کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افتتاح «اتاق تاریک چند حسی» و «پارک بازی»مناسب‌ دانش‌آموزان اوتیسمی در مشهد

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش , 11 فروردين 1400 ساعت 13:50

با حضور رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و در آستانه ۱۳ فروردین، روز جهانی آگاه‌سازی از اتیسم، اتاق تاریک چند حسی و پارک بازی مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در مدرسه ویژه اوتیسم تبسم مشهد، افتتاح شد.


سیدجواد حسینی در مراسم افتتاح این پروژه‌ها ضمن تبریک سال جدید و نیمه شعبان به تشریح چهار اصل راهبردی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم پرداخت و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی از سال 1370 و با مصوبه مجلس شورای اسلامی آغاز به کارکرده است و دو هدف اصلی ایجاد این سازمان، افزایش پوشش تحصیلی از طریق پوشش حداکثری تمامی طیف‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ایجاد عدالت آموزشی است.

وی گفت: مدارس استثنایی موجب شکوفایی استعداد دانش‌آموزان استثنایی می‌شوند و این دقیقاً در راستای عدالت آموزشی است.

حسینی افزود: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال 1382 نوآموزان و دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم را جزء گروه‌های دانش‌آموزان تحت پوشش قرارداد و بر همین اساس اقدام به تدوین برنامه‌های تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی برای این گروه نمود.

معاون وزیر با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۸مدرسه خاص اوتیسم و ۳۲۷کلاس ضمیمه اوتیسم در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴مدرسه اوتیسم نیز در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اوتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.

وی افزود: در مجموع دو هزار و 800 دانش‌آموز اوتیسم در مدارس خاص و 200 دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند و ۳۸۷نفر از همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی کار تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم را برعهده دارند.

حسینی تصریح کرد: از سال ۸2تاکنون که نظام آموزش‌وپرورش اوتیسم شکل گرفت تاکنون پوشش تحصیلی این دانش‌آموزان دو هزار و 500 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در موضوع دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم از چهار اصل کلیدی پیروی می‌کند اظهار کرد: نخستین اصل آن است که در آموزش‌وپرورش کودکان دارای اوتسیم، مخاطب و خدمت گیرنده، فقط کودک نیست بلکه مخاطب نظام آموزشی در این گروه از دانش‌آموزان علاوه بر کودک به طور ویژه خانواده کودک مبتلا به اوتیسم نیز می‌باشد و براین‌اساس با نگاه ویژه به خانواده کودک مبتلا به اوتیسم محتواهای مناسب آنان در حال تولید است.

وی گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به‌صورت آزمایشی در مدرسة پیامبر اعظم (ص) به‌صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه نقش دادن به اولیاء در نظام تعلیم‌وتربیت است. هم چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار شده است و ۵عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش‌آموزان طیف اوتیسم تدوین شده است.

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای اولیاء، ارائه آموزش‌های مجازی و آموزش‌های معکوس است اظهار کرد: برای اولین‌بار در کشور پایگاه آموزش مجازی ویژه آموزش والدین طیف اوتیسم کل کشور در مدرسه تبسم مشهد راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی اصل اساسی دوم در حوزه تعلیم‌وتربیت کودکان طیف اوتیسم را طراحی برنامه‌های آموزشی و توان‌بخشی با رویکرد آموزش فردی شده (IEP) دانست و گفت: یکی از آرمان‌های نظام تعلیم تربیت، آموزش‌های فردی شده در مدارس ترکیبی است و این نوع آموزش‌ها در حال حاضر در مدارس تلفیقی فراگیر برای دانش‌آموزان استثنایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی از جمله موارد مهم در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم است اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه ۷0درصد همکاران، دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اوتیسم نگذرانده‌اند لذا نقشه راه آموزش تدوین شده است و تاکنون ۵۰دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزار شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور افزود: پنج کارگاه تخصصی جهت تربیت‌مدرس به مدت ۱۱۲ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اوتیسم نیز تاکنون برگزار شده است.

حسینی با بیان اینکه اصل سوم ارائه خدمات توان‌بخشی به این دانش‌آموزان علاوه بر خدمات آموزشی و پرورشی است اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی مینیاتوری از تمام فعالیت‌های آموزش‌وپرورش عادی است و علاوه بر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توان‌بخشی این دانش‌آموزان را نیز برعهده دارد. با نیازهای ویژه وظیفه توان‌بخشی این دانش‌آموزان را نیز برعهده دارد.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی خدمات توان‌بخشی را از سه طریق خدمات درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای و خدمات توان‌بخشی در مراکز مشاوره و راهنمایی ارائه می‌نماید و خدمات توان‌بخشی دانش‌آموزان طیف اوتیسم در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

معاون وزیر چهارمین اصل در حوزه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم را مناسب‌سازی ارکان مختلف نظام تعلیم‌وتربیت برای این دانش‌آموزان دانست و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هر استان یک مدرسه اوتیسم به‌صورت الگویی مناسب‌سازی خواهد شد و با نگاه ویژه مجلس 5 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای تأمین تجهیزات آموزش و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی اختصاص‌یافته است که بخشی از آن ویژه دانش‌آموزان اوتیسم است.

وی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اوتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، مناسب‌سازی پودمان ها در ۲رشته باغبانی و کمک خدمات اداری و تدوین پودمان رشته موسیقی برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم از دیگر فعالیت‌ها در حوزه اوتیسم است


کد مطلب: 52848

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52848/افتتاح-اتاق-تاریک-چند-حسی-پارک-بازی-مناسب-دانش-آموزان-اوتیسمی-مشهد

میگنا
  https://www.migna.ir