پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ / ۲۱:۴۸
کد مطلب: 52810
۱

با این ترفندها، کودکان خود را مطیع کنید

با این ترفندها، کودکان خود را مطیع کنید
به عنوان یک پدر یا مادر، راضی کردن یک بچه برای انجام دادن کاری می‌تواند جزو معدود کار‌های سخت زندگی باشد.
 
این کار، چه مجبور کردن او برای مسواک زدن قبل خواب و یا تمیز کردن اتاق خوابش باشد در هر صورت می‌تواند یک دردسر بزرگ باشد و اگرچه در این شرایط، بلند کردن صدا و شروع به درخواست‌های تهاجمی کار آسانی است، اما برخی ترفند‌های روانشناسی وجود دارد که باعث می‌شود فرزندانتان آن کار را همانطور که شما می‌خواهید انجام دهند.

این روش‌ها میزان استرس شما را به اندازه پرخاشگری افزایش نمی‌دهند.
بیایید نگاهی عمیق‌تر به این ترفند‌های روانشناسی بیندازیم و به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید از آن‌ها برای فرزندتان استفاده کنید.


روش «بله، اما ...»
اگر توجه کرده باشید، حتما فهمیده‌اید که کودکان طرفدار کلمه «نه» نیستند و از آنجا که این کلمه را اغلب اوقات می‌شنوند، در نتیجه واکنش آن‌ها اخم کردن و یا بد اخلاقی خواهد بود، اما خوشبختانه می‌توانید این کلمه را به «بله، اما ...» تغییر دهید تا از کج‌خلقی‌ها و درگیری‌ها جلوگیری کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید که پسرتان از شما درخواست می‌کند تا یک ساعت قبل از خواب، کمی با رایانه خود بازی کند و اتاق خوابش که ۲ هفته است تمیز نکرده، همانطور نامرتب باقی مانده است.
به جای اینکه به صورت مستقیم به او بگویید: «نه، هنوز اتاق خوابت را مرتب نکرده‌ای ...»، بگویید: «بله، اما بعد از اینکه اتاق خوابت را تمیز کردی.»
در حالی که این یک جمله هوشمندانه به نظر می‌رسد، هم شما به خواسته‌تان رسیده‌اید (پسرتان اتاق را تمیز کرده است) و او هم خواسته خود را از شما گرفته است (یک ساعت قبل از خواب بازی کامپیوتری کرده است) و کیست که از یک سناریوی برد – برد بدش بیاید؟


روش «به آن‌ها فرصت نه گفتن بدهید»
این روش از همه روش‌هایی که در این لیست قرار دارد، اثبات‌شده‌تر است.
به جای اینکه به فرزندانتان بگویید: «همین الان، دندان‌هایت را مسواک بزن» و یا «همین حالا اتاقت را تمیز کن»، با استفاده از عبارت «اما الآن وقت داری تا ...» به آن‌ها فرصت نه گفتن هم بدهید.

به عنوان مثال، به آن‌ها بگویید: «دوست دارم ظرف‌هایت را در ماشین ظرفشویی بگذاری، اما آزاد هستی تا آن‌ها را روی پیشخوان بگذاری.»

فرصت نه گفتن به فرزندان باعث می‌شود که کودکان احساس کنند که این آزادی را دارند تا کاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند و دو برابر ابراز کردن مستقیم درخواست جواب می‌دهد.


روش «دو گزینه»
این ترفند زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که قصد دارید فرزند خود را برای انجام دادن کار‌های خانه و یا درس خواندن متقاعد کنید.
به جای اینکه به بچه‌های خود بگویید که باید کاری را انجام دهد، به آن‌ها دو کار را پیشنهاد دهید که در راستای خواسته‌های شما باشد.

به عنوان مثال به او بگویید: «ترجیح می‌دهی ظرف‌ها را بشویی یا پذیرایی را مرتب کنی؟» یا «ترجیح می‌دهی برای امتحان تاریخ مطالعه کنی یا امتحان زبان انگلیسی؟»
با اجازه دادن به فرزندان برای تصمیم‌گیری، آن‌ها احساس می‌کنند که خودشان مسئولیت را بر عهده دارند و احتمالاً، وظیفه‌ای را که به عهده می‌گیرند، به نحو احسن انجام می‌دهند.

ترجمه از فاطمه میرزایی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين