سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۳
کد مطلب: 53127
۲

شناسایی 3400 وبسایت، کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام غیر مجاز روانشناسی

شناسایی 3400 وبسایت، کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام غیر مجاز روانشناسی
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی، دکتر محمدباقر حبی، معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای سازمان نظام روان شناسی گفت: در دیدار اعضا شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند: چقدر خوب است که همه خانوادها اعتماد بکنند به مشاورین و روان شناسان مومن و دارای اخلاق حرفه ای نه هر مشاوری چون مدعیانی هستند که واقعا صلاحیت ندارند.

بر اساس قانون تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران سازمان دو هدف اساسی دارد:
۱- حمایت از حقوق مراجعان به روان شناسان و مشاوران
۲-حمایت از حقوق صنفی روان شناسان و مشاوران؛ به موجب این دو هدف اساسی وظایف و اختیارات سازمان در حیطه های مختلف تعیین شده است.

 وی افزود: از ارکان هفت گانه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران، رکن چهارم سازمان نظام روان شناسی،  هیئت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های روان شناسی است؛ که در راستای تحقق دو هدف اساسی این رکن در معاونت انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی وظایفی برایش تعریف شده و توسط معاونت انتظامی پیگیری می شود.


در راستای حمایت از حقوق مراجعان، تمامی روان شناسان و مشاورانی که از سازمان پروانه اشتغال تخصصی گرفته اند و به کار ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره  اشتغال دارند ، موظفند در چار چوب صلاحیت های حرفه ای و نظامنامه  اخلاق حرفه ای عمل نمایند. در صورتی که تخلفی از روان شناسان و مشاوران ما بر اساس منشور اخلاقی سازمان که مصوب شورای مرکزی است،صورت بگیرد ،در هیئت های رسیدگی مورد بررسی قرار می گیرد و احکامی مطابق با قانون سازمان از تذکر شفاهی تا ابطال کامل پروانه  و محرومیت دائم از اشتغال به مشاوره روان شناسی در تمام کشور صادر می شود.


 دکتر حبی خاطر نشان کرد: لذا ما برای تحقق حمایت حقوق  از مراجعین تلاش می کنیم با دانش افزایی در حیطه اخلاق حرفه ای و نظارت و کنترل بر عملکرد روان شناسان و مشاوران از حقوق مراجعان صیانت نماییم  و در صورت مشاهده و دریافت گزارش مبنی بر بروز تخلفات  موارد پس از بررسی و احراز تخلف در هیئت های بدوی و تجدید نظر برخورد قانونی می شود و تاکنون ده ها پرونده درطی جلسات متعدد و صرف صدها ساعت کار کارشناسی، رسیدگی شده و احکام آن صادر شده است.

 این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در راستای هدف دوم سازمان یعنی حمایت از حقوق صنفی روان شناسان و مراجعان طبیعی است که اعضای محترم سازمان از سازمان توقع داشته باشند که افرادی که واجد صلاحیت های لازم نیستند، در این حیطه اجازه ورود و اشتغال نداشته باشند.

 دکتر حبی در ارتباط با پایش و رصد فضای مجازی خاطر نشان کرد: در معاونت انتظامی سازمان در راستای تحقق بند سوم از اهداف سازمان مبنی بر حمایت از حقوق صنفی روان شناسان و مشاوران ضمن رسیدگی به شکایات واصله، اقدام به رصد فضای مجازی نموده است و به خصوص در ماه های اخیر به دلیل پاندمی کووید-۱۹ افراد زیادی که عمدتا هم از تخصص و دانش لازم برخور دار نیستند در فضاهای مجازی فعال شده اند و در آخرین گزارش از همکاران ۳۴۰۰ پیج،کانال،صفحه،سایت و سایر کانال های ارتباطی فضای مجازی رصد شده است و افراد متناسب با اینکه از چه نوع ویژگی های تحصیلی و تخصصی برخوردار هستند شناسایی شده  تحت رسیدگی قرار دارند و با نظارت کارشناسان حقوقی و هماهنگی با مقامات قضایی و انتظامی و ارجاع به مراجع ذی صلاح موارد تخلف رسیدگی می شود.

 معاونت انتظامی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در مورد تحقق صیانت از حقوق روان شناسان افزود:  تلاش می کنیم با همکاری دستگاههای نظارتی و قضایی و انتظامی محیط و فضای خدمات روان شناسی برای افراد فاقد صلاحیت ناامن باشد.

در صورتی که  افراد بدون احراز صلاحیتهای حرفه ای و مجوزهای لازم وارد مداخلات روان شناسی و روان درمانی شوند مصداق جعل و رفتار  مجرمانه تلقی می شوند و طبیعی است که پرونده های آنها توسط مراجع ذی صلاح بررسی و برخورد قانونی می شود، و برای اینکه از حقوق صنفی روان شناسان و مشاوران صیانت شود، سازمان به افراد فاقد صلاحیت و فاقد مجوز نمی تواند اجازه دهد که در این فضا وارد شوند و کار غیر تخصصی انجام دهند و به سلامت روانی افراد آسیب وارد کنند.


در این ارتباط واحد بازرسی و رسیدگی به تخلفات معاونت انتظامی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره  به صورت تمام وقت آماده دریافت گزارشات از طریق راه های ارتباطی زیر می باشد:
تلفن شکایات: ۰۲۱۶۶۹۰۳۵۴۴
واتس اپ:۰۹۹۱۷۱۵۶۹۶۵
ایمیل:bazrasi@pcoiran.ir
 
وی در پایان افزود: لذا از همکاران روان شناس و مشاور انتظار داریم تا با شناسایی و معرفی افراد و مراکز  فاقد صلاحیت به معاونت انتظامی اجازه ندهند که آنها بتوانند وارد این عرصه تخصصی شوند و سلامت روانی جامعه را به خطر بیاندازند. همچنین از آحاد مردم و متقاضیان دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره تقاضامندیم  که به روان شناسان و مشاورانی مراجعه نمایند که از مجوز فعالیت آنها و احراز صلاحیت های های حرفه ای آنها توسط سازمان مطمئن باشند.
مرجع : سازمان نظام روانشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.