شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ / ۲۱:۴۷
کد مطلب: 52886
۰

معروف‌ترین چهره‌های روانشناسی صنعتی سازمانی در جهان

با این همه، والتر دیل اسکات که روانشناسی معاصر مک‌کین کتل بود و در سال1919 به‌عنوان رئیس انجمن روانشناسی آمریکا برگزیده شد، یکی از پیشگامان روانشناسی سازمانی در دوران خود بود. اما نامی که بیش از هر فرد دیگری در جهان روانشناسی سازمانی شناخته شده است، هوگو مانستربرگ است. او دو کتاب مشهور در حوزه روانشناسی سازمانی دارد: «اشتغال و یادگیری» و «روانشناسی و بهره‌وری صنعتی». این دو کتاب عموما به‌عنوان سنگ‌بنای روانشناسی صنعتی درنظر گرفته می‌شوند.
 

کتاب‌های او به موضوعاتی مختلف در حوزه روانشناسی در کسب‌وکار پرداخته است: استخدام افراد با ویژگی‌های شخصیتی و روانی خاص که آنها را برای فعالیت در مشاغلی خاص مناسب می‌سازد، بهترین شیوه‌های افزایش انگیزه، عملکرد و ماندگاری، شیوه‌های بهبود بهره‌وری در کار و انواع تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات.

او در مقاله‌ای با عنوان روانشناسی و بازار که در سال1909 منتشر شد، بیان می‌کند که می‌توان از روانشناسی در بسیاری از کاربری‌های صنعتی ازجمله مدیریت، تصمیم‌گیری‌های کاری، تبلیغات، عملکرد و ایجاد انگیزه برای کارمندان استفاده کرد. مشهورترین کتاب او در این حوزه روانشناسی و بهره‌وری صنعتی نام دارد که در سال1913 منتشر شد و مفاهیمی بنیادین را که در روانشناسی صنعتی و سازمانی امروز نقشی کلیدی دارند در آن تعریف و بررسی کرد.


فردریک وینزلو تیلور اگرچه روانشناس نبوده و به‌عنوان مدیر و مهندس مکانیک شناخته می‌شود، اما به‌خاطر شیوه‌هایش برای بهبود بهره‌وری صنعتی به شهرت رسیده است. تیلور یکی از نخستین افرادی است که در حوزه مشاور مدیریت به فعالیت پرداخت. او همچنین یکی از نخستین رهبران و متفکران جنبش بهره‌وری است و ایده‌های او در عصر ترقی‌خواهی به‌شدت تأثیرگذار بوده. تیلور تجربیاتش در حوزه بهره‌وری را در کتابی به نام «اصول مدیریت علمی» خلاصه کرده است؛ کتابی که در سال2001 به‌عنوان تأثیرگذارترین کتاب مدیریت قرن بیستم انتخاب شد.
 
 
 والتر بینگام، روانشناس کاربردی و صنعتی از دیگر چهره‌های مشهور علم روانشناسی صنعتی و سازمانی است که به‌واسطه مشارکتش در ایجاد تکنیک دسته‌بندی نظامی در ارتش آمریکا، مسیر توسعه این شاخه از علم روانشناسی را هموار کرد. او از سال 1940 تا 1947 به‌عنوان رئیس بخش روانشناسی دفتر آجودان کل ارتش با بخش‌های مختلف ارتش، ازجمله وزارت دفاع آمریکا همکاری کرد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا