سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۶
کد مطلب: 53050
۱

چالش‌های پیش‌روی روان‌درمانی در شرایط کرونایی

حمیده آزاد
چالش‌های پیش‌روی روان‌درمانی در شرایط کرونایی
با توجه به وجود برخی مشکلات روحی و روانی در دنیای مدرن امروز و همچنین شیوع ویروس کرونا، افرادی زیادی با مشکلات روحی و روانی از جمله استرس، اضطراب های فراگیر و همچنین شرایط گذار از مرحله سوگواری قرار دارند و به همین دلیل، این روزها مراجعه به روانشناس و رواندرماگر رشد قابل توجهی را نشان می دهد. اما هنگامی که پای سحن شهروندان می نشینیم برخی از آنها از بالا بودن و گران بودن هزینه های جلسات رواندرمانی گلایه دارند. فرقی هم نمی کند این افراد شرایط مالی خوب یا متوسط داشته باشند.

یکی دیگر از مشکلات، تفاوت فاحش قیمت‌ها در نقاط مختلف است. ممکن است فردی در یکی از مناطق شهر ساعتی ۲۰۰هزار تومان پرداخت کند و در منطقه ای دیگر کمتر از این مقدار یا بیشتر و این نشان می دهد مشکلی در کار است. بسیاری از مردم از تعرفه های جلسات رواندرمانی و مشاوره آگاهی ندارند و این هزینه هرسال توسط نظام روانشناسی مشخص و ارایه می شود.

یکی دیگر از مشکلات شهروندان در زمینه گرفتن خدمات رواندرمانی این است که بیمه درمانی هیچ گونه هزینه ای را برای خدمات روانشناسی پوشش نمی دهد. این در حالی است که برخی روانشناسان معتقدند هزینه برای سلامت روان به اندازه هزینه بیماری های جسمانی مهم و ضروری است. بسیاری از افراد برای کوچکترین مشکلات جسمی حاضرند مبالغ هنگفتی هزینه کنند اما در رابطه با مشکلات روانی از بالا بودن هزینه گلایه می کنند. آنچه که در حال حاضر مهم و حیاتی است، نقش دولت و مراکز بیمه در ارایه راه حل های درست و مفید برای افرادی است که قادر به پرداخت هزینه های رواندرمانی و مشاوره نیستند. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی هر خانواده سالیانه مبلغی را صرف مشاوره و رواندرمانی می کنند. اگر به این باور برسیم که درمان ریشه ای بسیاری از اختلالات می تواند به روند درست زندگی ما کمک کند هرگز جلسات رواندرمانی را نیمه کاره رها نمی کنیم و از هزینه های غیر ضروری کاسته و آن را صرف داشتن روانی سالم و آرام می کنیم. البته مراکز و ارگان های درمانی و تخصصی وجود دارند که تمام تلاش‌شان را می کنند تا از افراد نیازمند مشاوره روانشناسی حمایت کنند تا کسی به دلیل هزینه قید سلامت روان خود را نزند و به روانشناس مراجعه کرده و نیازهای خود را برطرف کند.

انتظار می رود با حمایت نهادهای دولتی و بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مراکز بیمه، همه افراد بتوانند از خدمات رواندرمانی و مشاوره بهره‌مند شوند.


حمیده آزاد/ روان‌شناس بالینی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...