پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ / ۲۳:۲۸
کد مطلب: 52973
۰

افسردگی؛ مقصر اصلی شب ادراری کودکان

افسردگی؛ مقصر اصلی شب ادراری کودکان
شب ادرای در کودکان زیر پنج سال کم و بیش اتفاق می افتد. کودکان زیر پنج سال گاه و بیگاه نمی توانند ادرار خود را کنترل کنند اما اگر شب ادراری بعد از پنج سالگی ادامه پیدا کرد و با شدت تداوم داشت باید علت آن بررسی شود. یکی از اولین کارهایی که باید انجام داد، بررسی فیزیکی کودک است. باید بررسی کرد که در مجاری ادراری  او مشکلی وجود دارد یا خیر؟ چرا که بسیاری از مشکل های جسمانی هم ممکن است در کودکان چنین مشکلی را ایجاد کنند بنابراین باید دید که حجم مثانه او کوچک است یا خیر.
 
برخی از بچه ها به دلیل کوچکی حجم مثانه نمی توانند مقدار زیادی ادرار را در مثانه جای دهند. در طول روز به چنین کودکانی باید مایعات بیشتری داد و تعداد دفعاتی که برای تخلیه مثانه به دستشویی می روند باید بیشتر شود. بچه ها در  شب به سختی بیدار می شوند. زمانی که باید ادرار تخلیه شود، مغز باید فرد را بیدار بکند.

مشکلی که در اینجا وجود دارد خواب سنگین بچه ها است. اگر دقت کنید بچه هایی که شب ادارای دارند خوابشان سنگین است و به همین دلیل بیدار نمی شوند. بهتر است این کودکان از ساعت 6 بعد از ظهر به بعد مایعات کمتری بیاشامند و دفعه های بیشتری به دستشویی بروند. کودک یکی دو ساعت بعد از اینکه به خواب رفت، دایم تکان می خورد یعنی ادرار دارد و مادر باید او را بیدار بکند و به دستشویی ببرد. این شیوه باید تا زمانی ادامه یابد که کودک خودش بتواند بیدار شود. هیچ اشکالی ندارد که کودک در طول شب بیدار شود و مثانه اش را تخلیه کند. به ویژه کودکانی که مثانه شان کوچک است باید آنقدر تمرین کنند که این کار به صورت عادت در بیاید و این مهمترین نکته است.

 البته در برخی از کودکان هم شب اداری از ابتدای زندگی رخ نداده و بعدا پیش آمده است. به این حالت، شب ادراری ثانویه گفته می شود؛ بعضی از کودکان شب ادراری اولیه دارند یعنی آنها از همان ابتدا، شب ادراری داشته‌اند. شب ادراری ثانویه حاکی از نوعی افسردگی است و باید درمان شود.

*دکتر سیما فردوسی، دکترای روان شناس بالینی، عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی
مرجع : یکتاپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت