پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ / ۲۳:۳۹
کد مطلب: 53105
۲

مشخصات متجاوزان جنسی

مشخصات متجاوزان جنسی
تجاوز جنسی یکی از آسیب های اجتماعی است.

پدری، یکم فروردین امسال به کودک 17 ماهه اش تجاوز و او را شکنجه داد. این کودک مظلوم نهایتاً جان خود را از دست داد. این اولین خبر از این دست اخبار نیست و به حتم اگر آسیب شناسی های لازم صورت نگیرد شاهد ادامه این نوع ارتکاب ها خواهیم بود. اجرای قوانین مجازاتی برای این افراد نیز مانع بروز موارد مشابه اینگونه اعمال در افراد دیگر نشده است ، پس حرف اول در گام های پاکسازی جامعه از افراد متجاوز را علم روانشناسی می زند و راهکارهایی که این علم برای آرامش و سلامت جامعه برای افراد دارد.

افرادی که در جامعه متجاوز و منحرف جنسی خوانده می شوند را همواره قصاص می کنند. به نظر می رسد تشخیص و سبب شناسی روانی این افراد حائز اهمیت است و علل رخ دادن چنین رفتارهایی در بعضی افراد می تواند در شناخت بیماران روانی مبتلا به اختلالات روانی مهم باشد و حتی مانع بروز موارد مشابه شود.

دکتر مریم سامانی-روان شناسی بالینی در خصوص افراد مبتلا به اختلالات جنسی و کسانی که اقدام به تجاوز می کنند به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: بطور کلی باید گفت تجاوز به خودی خود یک اختلال روانی نیست. بر اساس تحقیقاتی که در طول 3 دهه در مورد بهداشت روانی در زمینه خشونت و آزار جنسی انجام شده است .ابعاد روانی افراد متجاوز از چند زاویه باید مورد توجه قرار گیرد و بطور کلی افراد متجاوز را می توان به چند گروه تقسیم کرد دسته اول افرادی هستند که اختلالات نوروبیولوژیک دارند. اختلالات نوروبیولوژیک در افرادی مشاهده می شود که آسیب مغزی دیده اند یا در یادگیری دچار اختلال هستند، این آسیب ها می توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند به عبارتی افراد متجاوز مبتلا به اختلالات نوروبیولوژیک باید یاد بگیرند بین انگیزه های پرخاشگرانه و جنسی تفاوت وجود دارد.

این روانشناس بالینی اظهار کرد: باید توجه داشت که انگیزه های پرخاشگری و جنسی از یک ساختار مغزی یکسان نشات می گیرند. گروه دوم متجاوزان افرادی هستند که مبتلا به اختلال روانی اسکیزوفرنی یا روان پریش هستند .این گروه معمولاً مرتکب تجاوز جنسی می شوند که این موضوع به روان پریشی آن ها مرتبط می شود. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری دوقطبی هستند در فازهای مانیا، هیپومانیا یعنی شیدایی مرتکب تجاوز می شوند.

دکتر مریم سامانی در مورد سومین گروه که دست به تجاوز جنسی می زنند به رکنا گفت :سومین گروه متجاوز شامل افرادی هستند که مبتلا به انحرافات جنسی شده اند و به آن ها پارافیلیا می گویند. افراد مبتلا به اختلال پارافیلیا یا انحراف جنسی گاهی به اقدامات سادیسمی و مازوخیسمی دست می زنند، هیجانات منفی و پریشانی هایی که دارند روی عملکرد های اجتماعی و شغلی شان تاثیر می گذارد. ضمناً تخیلات جنسی و میل جنسی آن ها نیز با سایر افراد متفاوت است که یک متخصص می تواند آن ها را تشخیص داده ، بررسی و درمان کند مثلاً افرادی که به کودکان تجاوز می کنند جزء این دسته محسوب می شوند یا افرادی که عورت نمایی و مالشگری دارند در فضاهای اجتماعی مثل اتوبوس یا مترو رفتارهایی را انجام می دهند که آزار دهنده است.

سامانی با اشاره به چهارمین علت تجاوز جنسی افزود: گاهی اوقات علت تجاوزهای جنسی به مشکلات صمیمت افراد بر می گردد به عبارتی این مشکل به ناملایماتی که فرد در کودکی و روابط ناکارآمدش در خانواده تجربه کرده باز می گردد یعنی پیوند و دلبستگی ایمن و رابطه سالمی که در بزرگسالی افراد را نگه می دارد و به بلوغ روانی می رساند در این دسته از افراد تامین نشده است.

مریم سامانی افزود: دسته پنجم متجاوزان با تحریف شناختی روبرو هستند تحریف های شناختی یعنی فرد مسئولیت کارش را نمی پذیرد و به دنبال توجیه می گردد تا توجیهی منطقی برای رفتار آزاردهنده و اذیت کننده اش بیاورد. این موارد سبب شناسی افرادی است که دست به تجاوز می زنند، روان شناسان براساس بررسی هایی که انجام می دهند این افراد را وارد فرایند درمان می کنند.

این متخصص روان شناسی بالینی در مورد روند درمانی افراد مبتلا به انحراف جنسی افزود: درمان ها با توجه به شرایط و تشخیص روانشناس است ومی توان با درمان شناختی و رفتاری به آنها کمک کرد تا دیدگاه شان را عوض کنند.

 
دکتر مریم سامانی-روانشناس

مریم سامانی در رابطه با تشخیص و مصاحبه بالینی افراد مبتلا به اختلالات روانی اظهار داشت: پس از مصاحبه بالینی و شناخت جزئیاتی در زمینه درگیری های کودکی و سوء استفاده در کودکی، سابقه بیماری های روانی خانوادگی، مصرف مواد مخدر، سابقه تحصیلات و جزئیات رفتاری در دوران مدرسه، توانایی فرد در ایجاد و حفظ روابط ،سابقه شغلی و اطلاعاتی در مورد هرگونه درگیری با کارفرمایان و همکاران، هرگونه نشانه ای از رفتارهای جنسی در محل کار، مدت زمانی که فرد در کار خود گذرانده و دلیل ترک کار و.... شناسایی ابعاد بیماری کار درمان آغاز می شود. متاسفانه برخی از رسانه ها در حوزه درمان وارد می شوند که نادرست است و باید دانست که این ورود اطلاع رسانی نیست .

وی افزود: متجاوزان به دلیل اقدامات خود بسیار دفاعی هستند وکارشان را انکار می کنند.
مرجع : رکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...