جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۲
کد مطلب: 53040
۰

بازی فرصتی برای رشد ذهنی و خلاقیت کودکان است

بازی فرصتی برای رشد ذهنی و خلاقیت کودکان است
دکترسودابه بساک نژاد با اشاره به این که بازی فرایندی همراه با تحرک وکاوش است  که انسان از تولد تا سالمندی آن را انجام می دهد بیان کرد: برخی از متخصصین بازی را حل تعارضات درونی و ناکامی می دانند به عنوان مثال کودکی که تنبیه شده ناراحتی خود را با خراب کردن اسباب بازی و عروسکش ابرازمی کند.
 
وی ادامه داد: برخی دیگراز محققین بازی را فرایند شکل گیری حافظه کودک تلقی کرده و معتقد هستند که بازی کمک می کند تا کودکان هرچیزی را که می بینند دوباره تکرار و تقلید کنند و آن را در حافظه خود تحکیم ببخشند و گروهی دیگر بازی را راهی برای لذت جویی و آرامش بخشی در کودک یا بزرگسال توصیف می کنند.

دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازبا بیان این که درمراحل مختلف زندگی با افزایش سن شکل بازی در انسان تغییر می کند گفت: مرحله اول کاوشی است که کودک زیر یکسال بازی را برای کنترل حرکات بدنی و تعادل یابی و هماهنگی بدنی انجام می دهد و تلاش می کند اشیا را بشناسد و برای این بازی از بزرگسالان کمک می گیرد.

مرحله دوم در سنین یک سالگی تا قبل از ورود به مدرسه ، کودک برای بازی از اشیاء و اسباب بازی کمک می گیرد ، در این دوران کودکان اسباب بازی خود را جاندارفرض می کنند، برای مثال می گویند عروسک خودرا دارای حس درد و ....تصور می کنند.

بساک نژاد با اشاره به این که شکل بازی درمرحله بعدی نمایشی است گفت: این مرحله پس از ورود به مدرسه آغاز می شود و کودک به ارتباط با دیگران می پردازد و با انجام بازی‌های گروهی رشد اجتماعی شدن را در خود پرورش می دهد. همچنین در این مرحله توصیه می شود که کودک و نوجوان به گروه هایی ملحق شده و بازی های آرامش بخش همراه با حرکات بدنی و فعالیت مثل ورزش را انجام دهد.
وی افزود: مرحله چهارم شکل بازی تخیلی است که فرد کمترعلاقه ای به بازی جمعی نشان می دهد و تلاش می کند تا در خلوت خود به حل معمایا بازیهای فکری بپردازد.


بازی راهی برای یادگیری
دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: به نظر بسیاری ازمحققین علوم تربیتی، بازی راهی برای یادگیری است،از یک طرف کودک با فعالیتی لذت بخش طبق جنسیت و سن خود می پردازد و از سوی دیگر شروع به یادگیری می کند و آن را به  راهی برای شکل گیری محتویات حافظه بدل می کند.

وی درمورد  لزوم تناسب نحوه بازی و نوع اسباب بازی با جنسیت کودک گفت: درسنین پایین تر بهتر است اسباب بازی ها متناسب با جنسیت کودک باشند تا هویت جنسی او دچار آسیب نشود، اما با افزایش سن نوع اسباب بازی ها تغییر می کند و جنبه‌های آموزشی و خلاقانه آن بیشترمی شود درنتیجه استفاده از بازی شن، خمیر بازی، ساختن کلاژ و موارد شبیه آن می تواند برای سنین مختلف وهردو جنس مورد استفاده قرارگیرد.


بازی راهی برای تخلیه هیجانات
بساک نژاد با توصیه والدین به توجه به  بازی کودکان به عنوان یک فعالیت لذت بخش گفت : بازی می تواند منجر به رشد جسمی و ذهنی کودک و نوجوان شود، همچنین  راهی برای تخلیه هیجانات و ارتباط با والدین و دوستان برای کودک ایجاد می کند، بازی های نمایشی خلاقیت کودک را افزایش می دهد و منجر به رشد ذهنی کودک می گردد برای مثال والدین می توانند با فرزند خود بازی‌هایی مثل مهمان بازی یا دزد و پلیس را انجام دهند.

وی افزود: برای کاهش انرژی جسمانی و افزایش آرامش بخشی از کودک بخواهید تا روی صفحه شن نقش بزند یا به یک کیسه بوکس یا عروسک های پارچه ای (به تعداد مشخصی) با مشت بکوبد.

دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: برخی از انواع بازی ها برای اهداف خاصی بکار می روند برای مثال ساختن کلاژ برای افزایش خلاقیت، خمیر بازی برای آرامش بخشی و رشد خلاقیت، بازی با عروسک و مهمان بازی برای رشد سازگاری و آموزش زندگی خانوادگی مناسب است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی