سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۴
کد مطلب: 53001
۲

افرادی که دارای این سه عادت کلامی هستند؛ هوش هیجانی بسیار بالایی دارند

افرادی که دارای این سه عادت کلامی هستند؛ هوش هیجانی بسیار بالایی دارند
در دنیای امروز، هوش هیجانی ارزش بسیار بالایی برای مردم و به ویژه برای کارآفرینان، مدیران، رهبران کسب‌وکارها، کارمندانی که می‌خواهند پیشرفت کاری داشته باشند و افرادی که دائما با دیگران در ارتباط هستند؛ پیدا کرده است.
 
ترفند‌های ذهنی برای بهبود هوش هیجانی وجود دارد، اما غالب آن‌ها سخت و زمان‌بر هستند. در این مطلب، می‌خواهیم سراغ ترفند‌های ذهنی سبک و ساده و سرراستی برویم که باعث افزایش هوش هیجانی شما شده، ولی برای انجام‌شان به یک شجاعت و خودآگاهی زیاد نیاز دارید.


رمزگشایی کلمات
یکی از کارآمدترین روش‌های بهبود هوش هیجانی، تمرکز روی زبان و بیان کلمات و جملات است. واقعا کلمات و جملاتی که به زبان می‌آورید؛ منعکس‌کننده همان نیت و فکر و ذهنیت شما هستند؟ باید صادقانه از خودتان بپرسید آیا چیز‌هایی که من می‌گویم؛ واقعا بازتاب‌دهنده دانش و افکار من هستند؟

برخی اوقات متوجه می‌شوید معنای برخی کلمات با آن چیزی که در ذهن دارید؛ متفاوت بوده و حتی بسیار دورتر از قصد و نیت شما است.
به عنوان یک مثال کلاسیک، مردم وقتی می‌خواهند با فرد دیگری هم‌دردی و هم‌دلی کنند؛ به سرعت می‌گویند: «من می‌دانم شما چه احساسی دارید.»، اما وقتی این عبارت را باز کنید و خوب به معانی آن بیندیشید؛ خواهید فهیمد بیشتر اوقات تقریبا برعکس است و شما اصلا متوجه احساس طرف مقابل نمی‌شوید.

بنابراین، عبارت‌هایی مانند «می‌دانم چه حسی دارید» یا «من کاملا می‌فهمم» نشان می‌دهند شما اصلا متوجه احساس او نیستید یا درک واقعی از آنچه گذشته؛ ندارید. در واقع، شما هیچ تلاشی برای درک احساس او انجام ندادید که بخواهید حالا در این حس شریک باشید.

در این مواقع، گزینه‌های بهتری برای بیان کردن وجود دارد. مثلا «درباره این اتفاق برای من بیشتر بگویید» یا «من می‌توانم هیجان صدای شما را حس کنم؛ دوست دارم بیشتر بشنوم.» این جملات نشان می‌دهند بدون اینکه درک کنید یا احساس مشابهی داشته باشید؛ می‌خواهید هم‌دردی کنید و با او همراه شوید.

این‌ها مثال‌هایی از رمزگشایی عبارت‌ها و کلمات برای داشتن هوش هیجانی بیشتر است. در ادامه می‌خواهیم سراغ سه کلمه یا عبارت جادویی برویم که می‌توانند نشان‌دهنده هوش هیجانی بالای شما باشند:


با صدای بلند نگویید
این ترفند ذهنی بسیار قدرتمند و موثر است. تمرین آن ساده است، ولی باید مداومت و اصرار زیادی روی آن داشته باشید.
پیش از هر ارتباط کلامی یا گفتگو و مکالمه‌ای که می‌خواهید برای نمایش هوش هیجانی بیشتر خود داشته باشید؛ در سکوت بگویید: «من دوستت دارم!»

حتما از شنیدن این عبارت تعجب کردید. توصیه می‌کنیم یک ماه آن را تمرین کنید تا به نتایج شگفت‌انگیز آن پی ببرید.
همین الان می‌خواهیم از خانه بیرون زده و از سوپری روبروی خانه چیزی بخرید؛ در سکوت و پیش از وارد شدن به سوپری با خود بگویید: «من دوستت دارم!» نباید آن را با صدای بلند بگویید؛ چون همه‌چیز به هم می‌ریزد و شاید به دردسر بیفتید.

ما درباره یک رابطه عاشقانه و رمانتیک صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه داریم درباره دوست داشتن مردم در نهان و سکوت و درون خودمان صحبت می‌کنیم که باعث می‌شود روی ارتباطات، بیان کلمات و ابزار احساسات ما تاثیرگذار باشد و بهبوددهنده بسیاری از مشکلات است.
در ارتباط و گفتگو با همکار، دوست، آبدارچی، مدیر و شریک تجاری خود این تکنیک را به کار بگیرید و روی آن اصرار کنید.


توجه و تمرکز کنید
به سناریوی قبل برگردیم. شما می‌خواهید وارد سوپرمارکتی شوید؛ پیش از ورود یک لحظه ایست کرده و با خود می‌گویید: «من دوستت دارم!»

