کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز:

روانشناسی و مشاوره جایگاه مطلوبی در کشور دارد

خبرگزاری ایرنا , 8 ارديبهشت 1400 ساعت 18:59

رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز در آیین بزرگداشت روز روانشناسی و مشاوره، اظهار کرد:شاهد بهتر شدن جایگاه روانشناسی در جامعه هستیم و در حال حاضر روانشناسی و مشاوره از جایگاه مطلوبی در کشور بهره می‌برد.


شیراز- ایرنا- رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز در آیین بزرگداشت روز روانشناس و مشاور، اظهار کرد: شاهد بهتر شدن جایگاه روانشناسی در جامعه هستیم و در حال حاضر روانشناسی و مشاوره از جایگاه مطلوبی در کشور بهره می‌برد.
 
دکتر چنگیز رحیمی در این آیین ادامه داد: رسیدن به جایگاه مطلوب روانشناسی و مشاوره نتیجه تلاش های صورت گرفته دردودهه اخیر است و جای بسی خوشحالی است که امسال آیین بزرگداشت روز روانشناسی و مشاوره برای اولین بار در مجموعه وزارت علوم به شکل ملی و به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.

وی به نقش مهم روانشناسی در زندگی اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و ابراز داشت: امیدوارم دست اندرکاران و افراد فعال در این عرصه با انجام کارهای علمی و پژوهشی در دانشگاه ها بتوانند بیش از پیش خدمات مربوط به روانشناسی را به صورت علمی و تخصصی به مردم ارائه دهند و گام های مؤثری را برای پیشبرد اهداف مان در این مسیر بردارند.

رحیمی با اعتقاد به اینکه شغل هر فرد بر روی شخصیت و زندگی اش تأثیر گذار است، گفت: این سوال همواره مطرح می شود که روانشناسان تا چه اندازه تحت تأثیر پیامدهای ناشی از شغل خود قرار می گیرند؟

رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز گفت: در واقع روانشناسانی که باید در طول عمر شنونده غم ها، دردها و مشکلات مردم باشند و برای حل معضلات روحی و روانی به جامعه کمک کنند، تا چه اندازه تحت تأثیر مسائلی که می شنوند قرار می گیرند؟ برای بررسی این موضوع تصمیم گرفتیم جلساتی برای روانشناسان و مشاوران ترتیب دهیم.

دبیر منطقه هفت مراکز مشاوره دانشگاه های شیراز، افزود: قرار است که ظرف چند هفته آینده در دانشگاه شیراز سمپوزیومی تحت عنوان بررسی سلامت روان روانشناسان و مشاوران برگزار کنیم.


لزوم افزایش سهم خدمات روانشناسی در سبد خانوار
رئیس دانشگاه شیراز نیز در این بزرگداشت، اظهار داشت: همه ما در زندگی با مشکلات و بحران های متعددی رو به رو می شویم که این بحران ها علاوه بر افزایش فشار روحی و روانی به مشکلات فیزیکی و جسمی نیز تبدیل می شود.

حمید نادگران ادامه داد: بحث بهبود کیفیت زندگی، برخورداری از محیطی پرنشاط و پرتلاش و ایجاد فضایی امن برای خانواده بخصوص فرزندان، یکی از مسائل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 

وی افزود: در زندگی امروزی که با زندگی کردن در سده های قبل بسیار متفاوت است همان طور که برای بررسی هر مشکل به افراد متخصص مراجعه می کنیم، برای مسائل درون زندگی و چگونگی مواجه با آنها نیز باید به فرد متخصص مراجعه شود.

نادگران بیان داشت: مراجعه به روانشناس و مشاور باید در خانواده ها نهادینه شود و حتی بایستی جایی برای آن در سبد هزینه خانواده در نظر گرفته شود. در واقع مردم می بایست برای سلامت روان خود در سبد خانوار سهمی بگذارند.

وی بیان کرد: برای مراجعه به روانشناس حتما نباید مشکلی به لحاظ روحی و روانی وجود داشته باشد و نیاز اساسی به مشاوره در خانواده احساس شود بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم تا مراجعات متوالی به متخصصان مربوطه با دستور کار مشخص برای بهبود کیفیت زندگی، نحوه تعامل افراد خانواده با یکدیگر، چگونگی برخورد با بحران ها و تعارضات اجتماعی صورت بگیرد.

نادگران اضافه کرد: در این میان گفت و گوی بین نسلی و فهم دقیق و صحیح از علاقه مندی ها و دغدغه ها در نسل های مختلف نیز مورد توجه قرار دارد تا قبل از اینکه شاهد بروز مشکلات روحی و روانی در خانواده و جامعه باشیم بتوانیم به پیشگیری از بروز این مشکلات بپردازیم.

وی بیان داشت: روانشناس و مشاور به عنوان یکی از نیروهای متخصص می تواند برای بهبود کیفیت زندگی به مردم و خانواده ها کمک شایانی کند.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: فرهنگ مراجعه به روانشناس و آگاهی عموم مردم از نقش روانشناسان، مدت زیادی نیست که در سطح جامعه ما رواج پیدا کرده است. بنابراین می توان گفت قدر و منزلت و جایگاه روانشناس و مشاور هنوز هم در میان افراد جامعه و حتی در بین بسیاری از مسئولین کشور جا نیفتاده و این جایگاه برای مردم تبیین و مشخص نشده است.

نادگران عنوان کرد: نیاز است که جایگاه روانشناس و مشاور در جامعه تبیین و مستحکم شود. البته نقش مهم روانشناسان و تلاش آنها برای تحقق این امر نیز انکارناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه باید از نیروهای توانمند و علاقه مند در حوزه روانشناسی بهره ببریم، گفت: وجود نیروهای ضعیف و بی انگیزه در این عرصه باعث از بین رفتن جایگاه روانشناسان و سلب اعتماد مردم می شود. تخصص روانشناسی و مشاوره دادن به خانواده ها و جامعه، تخصصی است که نیاز به افرادی علاقمند دارد که این کار را با عشق و از دل و جان انجام دهند.
 

 


کد مطلب: 53195

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53195/روانشناسی-مشاوره-جایگاه-مطلوبی-کشور

میگنا
  https://www.migna.ir