کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به ریشه‌های هم دست نزنید

خبرگزاری ایسنا , 22 فروردين 1400 ساعت 0:08

یک روانشناس بالینی با بیان اینکه در تمامی انواع روابط اجتماعی اعم از زندگی مشترک، روابط دوستانه و ... احترام به هویت و ریشه های هویتی طرف مقابل، به عنوان خط قرمز او، یک اصل انکارناپذیر است، بی توجهی به این اصل و گذر از قرمز را از عوامل بروز رفتارهای ناهنجار اجتماعی در جامعه امروز ما عنوان کرد.


اکرم ترابی اظهار کرد: بنابر اعلام دستگاه قضایی، حجم قابل توجهی از پرونده‌های ورودی به دادگستری با موضوع نزاع و درگیری تشکیل شده و این امر بیشتر به دلیل نبود توانایی کنترل خشم، نبود خودآگاهی و نبود آموزش مناسب رفتار درست در برابر شرایط سخت در افراد است.

وی درخصوص عدم وجود سلامت روانی مناسب در میان آحاد مختلف مردم در جامعه هشدار داد و خواستار ورود جدی دستگاه‌های متولی برای بهبود سلامت روانی مردم شد.

ترابی با بیان اینکه همواره به افراد توصیه می‌شود در هر شرایطی ابتدا از شرایط و احساسات درونی خودآگاهی پیدا کرده و طبق احوالات خود رفتار کنند، اظهار کرد: مثلا اگر می‌دانند در شرایطی قرار گرفته اند که امکان دارد به نزاع و درگیری منجر شود از آن جمع دوری کنند و زمانی که خسته یا مضطرب هستند در مورد مشکلات با هم بحث نکنند و گفتگو را به زمان و شرایطی که اوضاع و احوال مساعدتری وجود دارد، موکول کنند.

همچنین افراد باید به این نکته توجه کنند که در  زمان‌هایی که بستر نزاع پیش می آید، سعی کنند به ریشه‌های هم دست نزنند.

منظور از ریشه در اینجا خانواده است.‌ در بیشتر پرونده‌های دادگستری دیده شده که اکثرا مشکلات ایجاد شده بین طرفین نزاع پیش پا افتاده بوده، اما زمانی که افراد در زمان بحث به ریشه‌های هم توهین کرده اند، بحث بالا گرفته و درگیری و خشونت بیشتر شده و منجر به بروز اتفاقات ناگواری شده است.

این روانشناس بالینی در ادامه گفت: در اینجا روی سخنم بیشتر با جوانان است که خام و ناپخته هستند و نیاز بیشتری به آموزش روابط اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی دارند.

وی با بیان اینکه توجه به این نکته برای زوج‌های جوان هم ضرورت دارد، گفت: در هر شرایطی به ریشه‌های هم دست نزنید و به یکدیگر توهین نکنید، از مادر و خواهر و بستگان همسرتان بدگویی نکنید چراکه با اینکار نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه باعث بالا رفتن خشم و از دست دادن کنترل خشم فرد مقابل شده و افزایش فاصله عاطفی بین شما و همسرتان را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وقتی فردی درباره عزیزان شما که ریشه‌های شما هستند بدگویی کند، شما بیشتر از آنکه از بستگان خود بیزار شوید از فرد بازگو کننده بیزار خواهید شد و به تبع آن و براثر تکرار و مداومت رفتارهای مضر بین فردی، طلاق عاطفی رخ خواهد داد و نزاع و درگیری‌ها بیشتر خواهد شد. پس در هر شرایطی، خودآگاهی و تسلط روی رفتارتان داشته باشید قبل از انکه دیر شده باشد.
 


کد مطلب: 52987

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/52987/ریشه-های-هم-دست-نزنید

میگنا
  https://www.migna.ir