شاید خنده‌تان بگیرید؛ چرا؟ مگر شما چقدر او را می‌شناسید که حالا باید توجه خود را به او معطوف کنید و در ذهن خود او را دوست داشته باشید؟

نکته بسیار خوبی است. تمرکز و توجه بیشتر روی مردم می‌تواند دلایلی برای دوست داشتن و قدرشناسی و احترام نشان شما دهد. مثلا درباره اپراتور سوپرمارکتی، می‌توانید فکر کنید از صبح زود تا کنون سرپا ایستاده و مشغول کار است؛ با خنده و مهر پاسخ‌گوی مشتریان است و هر زمان شما از او چیزی خواستید که در طبقات سوپرمارکت پیدا نکردید؛ بدون اینکه وظیفه‌اش باشد؛ به شما کمک می‌کند و راهنمایی‌های مفید می‌دهد تا خرید بهتری داشته باشید. آیا همه این‌ها دلایلی کافی برای دوست داشتن و حس قدرشناسی نیستند؟
چند ثانیه به این دلایل فکر و توجه کنید تا رفتار و لحن گفتار شما تغییر کند و محبت‌آمیزتر از قبل برخورد کنید. این افکار شما را صبورتر، وظیفه‌شناس‌تر، قدردان‌تر و ارتباط مثبت‌تر می‌شود.

شما می‌توانید در مواجه با نانوا، میوه‌فروش، سوپر گوشت، دربان محل کار، سرایدار آپارتمان و دیگران چنین رویکردی داشته باشید و بعد به نتایج بسیار مثبت آن برسید. این طرز تفکر باعث می‌شود هوش هیجانی بیشتری داشته باشید.


صبر و سکوت
افراد باهوش از نظر احساسی ارزش حرف نزدن را خوب می‌دانند. آن‌ها در تعامل با مردم هوشمندانه از ویژگی‌های صبر و سکوت استفاده می‌کنند و برای آن برنامه دارند.


دو دلیل مهم برای عادت به صبر و سکوت داشتن مطرح است:
نخست، هنگامی نمی‌خواهیم صبر داشته باشیم که احساس چالشی داریم یا اینکه دنبال پر کردن خلاء گفتگو و ارتباط کلامی هستیم. هر دو این موقعیت‌ها شما را وارد یک ارتباط پویا با دیگران می‌کند. افراد باهوش خوب می‌دانند که نیازی نیست با هر فردی درگیر یک رابطه و ارتباط پویا و بیش از حد شوند. اگر عاشق طرف مقابل باشید؛ شاید یک ارتباط پویا معنی‌دار باشد، ولی وقتی عاشق او نیستید؛ چنین ارتباطی می‌تواند به چالش، توهین، قهر و سردی بینجامد و اثرات منفی دارد.

دوم، اگر احساس خطر نکنید؛ به جای واکنش سریع ترجیح می‌دهید مقداری صبر و تحمل داشته باشید و به جای فکر کردن به یک انگیزه منفی، دنبال یک انگیزه مثبت باشید.


تفاوت را مشاهده کنید:
۱- سعید به سرعت ایده من در جلسه را قطع کرد. او حتما فکر می‌کند ما در حال رقابت هستیم و نمی‌خواهد من از او پیشی بگیرم.
۲- سعید به سرعت ایده من در جلسه را قطع کرد. نمی‌دانم او چه فکری می‌کرد، ولی شاید خواست من را از یک اشتباه بزرگ نجات دهد. باید درباره‌اش بیشتر فکر کنم.
در نهایت، شما با این سه عبارت یا ترفند می‌توانید هوش هیجانی بیشتری در برابر دیگران داشته باشید. مهم این است که احساس مثبتی در خود نسبت به افراد ایجاد کرده تا بعد این حس به آن‌ها منتقل شود.


علاقه داشتن و گوش دادن فعال
یکی دیگر از تکنیک‌های جذب دیگران و داشتن هوش هیجانی، علاقه و گوش دادن فعال است. این ترفند تا حدودی مشابه ترفند «توجه و تمرکز» است، ولی تفاوت‌هایی دارد. شما به طور طبیعی نسبت به گفته‌های دیگران کنجکاوی و علاقه نشان می‌دهید و دوست دارید بدانید دقیقا او چه می‌گوید یا چه طرز تفکری دارد.
این تمرکز و توجه باعث می‌شود احساسات مثبتی از جنس حمایت و پشتیبانی و واکنش‌های موثر و به‌جا داشته باشید و طرف مقابل جذب نشود نه اینکه گریزان باشد.

عبارت‌های زیر نمونه‌های خوبی برای علاقه و گوش دادن فعال هستند:
«راجع به آن بیشتر برایم توضیح بدهید …»
«بگذارید آنچه را که قبلا گفتید؛ با پرسیدن از شما پیگیری کنم …»
«من دارم سعی می‌کنم گفته‌های شما را درک کنم، ولی نمی‌دانم موفق شدم یا خیر …»
«قصد دارم درباره گفته‌های شما فکر کنم …»
«توضیحات شما توجه من را جلب کردند و به نظر جالب می‌آیند؛ اگر امکانش هست بیشتر بگویید …»
این عبارت‌ها هم هوشمندانه و هم عاطفی هستند. منیت و احساسات منفی را از بین می‌برند و باعث واکنش مثبت از سوی طرف مقابل می‌شوند.


منبع:۱ پزشک
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.