کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پروتئین، اصلی‌ترین فاکتور رژیم غذایی

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 30 فروردين 1400 ساعت 11:52

یک متخصص تغذیه گفت: پروتئین یکی از فاکتور‌های مهم رژیم غذایی است.


نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: پروتئین یکی از فاکتور‌های مهم رژیم غذایی است. کیفیت پروتئین تخم مرغ و لبنیات از بقیه خوراکی‌ها بالاتر است. انواع گوشت و حبوبات نیز شامل پروتئین هستند.

جوزدانی افزود: ما به طور کلی ۲۰ اسید آمینه ضروری برای بدنمان نیاز داریم که در تخم مرغ و لبنیات تعداد بیشتری از این اسید آمینه‌های ضروری وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: پروتئین‌ها در ساختار بدن در وضعیت سیستم ایمنی ما نقش بسیار مهمی دارند و کمبود دریافتشان در بدن علاوه بر تحلیل عضلات، منجر به مختل شدن سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. کمبود پروتئین باعث اختلال در واکنش‌های طبیعی بدن می‌شود. با توجه به شیوع ویروس کرونا و ارتباط مستقیم این ویروس با سیستم ایمنی بدن، مصرف خوراکی‌های حاوی منابع پروتئینی در این ایام برای ما مورد توجه است.  

یکی از دلایلی که برخی از افراد، خیلی از ضعف بدنی و بیحالی رنج می‌برند، کمبود دریافت پروتئین در وعده‌های غذایی است.

جوزدانی توضیح داد: وعده‌های غذایی اصلی (صبحانه، ناهار، شام) باید حتما و به موقع مصرف شوند، زیرا فقط در سه وعده اصلی، پروتئین به صورت کامل دریافت می‌شود.

معمولا در صبحانه، با مصرف پنیر و شیر و تخم مرغ، حجم زیادی از پروتئین مورد نیاز، تامین می‌شود. همچنین، در وعده‌های ناهار و شام، با مصرف گوشت و حبوبات یا کوکو و املت، که تخم مرغ در آن جای دارد، دریافت پروتئین به خوبی انجام می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اگر فردی در وعده شام صرفا از سالاد استفاده کند و دریافت پروتئین را به صفر برساند، یکی از منابع دریافت پروتئین در طول روز را نابود می‌کند و در نتیجه در آینده از ضعف عضلانی و خستگی و بیحالی، رنج خواهد برد.

افرادی که رژیم‌های مخصوص پر پروتئین می‌گیرند در طولانی مدت دچار مشکل خواهند شد. برای مثال افرادی که از منابع غنی پروتئین مثل گوشت، زیاد استفاده می‌کنند به دلیل چربی‌های اشباع موجود در گوشت، دچار ابتلا به بیماری‌های مختلف، اضافه وزن شدید و چربی خون خواهند شد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: به طور کلی بهترین راهکار برای سلامت بدن مصرف سه وعده غذایی، تعادل در مصرف هر منبع غذایی و خودداری از افراط و تفریط است.

 رژیم‌های سر خود در آینده شاید منجر به کاهش وزن شوند، اما ممکن است عوارضی هم به همراه داشته باشند پس بهترین و اصولی‌ترین رژیم، رژیمی است که زیر نظر پزشک متخصص یا کارشناس تغذیه و رژیم شناسی، انجام شود.


کد مطلب: 53091

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53091/پروتئین-اصلی-ترین-فاکتور-رژیم-غذایی

میگنا
  https://www.migna.ir