جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۴
کد مطلب: 53153
۰

چگونه در مواجهه با موقعیت‌های تنش‌زا هیجانات خود را کنترل کنیم؟

چگونه در مواجهه با موقعیت‌های تنش‌زا هیجانات خود را کنترل کنیم؟
فرنگیس شریفی باستان بابیان اینکه سبک مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا و تنش‌زا برای هر فردی متفاوت است، اظهار کرد: به طور کلی دو سبک مواجهه با موقعیت‌های استرس زا اعم از رویکرد هیجان مدار و رویکرد مساله مدار وجود دارد.

طبیعتا هر فردی هنگام مواجهه با شرایط تنش‌زا که بقای او را تهدید می‌کند به تخلیه هیجانات نیازمند است. گاها افراد با گریه کردن در همان موقعیت، ترک کردن محیط، پیاده روی، نوشتن مسائل بر روی کاغذ و... این هیجانات را ابراز می‌کند و پس از تخلیه این هیجانات می‌توانند از راهبرد مقابله‌ای مساله مدار استفاده کنند.

این روانشناس با اشاره به غریزه بقا در انسان‌ها، تصریح کرد: به طور کلی تمامی انسان‌ها در مواجهه با چنین موقعیت‌های تنش‌زایی سعی در مقابله دارند و این عکس العمل را یا از طریق جنگ با مساله و یا از طریق گریز نشان می‌دهند.

به گفته وی، با فعال شدن سیستم سمپاتیک تمام افراد (علائمی نظیر تپش قلب بالا، سرخ شدن چهره، افزایش جریان خون در عضلات پیرامونی و...) در مواجهه با چنین شرایطی، افراد آماده جنگ با مساله و حل آن می‌شوند. در عین حال در مقابل آن با فعال شدن سیستم مهاری، بدن شروع به کاهش استرس و آرام کردن فرد می‌کند.

شریفی باستان ادامه داد: برخی افراد چالش را دوست دارند، وارد مساله می‌شوند و سعی در رفع آن دارند. برخی نیز راهکار گریز از مساله را انتخاب می‌کنند و این فرار را به اشکال مختلفی نظیر گریه کردن، فرار کردن، تسلیم شدن و... نشان می‌دهند که سطح اضطراب بالا هنگام پاسخ دادن و حل کردن موقعیت تنش‌زا علت چنین واکنشهایی است. 

در چنین شرایطی سطح اضطراب افراد به قدری بالا می‌رود که واکنشهای هیجانی صرف نظیر گریه کردن از خود نشان می‌دهد چراکه تنظیم هیجانی را نیاموخته‌اند. مدیریت هیجانات منفی نظیر استرس و اضطراب مهارتی است که باید افراد بیاموزند. افراد ابتدا باید علائم هیجانی نظیر خشم و غم و نگرانی و ترس، علائم شناختی نظیر اینکه آیا من توانمند هستم یا یک بازنده؟ و علائم رفتاری نظیر گریز از مواجهه با مساله را در خود شناسایی کنند و سپس به رفع آنها بپردازند. وی با اشاره به اینکه افراد دارای بهداشت روان با قرار گیری در یک موقعیت تهدید آمیز ابتدا بررسی می‌کنند که آیا این تهدید واقعی و یا خیالی است، تصریح کرد: ابتدا باید آن موقعیت تهدید آمیز را بررسی کرد که درصد و میزان خطر زایی و اضطراب واقعی آن چقدر است، سپس با راهکارهایی کوتاه مدت نظیر جایگزین کردن افکار مثبت بجای افکار منفی، نفس عمیق، نوشتن مسائل، پیاده روی و... هیجانات خود را تخلیه کرد تا بتوان پاسخ متناسب با موقعیت را ابراز کرد. این راهکارهای کوتاه مدت کمک می‌کند افراد در لحظه عملکرد مثبتی داشته باشند.

این روانشناس در پایان با بیان اینکه آموزش فرد و خانواده در ارائه پاسخ مناسب در مواجهه با موقعیت تنش زا بسیار حائز اهمیت است، گفت: بسیار مهم است که افراد با مراجعه به روانشناس سطح اضطراب خود هنگام مواجهه با چنین شرایطی را تشخیص دهند تا متناسب با همان، راهکارهایی به آنها ارائه شود. به طور کلی روان درمانی شناختی رفتاری و حل اضطراب افراد بسیار در این زمینه موثر است. حتی افراد می‌توانند از ورزش کردن به عنوان یک راهکار بلند مدت استفاده کنند. در شرایط حساس‌تر از دارو درمانی هم استفاده می‌شود. این بسیار اهمیت دارد یک روانشناس سطح اضطراب افراد را تشخیص دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.