کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر «آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی» بر افسردگی

31 فروردين 1400 ساعت 0:27

کتاب «آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی» پژوهشی کاربردی است که تلاش می‌کند اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی را در بیماران افسرده‌خو و به‌ویژه دانش‌آموزان ارزیابی کند.


کتاب «آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی» پژوهشی کاربردی است که تلاش می‌کند اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی را در بیماران افسرده‌خو و به‌ویژه دانش‌آموزان ارزیابی کند.
 
بسیاری از دانش آموزان به دلیل داشتن افکار بدبینانه و منفی ناسازگارانه غیرمنطقی نسبت به آینده خودشان ناامید هستند و خطر ابتلا به مسائل روانی مانند افسردگی بیش از پیش آنها را تهدید می کند. جمعیت شایان توجهی از دانش آموزان نسبت به مشکلاتشان نگاهی مبالغه آمیز و آشفته کننده دارند و خودشان را به عنوان فردی می پندارند که هیچ کنترلی بر محیط و یا رفتارهای مخرب خود ندارد.

کاربرد روش مثبت نگری در روان درمانی نشان می دهد که مداخله مبتنی بر تقویت برداشتهای مثبت شخصی توانسته به افزایش توصیف های مثبت فرد از خود بینجامد و مراجعان از اعتمادبه نفسی بیشتر برخوردار شوند، ناسازگاری های خانوادگی کاهشی چشمگیر یافت و افسردگی مراجعان را رو به بهبود گذاشت. (ص.۲۹)

کتاب آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی نتیجه پژوهش نازنین پوررجب به دو روش اسنادی و پیمایش است. جامعه آماری ایت حقیق نیز کلیه دانش آموزان سال اول متوسطه دبیرستانی در استان البرز است.

پوررجب در مقدمه ای کوتاه فرضیه تاثیر آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی را بر کاهش میزان افسرده‌خویی مطرح و اعلام می کند که در نتیجه این تحقیق، فرضیه مذکور تایید شده است.

کتاب همانند پژوهش دانشگاهی کارشناسی ارشد در پنج فصل نوشته شده است؛ فصل نخست به کلیات، فصل دوم به مبانی نظری و تجربی پژوهش، فصل سوم به روش‌شناسی تحقیق، فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات و در آخر فصل پنجم به بحث و نتیجه‌گیری اختصاص دارد.

نویسنده با بیان این که «پیشرفت‌های سریع اطلاع‌رسانی با وجود مزایای فراوان، خلایی را برای انشان معاصر به وجود آورده است. موج فزاینده ی بدبینی و افسردگی، یأس و ناامیدی، پایین آمدن سن خودکشی، افزایش طلاق و بزهکاری و بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی دیگر، واقعیت‌های انکارناپذیری هستند که نشان می‌دهند شادی از جوامع بشری رخت بربسته است» (ص.۲۲)، معتقد است: در چنین شرایطی، آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی برای مردم به ویژه به منظور تقویت و بهبود روابط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی (دنیا) و نیز افزایش عزت نفس و موفقیت تحصیلی و جلوگیری از افسردگی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر می رسد. (ص.۲۳)

در ابتدای فصل پنجم این پژوهش می‌خوانیم:
 توجه به ویژگی‌ها و جنبه های مثبت رفتارهای کودکان و نوجوانان به جای تمرکز بر نقاط ضعف و جنبه های منفی رفتار آن دارای اهمیت است. لازم است کودکان و نوجوانان به یک نگرش مثبت و سالم مسلح شوند تا مسیر مستقیم زندگی خود را بیایند. هنگامی که نوجوانان ارزیابی مثبتی از خود، دیگران و زندگی داشته باشند، احساس ارزشمندی بیشتری دارند. برای اینکه آنها به چنین دیدگاهی برسند، بایستی از ویژگی مثبت، توانایی ها، زیبایی ها و استعدادهای ویژه خود آگاه شده و به آنها احترام بگذارند و از داشتن این ویژگی ها احساس رضایت کنند. (ص. ۱۳۷)


دهکده هوسم این کتاب را در ۱۶۶ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه روانه بازار نشر کرده است.
 
 


کد مطلب: 53098

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53098/تاثیر-آموزش-مهارت-های-مثبت-اندیشی-افسردگی

میگنا
  https://www.migna.ir