جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۱
کد مطلب: 53218
۲
چه زمانی به درمان فکر کنیم؟

سندروم علاقه و پرستش سلبریتی‌ها در دوران نوجوانی!

سندروم علاقه و پرستش سلبریتی‌ها در دوران نوجوانی!
دکتر مژگان ناقل اظهار کرد: توجه نوجوان به سلبریتی‌های داخلی و خارجی در حد فانتزی‌های کوچک نوجوانی تا حدود زیادی طبیعی است و در تمام نوجوانان وجود دارد. بعضا پیش از گسترش فناوری و زمانی که اینترنت هم وجود نداشت این گرایشات نوجوانان به افراد مشهور دیده می‌شد.
 
این روانشناس ادامه داد: نوجوان تنها بدنی بزرگسال پیدا کرده است اما ذهن او هنوز فرآیندهای عالی شناختی بزرگسالی را ندارد. همچنان درباره برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم گیری‌ها و شناخت افراد ممکن است کودکانه عمل کند. نوجوان تصور می‌کند با الگو برداری از سلبریتی‌ها می‌تواند به اندازه آنها توجه دریافت کند و خوشحال باشد.

وی درباره سندروم پرستش سلبریتی ادامه داد: این سندرم منجر به وسواس فکری و اضطراب و افسردگی زیاد می‌شود. "اضطراب در مورد تصویر بدن" نیز از دیگر مضرات آن است چراکه دائما نوجوان بدن خود را با افراد مشهور مقایسه می‌کند و در دراز مدت می‌تواند کم اشتهایی روانی را نیز در نوجوان ایجاد کند.

نوجوانان دوست دارند مرکز توجه باشند، الگوهای خاصی را برای شکل گیری هویتشان انتخاب می‌کنند و دوست دادند هویتشان را با افرادی بسازند که بیشتر دیده می‌شوند. الگو برداری از افراد مشهور داخلی و خارجی مثل گروه‌های موسیقی خارجی مساله‌ای است که تقریبا در تمام دنیا رواج دارد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

ناقل همچنین این را هم گفت که در شرایط فعلی که تکنولوژی گسترش یافته، نمی‌توان نفوذ فرهنگ‌های بیگانه را نادیده گرفت و در عین حال نمی‌توان تمام درها را به روی تکنولوژی و این نفوذ بست تا نوجوانان تحت تاثیر قرار نگیرند. باید الگو سازی داخلی خود را به حدی قوی کنیم که نوجوان از سلبریتی‌های داخلی الگوبرداری کند.

به گفته این روانشناس، میزان آسیبی که الگوبرداری از گروه‌های مشهور خارجی نظیر گروه‌های موسیقی به نوجوانان می‌زند به میزان گرایش نوجوان به این گروه‌ها بستگی دارد. بعضا در برخی از گروه‌ها ترویج مصرف مواد مخدر دیده می‌شود که این مساله برای نوجوان بسیار آسیب‌زا است.

وی توصیه کرد: نوجوانان می‌توانند گروه‌های مختلف و سلبریتی‌های گوناگون را دنبال کنند، علائق آنها را بسنجند و به عنوان سرگرمی به این مساله نگاه کنند تا این دنبال کردن زندگی سلبریتی‌ها تبدیل به بخشی از زندگی آنها نشود. همواره به خاطر داشته باشند که آنچه در جلوی دوربین نشان داده می‌شود تمام زندگی سلبریتی‌ها نیست و واقعیت با آنچه نمایش داده می‌شود، متفاوت است.

ناقل همچنین به والدین توصیه کرد: والدین باید همواره به فرزندان خود القا کنند که بچه ها قهرمان آنها هستند. والدین باید فرزندان خود را همانگونه که هستند بی‌آنکه نیاز به تغییری باشد، دوست بدارند. نوجوان به دنبال گرفتن تایید والدین نیست و والدین باید در هر مساله‌ای پشتیبان نوجوان باشد. نوجوان نیازمند درک شدن است.

اگر نوجوانی سلبریتی خاصی را دوست دارد با او همراهی کنند گویی که آن سلبریتی یکی از دوستان نوجوان است. والدین باید واکنشهای مثبت به نوجوان دهند و با دادن مسئولیت به او ، اعتماد به نفسش را حفظ کنند. حمایت از نوجوان در سنین نوجوانی بسیار حائز اهمیت است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!