جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۴
کد مطلب: 52850
۲

انواع سردرد را بشناسید +علائم و روش‌های درمان

انواع سردرد را بشناسید +علائم و روش‌های درمان
به گزارش اکسپرس، سردرد یکی از بیماری‌های رایجی است که بسیاری از مردم در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند. در واقع وقتی از سردرد سخن می‌گوییم، به درد‌هایی اشاره می‌کنیم که از بافت‌ها و ساختاری که اطراف جمجمه را پوشانده اند ناشی شده است، زیرا مغز فاقد گیرنده‌های درد است. با این توصیفات برای خلاصی از سردرد چه باید کرد؟
 
در حقیقت سردرد از تحریک لایه نازکی از بافت به نام پریوستوم ناشی می‌شود. پریوستوم یا "برون‌اُست" پرده یا لایه‌ای مانند پارچه‌ای نازک است که روی استخوان‌های بدن را پوشانده و به آن چسبیده است. برون اُست خارجی‌ترین پرده استخوان بوده که دارای رگ‌های بسیاری بودهو جمجمه، سینوس ها، چشم ها، و گوش‌ها را پوشانده است.

سردرد می‌تواند درد کسل کننده، تیز، ضربان دار، ثابت، متناوب، خفیف  یا شدید باشد. سردرد اولیه شامل سردرد خوشه‌ای و تنشی است. سردرد ثانویه می‌تواند به دلیل عوامل دیگر مانند درد دندان، سردرد پس از ضربه مغزی، خماری  یا کم آبی بدن باشد.

سردرد تنشی با انقباض عضلاتی که جمجمه را می‌پوشاند بروز می‌کند. عضلات تحت فشار ممکن است دچار اسپاسم و التهاب شوند که در نتیجه آن فرد از درد رنج خواهد برد.

اصلی‌ترین علائمی که می‌تواند نشان دهنده سردرد تنشی باشد این است که این نوع درد از پشت سر و بالای گردن شروع می‌شود. زمانی که این درد در تمام بخش‌های سر پخش می‌شود فرد آن را به صورت فشار درک می‌کند.

در این مواقع استفاده از مسکن‌هایی که بدون نسخه پزشک می‌توان آن‌ها را از داروخانه تهیه کرد می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
از سوی دیگر، سردرد خوشه‌ای به سردردی اطلاق می‌شود که فرد در یک دوره زمانی (یک هفته یا بیشتر) به صورت روزانه به آن مبتلا می‌شود و سپس برای ماه‌ها و سال‌ها دیگر به آن دچار نمی‌شود. به طور معمول سردرد‌های خوشه‌ای در یک زمان مشخص و اغلب در نیمه‌های شب بروز می‌کند.

متخصصان می‌گویند این موضوع احتمالاً به دلیل آن است که سطح هیستامین و سرتوئین در مغز به طور ناگهانی دچار افت می‌شود و باید دانست؛ هیپوتالاموس که در مغز قرار دارد مسئول ترشح و تنظیم این دو هورمون است.

سردرد خوشه‌ای می‌تواند در تمامی افراد دیده شود، ولی موارد ذیل می‌تواند احتمال بروز آن را در افراد بیشتر کند:
۱- استعمال دخانیات
۲- مصرف مشروبات الکلی
۳- مصرف شکلات (کاکائو)
۴- داشتن سابقه خانوادگی

سردرد خوشه‌ای معمولاً در اطراف یا پشت یکی از چشمان بروز می‌کند. هر سردرد می‌توند ۳۰ تا ۹۰ دقیقه به طول بیانجامد و فرد آن را با واژگانی مانند طاقت فرسا و مشقت بار تشریح می‌کند. حقیقت این است که این مدل سردرد را جز با تجویز دارو‌های قوی از سوی متخصص نمی‌توان کنترل کرد.

از این رو، متخصصان تاکید دارند پیشگیری از سردرد خوشه‌ای بهتر از درمان آن و مراجعه به متخصص است. برای جلوگیری از بروز این مدل سردرد فرد باید از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی اجتناب کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت