جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۲
کد مطلب: 52873
۰

استرس مزمن منجر به ریزش مو می‌شود

استرس مزمن منجر به ریزش مو می‌شود
به گزارش یورونیوز ، محققان در دانشگاه هاروارد آمریکا از طریق مطالعه بر سلول‌های ریشه مو دریافته‌اند که استرس مزمن باعث ریزش مو می‌شود.
پژوهشگران در این تحقیق مکانیزم بیولوژیکی را که به سلول‌های ریشه مو اجازه رشد مجدد می‌دهد بازسازی کردند و از طریق ردیابی سیگنال استرس، به نقش این عامل در از دست رفتن مو‌ها پی بردند.

بنابر این تحقیق استرس سلول‌های بنیادی فولیکول مو، سامانه تولید کننده مو در پستانداران، را هدف قرار می‌دهد و در بلند مدت باعث بروز نقص در این سیستم می‌شود.

فولیکول مو در پستانداران یکی از معدود بافت‌هایی است که می‌تواند در طول زندگی چند بار خود را بازسازی کند. این سامانه بیولوژیک به طور طبیعی چرخه‌ای متشکل از رشد و استراحت دارد؛ در مرحله رشد سلول‌های بنیادی فولیکول برای بازسازی مو فعال می‌شوند و مو‌ها هر روز بلندتر می‌شوند. در مرحله استراحت، اما سلول‌های بنیادی غیرفعال هستند و مو‌ها به راحتی می‌ریزند. اگر مو‌ها بریزند و سلول‌های بنیادی برای بازسازی و جایگزینی بافت جدید وارد عمل نشوند، فرایند طاس شدن رخ می‌دهد.

یاچیه هوسو، استاد سلول‌های بنیادی و زیست‌شناس در دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «ما بر این متمرکز هستیم که استرس چگونه بر سلول‌های بنیادی و بیولوژی بافت زیستی تاثیر می‌گذارد. در ضمن این تحقیق متوجه شدیم که استرس در واقع فعال شدن سلول‌های بنیادی را به تاخیر می‌اندازد. سلول‌هایی که مسئول بازسازی مو هستند.»

دانشمندان در آزمایشگاه یک موش را که چرخه رشد موهایش طبیعی بود تحت نظر گرفتند. سپس با تزریق هورمون کورتیزول، معروف به هورمون استرس که توسط غدد فوق کلیوی در بدن تولید می‌شود، به این جاندار واکنش و فعالیت سلول‌های بنیادی فولیکول مو را تحت مطالعه قرار دادند.

نتایج تحقیق نشان داد هورمون‌ها روی این سلول‌ها تاثیر منفی می‌گذارند. دست‌اندرکاران این پژوهش می‌گویند نتیجه جالب اما زمانی رخ داد که آنان هورمون استرس را به صورت کامل حذف کردند.

در حالی که در وضعیت طبیعی بازسازی فولیکول مو به مرور زمان کند شده و با افزایش سن مرحله غیرفعال بودن ریشه مو بیشتر می‌شود، با حذف کلی استرس رشد موی موش‌ها به طور مداوم و لاینقطع شروع شد حتی در میان موش‌هایی که در سن پیری به سر می‌بردند.

محققان می‌گویند یافته‌های جدید در مراحل اولیه است و تائید نتایج نحوه کار فرآیند روی انسان هنوز محتاج تحقیقات بیشتری است. دانشمندان امیدوار هستند با این مطالعات سازوکار تشکیل اندام در بدن انسان را، که از سلول‌های بنیادی برمی‌خیزد، بهتر و بیشتر درک کنند.

تیم محققان هاروارد قبل از این در پژوهشی دیگر نشان داده بودند که استرس بر سفید شدن مو نیز موثر است. این پژوهشگران دریافته بودند که سلول‌های بنیادی ملانوسیت، که رنگدانه‌های مو را تولید می‌کنند، نسبت به استرس حساس هستند و زمانی که استرس سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند، در روند بازسازی این سلول‌ها اختلال ایجاد شده و سفیدی زودرس موها رخ می‌دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.