پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۹
کد مطلب: 52784
۰

۵ دقیقه استراحت در بین کار مفید است

۵ دقیقه استراحت در بین کار مفید است
یک پژوهش علمی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که کارمندان برای غلبه بر احساس خستگی نیاز به وقفه‌های کوتاه در میان ساعات کاری روزانه دارند.
طبق گزارش روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» تیمی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی در ایالات متحده آمریکا دریافتند که یک استراحت کوتاه مدت پنج دقیقه‌ای در بهبود قدرت تمرکز و رفع خستگی کارمندان موثر است.

محققان در یک نظرسنجی بین‌المللی دریافتند، کارمندانی که خسته به محل کار خود می‌آیند به تعداد استراحت‌های کوتاه مدت بیشتری نیاز دارند. به این منظور، ضروری است که در ساعات کاری برای چند دقیقه از کامپیوتر و میز کار خود دور شوند. این وقفه کوتاه چند دقیقه‌ای به آن‌ها کمک می‌کند تا انرژی کافی بدست بیاورند و با روحیه بهتری به کار خود ادامه دهند.


فعالیت‌ های پیشنهادی
محققان به کارمندان پیشنهاد می‌کنند که برای آوردن یک فنجان قهوه یا به هدف آرامش، مدت کوتاهی در محیط کار حرکت کنند تا ذهن خود را از خستگی کار روزانه پاک کنند.

وقفه‌های کوچک می‌تواند شامل هر نوع فعالیتی باشد مثلا هنگامی که از خانه کار می‌کنید می‌توانید با کار‌هایی مانند خوردن غذای میان وعده، بازی با حیوان خانگی یا نوشیدن چای یا قهوه برای دقایقی به استراحت بپردازید تا خستگی شما از بین برود.

پروفسور سوفیا چو، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، می‌گوید: «یک استراحت کوتاه ۵ دقیقه‌ای اگر در زمان مناسب استفاده شود، می‌تواند یک فرصت طلایی برای رفع خستگی شما باشد».


در آمریکا و کره جنوبی
در یک مقاله تحقیقی که در مجله «روانشناسی کاربردی» منتشر شد، خانم چو و همکارانش دو تحقیق را برای کشف مزایای استراحت کوتاه انجام دادند. این پژوهش قبل از شیوع بیماری همه‌گیر Covid-۱۹ که منجر به بسته شدن دفاتر و اداره‌ها شد، انجام گرفت.

اولین نظرسنجی بر روی ۱۰۰ کارگر آمریکایی انجام گرفت که از آن‌ها خواسته شد دو پرسشنامه را یکی صبح و دیگری بعد از ظهر طی مدت ۱۰ روز کاری پر کنند.
پرسشنامه‌ها کیفیت خواب، میزان خستگی، مشارکت این کارگران در کار و تجارب عمومی محل کار خود در جریان روز کاری را بررسی می‌کردند.
در پژوهش دوم ۲۲۲ کارمند در کره جنوبی به سه پرسشنامه، یکی صبح، دومی پس از ناهار وسومی در آخر وقت کاری برای مدت پنج روز متوالی پاسخ دادند.


وقفه‌های کوتاه
نتایج این تحقیق نشان داد در روز‌هایی که کارگران خسته به محل کار می‌آمدند، تمایل بیشتری به استراحت‌های کوتاه مدت داشتند.
به همین دلیل محققان معتقد هستند که وقفه‌های کوتاه مدت به کارمندان و کارگران کمک می‌کند تا سطح انرژی خود را حفظ و در محیط کار احساس بهتری داشته باشند.

پروفسور چو گفت: «یک وقفه کوتاه به مدیریت منابع انرژی بدن در طول روز کمک می‌کند. به‌ویژه در روز‌هایی که شخص خسته به نظر می‌رسد، وقفه های کوتاه بسیار مفید است».


نقش صاحبان مشاغل
تیم محققان دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه ایلینوی همچنین دریافتند که کارمندان تمایل بیشتری به استراحت کوتاه دارند و اگر احساس کنند کارفرما به فکر سلامتی آن‌ها است، بهتر کار می‌کنند.
پروفسور چو گفت: «وقتی کارمندان فکر می‌کنند که کارفرما به سلامتی آن‌ها اهمیت می‌دهد، در تصمیم‌گیری احساس قدرت بیشتری می‌کنند».
وی افزود: «این به نفع شرکت خواهد بود که مسئله استراحت کوتاه و تعیین زمان آن را به کارگران بسپارد تا آن‌ها بتوانند از زمان استراحت کوتاه استفاده بهتری کنند و انرژی خود را به طور موثر مدیریت کنند».


گوشی هوشمند و خوشبختی
نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از تلفن هوشمند توسط کارمندان نیز به عنوان یک وقفه کوتاه بخشی از استراحت در زمان کار به شمار می‌رود.

نتایج یک پژوهش که توسط محققان دانشگاه کانزاس در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد افرادی که در طول روز با استفاده از تلفن هوشمند استراحت می‌کردند، در کار شادتر و بهره‌وری بیشتری داشتند.

بر اساس این تحقیق، بازی به مدت یک یا دو دقیقه با برنامه‌ای از تلفن هوشمند یا خواندن پیامی از حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی به کارمندان کمک می‌کند تا از استرس و خستگی رها شوند.

محققان در کانزاس برنامه‌ای را نصب کردند که ده‌ها مورد استفاده از تلفن‌های هوشمند مردم را در ساعات کار می‌سنجد و در پایان هر روز از آن‌ها می‌خواهند که احساس خود را ثبت کنند.

نتایج نشان داد که کارکنانی که با استفاده از تلفن هوشمند به استراحت می‌پرداختند، در پایان روز کاری خوشحال‌تر بودند.


۲۲ دقیقه از ۸ ساعت
محقق سایول کیم، دانشجوی دکترای علوم روانشناسی، گفت: «ارتباط با دوستان یا اعضای خانواده از طریق تلفن هوشمند، یا یک بازی می‌تواند به کارمندان کمک کند از برخی استرس‌های خود رها شوند و ذهن خود را بازیابی کنند».

کیم گفت، تحقیقات نشان داده که کارمندان از ۸ ساعت کار روزانه، حدود ۲۲ دقیقه را صرف بازی با تلفن هوشمند می‌کنند. او گفت اگر کارمند در طول روز کاری یک ساعت صرف بازی با تلفن هوشمند بکند، مطمئناً بر عملکرد شغلی وی تأثیر منفی خواهد گذاشت».


جلوگیری از کاهش بهره‌وری
کیم در پایان تأکید کرد که یک وقفه کوتاه متناوب در طول روز کاری بسیار مهم است، زیرا داشتن تمرکز برای هشت ساعت متوالی دشوار به نظر می‌رسد.
کیم افزود: «کارگران و کارمندانی که معتقدند بدون وقفه ‎های کوتاه استراحت، می‌توانند به کار خود ادامه دهند، بازدهی پایینی داشتند».

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو