سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۷
کد مطلب: 53180
۶
۲
رئیس سازمان نظام روانشناسی:

باید در کنار رئیس جمهور ، وزرا،استانداران و قضات یک مشاور روان شناس حضور داشته باشد

درخواست غربالگری ملی درحوزه سلامت روان داریم
باید در کنار رئیس جمهور ، وزرا،استانداران و قضات یک مشاور روان شناس حضور داشته باشد
به گزارش میگنا دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره امروز هفتم اردیبهشت ماه  در یک نشست خبری که در ساختمان جدید این سازمان در آستانه  ۹ اردیبهشت روز تأسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار شد، گفت: سالهاست پیگیر بیمه های پایه و خدمات اجتماعی هستیم چون مردم نیاز به خدمات مشاوره دارند، مخصوصا افراد کم درآمد که به دلیل گرانی خدمات مشاوره نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند و در این دوران کرونا قطعا این قشر جامعه بیشتر آسیب می‌بیند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: بحث ایجاد بیمه ها را هم به ستاد ملی مبارزه با کرونا و هم ستاد ملی تهران با مدیریت آقای زالی پیشنهاد دادیم که حداقل در همین طول مدت اپیدمی کرونا بیمه ایجاد شود اما متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به تحصیل ۳۰۰هزار دانشجو در رشته روانشناسی گفت: صف‌های طولانی دانشجویان در دوره تکمیلی گویای محبوبیت و علاقه به این رشته است.


حاتمی تصریح کرد: توانستیم همین ساختمان را از دولت بگیریم تا مکانی مشخص داشته باشیم هرچند که تاکنون یک ریال هم از دولت نگرفتیم همچنین باتوجه به اینکه کرونا استفاده از فضای مجازی را اجبار کرده، سایت سازمان نیز در اردیبهشت ماه رونمایی خواهد شد تا امور روانشناسان و مشاوران به صورت مجازی انجام شود و نیازی نباشد از شهرستان به تهران بیایند.

رییس سازمان روانشناسی گفت: تا قبل از به رسمیت شناخته شدن سازمان، امور روانشناسی، بهزیستی مجوزهایی را به مشاوران میداد و افراد با دریافت آن مرکزی تشکیل می‌دادند اما با توجه به پیگیری هایی که از طریق مجلس و هیات دولت انجام دادیم توانستیم سازمان بهزیستی را متقاعد کنیم کسانی که مجوز بهزیستی را دریافت می‌کنند، حتما باید پروانه سازمان نظام روانشناسی داشته باشند که اتفاق بسیارخوبی بود که خوشبختانه انجام شد.

او افزود: همانطور که مستحضر هستید، روانشناسان و مشاوران بسیار زیادی برای دریافت پروانه به سازمان مراجعه می‌کنند به گونه ای که 250 هزار درخواست در سال گذشته وجود داشت که فقط 6 هزار نفر آنها موفق به دریافت پروانه شدند. این افراد از طریق 16 کمیسیون تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرند که به اعتقاد من روش درستی نیست چون هم تقاضاها لحظه ای در حال افزایش است هم اینکه ارزیابی ها باتوجه به حجم تقاضا ممکن است به درستی انجام نشود بنابراین طرحی را مطرح کردم تا برای فارغ‌التحصیلان این رشته دوره های توانمندسازی برگزار شود و بعد برای آنها پروانه صادر شود. یکبار این طرح رد شد اما همچنان پیگیر آن هستم.


حاتمی عنوان کرد: در طول این سال‌ها با حوزه های علمیه همکاری کردیم و توانستیم از شورای مرکزی کمیسیون مشاوره اسلامی مجوز بگیریم تا سطح سه و چهار حوزه هم یک مقطع محسوب شود برای مثال کسی که لیسانس و دکترا روانشناسی داشته باشد، سطح 3 و 4 به حساب بیاوریم تا سازمان پیوند خوبی با حوزه ها برقرار کند و بتوانیم از ظرفیت آنان نیز استفاده کنیم.

رییس سازمان نظام روانشناسی گفت: ما معتقد هستیم خدمات روانشناسی و مشاوره باید در چارچوب اخلاق و فرهنگ صورت بگیرد درغیر اینصورت ما روانشناس را به رسمیت نمی‌شناسیم بنابراین کسانی که در فضای مجازی مشاوره های نادرست ارائه می‌دهند روانشناس نیستند و جعلی هستند. از میان 6 هزارنفری که پروانه صادر کردیم همگی افراد متدین و با فرهنگ و با اخلاق هستند و حتی بیشتر از بقیه صنوف اخلاق را بهتر رعایت می‌کنند.

وی با اشاره به ترس غیر منطقی در روزهای اولیه شیوع کرونا افزود: از رئیس جمهور خواستیم کمیته ویژه مقابله با سلامت روان دوران کرونا در ذیل ستاد ملی مقابله به کرونا ایجاد شود که این کار انجام نشد.

حاتمی اظهار کرد: چند روز گذشته موافقت شد تا روانشناسان و مشاوران در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند چون آنها هم در معرض خطر هستند و وقتی با یک فردی که آسیب روانی دارد و سیستم ایمنی بدنش پایین است و احتمال ابتلای او بالاست در یک اتاق به مدت 40 دقیقه تا 1 ساعت می‌نشینند، بیشتر درمعرض خطر قرارمی گیرند.
 

رییس سازمان نظام روانشناسی گفت: سلامت مردم در دوران کرونا و پساکرونا یکی از دغدغه های اصلی ماست و درباره این موضوع احساس خطر جدی می کنم اما متاسفانه درگیر مسائل درمانی شدیم و سلامت روان را در حاشیه قرار دادیم اما بدون شک این موضوع یقه ما را خواهد گرفت و آسیب های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند بنابراین همان پارسال دو پیشنهاد دادیم که انجام نشد و الان دیر شده است.


حاتمی با بیان اینکه در دوران کرونا و پسا کرونا مردم نیازمند خدمات روان شناسی هستند ابراز داشت: اگر بیمه ها کمک کنند همه افراد کم درآمد می توانند از خدمات استفاده کنند
و پیشنهاد موضوع پوشش بیمه ای را به ستاد ملی و استانی کرونا داده ایم اما هنوز ایجاد نشده است!

 یکی از پیشنهادهای ما این بود که در پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت، یک پیوست سلامت روان ضمیمه و اجرا شود. در بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم تمام کشورهای دنیا در کنار پروتکل بهداشتی یک پروتکل سلامت روان قرار دادند درواقع وقتی می‌گوییم همه در خانه بمانید و از طریق فضای مجازی کارهای خود را انجام دهید باید به این هم فکر کنیم خانواده ها با بچه ها در خانه درگیر میشوند و بی آنها اختلافاتی پیش می‌آید پس باید سلامت روان را در اولویت قرار دهیم.

وی یادآور شد: ما در شرایط بحران هستیم و مردم در انواع فشارهای شغلی و خانوادگی قرار دارند. این فشار طولانی مدت و مزمن قطعا سلامت روان را خدشه دار می‌کند. پیشنهاد و طرح ما انجام غربالگری ملی در زمینه سلامت روان از طریق جمعیتهای مختلف نظیر کمیته امداد، سازمان بهزیستی و... است. شناسنامه سلامت روان باید برای تمام مردم ایجاد شود. سازمان توانایی مدیریت این طرح را دارد.

حاتمی عنوان کرد: حداقل فایده ای که اجرای این پروتکل دارد این است که سواد سلامت روان مردم افزایش پیدا می‌کند موضوعی که بسیار با آن مشکل داریم و متاسفانه مردم ما از نبود سواد سلامت روان رنج می‌برند و همینجا در روز روانشناس اعلام می‌کنیم که ما آماده هستیم تا پروتکلی را تدوین کنیم.

رییس سازمان نظام روانشناسی گفت: از آنجایی که در شرایط بحران هستیم و مردم در فشار اقتصادی، از دست دادن شغل، از دست دادن عزیزان، مشکلات درون خانوادگی و... هستند قطعا سلامت روان آنها خدشه دار می‌شود بنابراین دومین پیشنهاد ما به ستاد ملی این بود که غربالگری ملی در حوزه سلامت روان انجام شود و این کار توسط کمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارتخانه ها و... انجام شود و ما هم به عنوان سازمان بر انجام این برنامه ملی نظارت کنیم تا برای مردم شناسنامه سلامت روان صادر شود.

حاتمی گفت: از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌خواهیم حرف های را بشنود و براساس نیازی که جامعه دارد اقدامات لازم را انجام دهند چرا که بالاخره آنها نماینده مردم هستند.


حاتمی با تاکید بر اینکه فضای مجازی دغدغه اصلی سازمان در دوران کرونا بود و در این راستا تلاشهای زیادی انجام دادیم، افزود: دولت و مجلس نباید گوش خود را در مقابل مسائل روانشناسی گرفته و سخنان ما را نشوند. زمان آن رسیده که بر اساس طرحها و نیازهای جامعه سخنان ما را بشنوند.


وی افزود: من معتقدم رئیس جمهور، وزراء، استانداران، قضات و تمامی مسولین باید درکنار خود روانشناس داشته باشند چون به وضوح به چشم می‌آید که مسئولین به دلیل نداشتن یک روانشناس تصمیماتی اتخاذ میکنند که از بعد روانشناسی درست نیست و با حرف هایشان مردم را عصبی می‌کنند و نباید بگذاریم در مجادلات بی حاصل که گاها پیش می آید روح و سلامت روان مردم اسیسب ببیند، پس لازم است که در کنار همه آنها یک مشاور باشد طریقه حرف زدن درست با مردم را یاد بدهد.

حاتمی گفت: با دستگاههای مختلف تفاهم نامه های داشته ایم مانند کمیته امداد، بنیاد شهید ،بهزیستی و دانشگاهها برای ایجاد مراکز مشاوره روانشناسی و اقدامات لازم صورت گرفته است.

رییس سازمان نظام روانشناسی گفت: در ماده 102 برنامه ششم توسعه مصوب شده تا مردم باید از بیمه های پایه و تکمیلی برای خدمات روانشناسی استفاده کنند و در این ماده به صورت اختصاصی نام سازمان آورده شده است. از دکتر لاریجانی خواستیم این ماده اجرایی شود و از بایگانی بیرون بیاید پیرو آن با بیمه های وزارت کار جلساتی برگزار کردیم اما گفتند چون نرخ خدمات روانشناسی بالاست، دولت باید سوبسید بدهد به همین دلیل با آقای جهانگیری و واعظی صحبت کردیم و و آنها گفتند مجلس باید ردیف بودجه اختصاص دهد تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اقدامات این سازمان بیان کرد: تاکنون تعرفه های ارائه خدمات اعلام نشده و بعضاً تعرفه های زیادی می گیرند و مقصر اول دولت است که اعلام نمی کند!


وی ادامه داد: همین موضوع را به دکتر لاریجانی گفتیم و دستور دادند کارگروهی شکل بگیرد تا این ماده اجرایی شود اما این کار انجام نشد و دوره آقای قالیباف شروع شد و با ایشان هم مذاکراتی انجام دادیم تاکنون اما نتیجه نرسیده است و چند روز پیش بود آقای نوبخت گفتند جلسه ای داشته باشیم تا درمورد این مسئله تصمیم گیری شود.
 

حاتمی در پایان تاکید کرد: 9 اردیبهشت ماه سالگرد تاسیس سازمان نظام روانشناسی است و ما می‌خواهیم این روز در تقویم ثبت شود امیدواریم شورای فرهنگ عمومی کمک کند تا این روز در تقویم به نام روز روانشناس و مشاور ثبت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
والا شما کل سال رو با همدیگه در تنش و جنگ هستین، حالا به نام روز روانشناس، چهارتا جمله و شعار میدین و تمام. خداوند مردم ما رو نجات بده
Iran, Islamic Republic of
پس آزمون جامع که میگفتن چی شد؟
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!