کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از هر ۳ بهبودیافته کرونا، یک نفر دچار اختلال عصبی یا روانی

خبرگزاری ایرنا , 18 فروردين 1400 ساعت 14:37

طبق تحقیقات تازه دانشمندان، یک سوم مبتلایان کرونا پس از بهبودی دچار اختلالات عصبی شدند.


بر اساس مطالعه دانشمندان انگلیسی و آمریکایی که در مجله علمی Lancet Psychiatry منتشر شده، از هر سه نفر مبتلا به ویروس کرونا، یک نفر دچار اختلال عصبی یا روانی است.

دانشمندان مطالعه ای را روی ۲۳۶ هزار بیمار انجام دادند، آنها شش ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا در یک فرد، وجود بیماری کووید-۱۹ را با عواقب ناشی از ۱۴ اختلال مختلف عصبی یا روانی بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که افرادی که کووید-۱۹ داشته اند بیشتر از کسانی که به آنفلوانزا یا بیماری های تنفسی مبتلا شده اند، دچار اختلالات مغزی می شوند.

در این نشریه آمده است: در میان ۲۳۶.۳۷۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹، شیوع تخمینی تشخیص بیماری های عصبی یا روانی در شش ماه آینده ۳۳.۶۲ درصد برآورد شده است.

شایع ترین اختلال اضطراب (۱۷درصد از کسانی که بهبود یافته بودند) و اختلال عاطفی (۱۴درصد) بود. سایر تشخیص ها کمتر رایج بود: سکته مغزی ایسکمیک در ۲٪، اختلال مصرف مواد در ۶.۵٪، بی خوابی در ۵٪، زوال عقل در ۰.۷٪ بیماران مشاهده شد.

با این حال، این میزان در کسانی که با کووید مشکل بیشتری داشتند و در مراقبت های ویژه تحت درمان قرار داشتند، بیشتر بود. به طور کلی، برای ۱۳درصد از افراد مورد تحقیق، تشخیص های مرتبط با اختلالات روانی یا عصبی برای اولین بار انجام شد.

در این مجله آمده است: داده های ما شواهد مهمی در مورد دامنه و ماهیت مراقبت هایی که ممکن است (بیماران) نیاز داشته باشند ارائه می دهند.

این یافته ها همچنین بر لزوم نظارت پیشرفته عصبی در بیمارانی که تحت مراقبت های ویژه بستری شده اند یا در طی کووید-۱۹ به انسفالوپاتی (بیماری غیر التهابی مغزی) مراجعه کرده اند، تأکید می کند./ اسپوتنیک


کد مطلب: 52947

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52947/۳-بهبودیافته-کرونا-یک-نفر-دچار-اختلال-عصبی-یا-روانی

میگنا
  https://www.migna.ir