کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر ماده موثره زعفران در درمان اختلال حافظه

خبرگزاری ایسنا , 18 فروردين 1400 ساعت 19:15

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد کروسین که ماده موثره زعفران است باعث بهبود اختلال حافظه فضایی و اجتنابی در حیوانات مبتلا به اختلال حافظه می‌شود.


التهاب مغزی و استرس اکسیداتیو نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت بیماری‌ھای تحلیل برنده سیستم عصبی ھمچون بیماری آلزایمر ایفا می‌کنند. محققان در پژوهشی تاثیر مصرف کروسین را بر اختلال حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر مورد بررسی قرار داده‌اند.
 
بنا بر اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، تزریق محیطی لیپوپلی ساکارید موجب القای التھاب مغزی و آسیب عملکردھای حافظه و یادگیری می‌گردد. گزارش شده است که کروسین، جزء فعال اصلی گیاه  زعفران، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتھابی و ضدآپوپتوز می‌باشد.

پژوهشگران ھدف از انجام این مطالعه را بررسی اثر محافظت نورونی کروسین بر التھاب مغزی و اختلال حافظه القا شده توسط لیپوپلی ساکارید اعلام کردند. نتایج تحقیق نشان داد، مصرف کروسین می‌تواند بصورت یک مکمل در بهبود اختلال حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر مورداستفاده قرار گیرد.

این پژوهش توسط محمدجواد آزمند و زیبا رجایی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده و نتایج آن در اولین شماره‌ جلد یازدهم نشریه‌ی Avicenna منتشر شده است.
 


کد مطلب: 52949

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52949/تاثیر-ماده-موثره-زعفران-درمان-اختلال-حافظه

میگنا
  https://www.migna.ir