جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ / ۱۵:۳۲
کد مطلب: 5280
۰
۴

تحقیر ایرانی ها برای ورود به دانشگاه لبنان + عکس

همواره نگرانی از مقوله ای به نام فرار مغزها و رفتن دانشجویان نخبه به کشورهای اروپایی و آمریکایی در میان مردم و مسئولان کشور وجود داشت اما به دیگر این مقوله دیگر موضوعی مهم به نظر نمی رسد زیرا در حال حاضر شاهد آن هستیم که کشورهای همسایه نیز در محلی مناسب برای حضور دانشجویان ایرانی شده است.
به گزارش قاصد، بر هیچ کس پوشیده نیست که یکی از مهمترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال های پس از انقلاب کسب افتخارات علمی و گسترش تحصیلات عالی در میان تمامی افراد جامعه بوده است. اما از همان ابتدای انقلاب نیز یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان خروج دانشجویان نخبه به قصد تحصیل در کشورهای غربی و آمریکایی بود. اگرچه مسئولان همواره برای حل این مشکل تلاش کرده اند اما امروز شاهد آن هستیم علاوه بر این مشکل، مشکل خروج دانشجویان از کشور برای تحصیل در کشورهای همسایه که بیشتر آن ها رقیب جدی ایران در دستیابی به جایگاه برتر علمی منطقه نیز خودنمایی می کند. به طور مثال در حال حاضر بیش از 300 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه های کشور لبنان تحصیل می کنند. در يك هفته اخير ثبت نام چندنفر از دانشجویان متقاضی در کشور لبنان نهايي شده و تعداد زیادی دانشجوی ایرانی نیز متقاضی ثبت نام در دانشگاه های امام اوزاعي، سن ژوزف، دانشگاه آمريكايي بيروت، دانشگاه اسلامي و دانشگاه ملي لبنان هستند. بیشتر ايرانياني كه خواهان ثبت نام در دانشگاههاي لبنان هستند، در حال حاضر مشغول انجام امور اداري، آزمون هاي  كتبي و شفاهي و معادله مدارك تحصيلي خود هستند.    
جالب آن که بیشتر دانشجویانی که به این کشور سفر می کنند متقاضی ثبت نام در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری هستند. بر اساس آمارهای اعلام شده  دانشگاه اسلامي كه متعلق به مجلس اعلاي شيعي لبنان است ومتقاضیان زیادی از ایران دارد در سال تحصيلي جديد تا کنون پنج دانشجوی ایرانی در مقاطع مختلف پذيرش كرده است. پس از این دانشگاه، دانشگاه امام اوزاعي بيشترين دانشجوي ايراني را در خود جای داده و در سال تحصیلی جدید تا کنون سه دانشجویان ایرانی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد جذب کرده است. دانشگاه يسوعيه (سن ژوزف ) که وابسته به کشور فرانسه است و دانشگاه ملي لبنان نیز درمجموع 4 دانشجوي ايراني در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته اند.
 
نکته جالب توجه در آمارهای منتشر شده تقاضای بالای دانشجویان برای ورود به دانشگاه های آمریکایی لبنان است که موجب شده مسئولان این دانشگاه نیز از این موضوع سوء استفاده کرده و موجبات سرگردانی و تحقیر دانشجویان ایرانی آن هم در مقاطع عالی را فراهم کرده اند. این که بسیاری از دانشگاه های ایران سطح علمی بالاتری نسبت به بیشتر دانشگاه های منطقه دارند بر هیچ کس پوشیده نیست اما به نظر می رسد لزوم راهکاری از سوی مسئولان برای حل این موضوع ضروری است.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

United States
كجاش تحقير بود ؟
Germany
اینکه می گویید باید راهکاری از سوی مسئولان ارائه شود حرف بی پایه واثاثی است.شما نمی توانید برای دیگران تایین تکلیف کنید که کجا ادامه تحصیل کنند.به شعور انسان برمی خورد.واینکه دانشگاه های بیروت داشجوی ایرانی را مسخره می کنند حق دارند!چون داشجوی ایرانی دارد کارشناسی ارشد یا دکترا می گیرد اما به زبان انگلیسی وعربی وفرانسوی مسلط نیست.این برای تحصیل کرده های لبنانی مایه ی تعجب است چون انها از بچگی با این سه زبان عادت می کنند صحبت کنند و در دانشگاه مشکلی ندارند و برایشان مثل اب خورن است اما دانشجوی ایرانی چون در کشوری مثل ایران رشد کرده کشوری که اصلا به یادگیری زبان انگلیسی بهایی نمی دهد خب در ان دانشگاه ها کم می اورد.باید قبول کنید سیستم آموزش زبان انگلیسی در ایران تعریفی ندارد!!!من خودم به شخصه آرزویم تحصیل در دانشگاه بیروت است والسلام.
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی خوبه آلیه
Zach
عالیه که تحقیر میکنن؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد