سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۱
کد مطلب: 53030
۶
۳

چه کسانی حق دارند مشاوره روانشناسی ارائه دهند؟

چه کسانی حق دارند مشاوره روانشناسی ارائه دهند؟
نیاز بشر امروز به مشاوره روانشناسی و خدمات مربوط به آن امری اجتناب ناپذیر است و ضرورت آن در بسیاری زمانها به خوبی احساس می‌شود.
 
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به عنوان سازمان تصمیم گیر و سیاستگذار در صدور پروانه فعالیت روانشناسان کشور در سال‌های گذشته اقدام به صدور پروانه فعالیت برای دارندگان مدارک کارشناسی ارشدی که در رشته های روانشناسی تحصیل کرده بودند اما مدرک کارشناسی غیر مرتبط داشتند کرد تا در صورت قبولی در آزمون، پروانه قانونی فعالیت مشاوره و روانشناسی دریافت کنند.

براین اساس، همه افرادی که قبل از بهمن سال ۱۳۹۳ در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های مرتبط با روان‌شناسی و مشاوره شروع به تحصیل کرده بودند، پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد (با وجود داشتن مدرک کارشناسی غیر مرتبط) می‌توانستند پروانهٔ فعالیت دریافت کنند.

اما طبق تصویب قانون جدید در دوره سوم شورای مرکزی در سال ۱۳۹۳، در حال حاضر تنها افرادی که حداقل دو مقطع تحصیلی در رشته‌های مرتبط با روان‌شناسی و مشاوره را گذرانده باشند (داشتن مدرک معتبر کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط یا داشتن مدرک معتبر کارشناسی ارشد و دکترا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از رشته‌های مرتبط با روان‌شناسی و مشاوره) می‌توانند پس از طی مراحلی، پروانهٔ فعالیت دریافت کنند.

در چنین شرایطی جمعی از مخاطبان نسبت به این موضوع معترض بوده و درخواست رسیدگی به آن را کرده‌ و مطالبه دریافت پروانه فعالیت روانشناسان تک مدرک را دارند.

برای بررسی این موضوع با امین رفیعی‌پور، معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به گفت‌وگو پرداختیم.
وی با اشاره به موضوع ممنوعیت صدور پروانه فعالیت برای دارندگان مدارک غیر رشته‌های روانشناسی مشاوره، اظهار داشت: در سال‌های گذشته چون کمبود نیروی روانشناس داشتیم، اعلام شد افرادی که لیسانس غیر رشته روانشناسی دارند می‌توانند با دادن یک امتحان و کسب مدرک لازم، پروانه فعالیت دریافت کنند.

رفیعی پور افزود: اما امروزه انگیزه افراد برای رفتن به روانشناسی و انجام مشاوره بیشتر شده است؛ در نتیجه شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی مشاوره که تعیین‌کننده استراتژی این سازمان است، تعیین کرده که افراد برای اخذ پروانه کار باید حداقل دو مدرک تحصیلی آنها مرتبط با رشته روانشناسی و مشاوره باشد.

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: افراد به غیر از این رشته‌ها نمی‌توانند پروانه فعالیت را دریافت کنند و در حال حاضر هیچ قانونی به جز این قانون نداریم و این مصوب شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و تابع آن هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
سلام. ببخشید این قانون شامل فارغ‌التحصیلان قبل از 93 هم میشه؟ لطفاً پاسخ دهید.
Iran, Islamic Republic of
خیر. گفتن بعد از سال 1393 دو مقطع باید مرتبط باشند
ارشد روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
چرا قبلا گفتین می تونن ازمون حرفه ای بدهند ورودی قبل ۹۳
بهمن ماه۹۲اخرین دوره بود الان چی شده خواب نماشدین مگه مردم مسخره هستن هرروز یه خواب میبینین چرا روزی ماها راقطع میکنین بعضی باسن ۶۰ سال به بالا ۱۰ تا شغل دارن ولی ماها همه جا روز مزد کار میکنیم تا کی میخواین بااینده خیلیا بازی کنین 👎🏾👎🏾👎🏾
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.