایش به حدّی زیاد می‌شود که اغلب، در میان شلوغی‌های روزمره خود فرصتی برای دنبال کردن و تحقق علایق و آرزوهایش پیدا نمی کند و به همین دلیل است که به مرور زمان، از واژه‌هایی که رنگ خستگی و بی رمقی در آن‌ها احساس می‌شود، استفاده می‌کند و نوعی فرسودگی روحی و جسمی در وجود او بروز پیدا می‌کند.
 
مریم سامانی، روانشناس بالینی در رابطه با احساس خستگی در زنان اظهار کرد: زنان باید توجه کنند، همه وظایف یک مادر در توجه به امور خانواده و کودکان خلاصه نمی‌شود و مهم‌ترین وظیفه مادر، خویشتن دوستی و توجه کردن به حفظ انرژی خود است، زیرا با کاهش سطح انرژی بدن خود، دیگر نمی‌توانند به انجام وظایف شان بپردازند و برای این منظور باید راه‌های سریع شارژ کردن انرژی خود را بشناسند و به آن ها عمل کنند.

وی با اشاره به کم آبی بدن به عنوان یکی از دلایل خستگی بیان کرد: کم آبی بدن حتی اگر به میزان کم باشد، باعث سردرد، خستگی و تحلیل انرژی در زنان می‌شود و به همین دلیل، نوشیدن یک بطری آب، معجزه درمان این مشکل به ظاهر ساده است.

سامانی تصریح کرد: استحمام در وسط روز، حس جدید و انرژی بخشی را در وجود انسان تزریق می‌کند و تا حدّ زیادی از خستگی آن‌ها کم می‌کند، به گونه‌ای که آن‌ها می‌توانند تا پایان روز با انرژی بیشتری به فعالیت بپردازند.

این روانشناس بالینی گفت: زنان باید توجه کنند که استراحت‌های کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای را از خود دریغ نکنند و احساس گناه حاصل از اینکه با اختصاص دادن این فرصت به خود در امور فرزندان شان کوتاهی کرده اند را دور بیندازند، چرا که متخصصان، از این فرصت، به عنوان شارژ طلایی انرژی و عامل کاهش خستگی یاد می‌کنند و برای همین منظور، توصیه می‌شود که زنان، هر روز جسم خود را با شارژ طلایی همراه کنند.

وی ادامه داد: ورزش‌های منظم حتی بیشتر از چرت زدن باعث افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی بدن می‌شوند و به همین منظور، برداشتن گام‌های سریع هنگام انجام دادن کار‌ها می‌تواند خلأ انرژی را پر کند.

سامانی تاکید کرد: خوردن یک صبحانه سالم در حفظ انرژی در طول روز موثر است تا جایی که مطالعات نشان می‌دهد مادرانی که به جای نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های اینچنینی، از لقمه‌های نان و پنیر و گردو استفاده می کنند در طول روز، از سطح انرژی بالاتری برخوردار هستند.

وی افزود: نوسانات قند خون در طول روز باعث احساس خستگی در زنان می‌شود. بنابراین، زنان باید میان وعده‌ها را به درستی انتخاب کنند و بهتر است به جای مصرف مواد قندی و خوراکی‌های شیرین، ریزمغذی‌های انرژی زا میل کنند.

این روانشناس بالینی در پایان خاطرنشان کرد: سلامت جسم و روح در زنان به حدّی اهمیت دارد که می‌تواند تضمین سلامت خانواده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.