پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۴
کد مطلب: 53222
۱

نقش «روان‌درمانی و مشاوره‌ روانشناسی» در ارتقای سلامت روان

نقش «روان‌درمانی و مشاوره‌ روانشناسی» در ارتقای سلامت روان
به گزارش کُردتودی، به مناسبت هفته سلامت گفتگویی داشتیم با سعیده امانی کارشناس ارشد روان شناسی:

می‌دانیم که یکی از ابعاد مهم سلامت،سلامت روان است،با این مقدمه شروع کنیم، سلامت روان چگونه تعریف میشود و اهمیت توجه به این جنبه وجودی انسان در چیست؟
بدون شک، سلامت جسمانی و روانی افراد جامعه اهمیت به سزایی داشته و یکی از مسایل مهم جهان امروز است و تامین سلامتی اقشار جامعه یکی از مسایل اساسی هر کشوری است که باید آن را از سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی مورد توجه قرار داد. سلامت روان علاوه ‌بر اینکه یک نیاز فردی است، یکی از نیازهای اجتماعی نیز به ‌شمار می‌رود، چرا که عملکرد مطلوب جامعه مستلزم برخورداری از افرادی است که از سلامت و بهداشت روان در وضعیت مطلوبی برخوردار باشند. درصد قابل‌توجهی از بیماری‌های جسمانی ریشه روان‌شناختی دارند و بهره‌مندی از سلامت روان می‌تواند بر سلامت جسم آثار مثبت زیادی داشته باشد. از سوی دیگر، سلامت جسم، بستر مناسبی برای رسیدن به احساس امنیت درون و سلامت روان است.

تاکنون تعاریف متفاوت از سلامت روانی ارایه شده است: فقدان بیماری، داشتن تعادل عاطفی، سازش اجتماعی، احساس راحتی و آسایش، یکپارچگی شخصیت، شناخت خود و محیط و بسیاری تعاریف دیگر. سلامتی، مفهومی چندبعدی است که علاوه بر فقدان بیماری و ناتوانی، احساس شادکامی و بهزیستی را نیز دربرمی گیرد. در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سلامت «نه‌ تنها فقدان بیماری یا ناتوانی»، بلکه «حالت مطلوب خوب بودن از لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی» تعریف شده است. در واقع سلامت روانی به عنوان وضعیتی توصیف می‌شود که درآن وجوه متعددی از زندگی فرد کارکردی مطلوب دارند، بطوریکه فرد احساس شادی کند و از وضع خود و از رابطه‌اش در جامعه  با دیگران راضی باشد.


شاید بتوان گفت یکی از وجوه تفاوت بین سلامت جسم و روان،مکانیسم درد آگاهی محسوس ما در آسیب های جسمی است که باعث میشود برای رفع مشکل اقدام کنیم،اما آگاهی از نیاز روان به چه صورتی است، افراد چه در چه مواقعی باید به داد درون خود برسند؟
تامین بهداشت روانی به سادگی بهداشت جسمانی نیست، زیرا عوامل ایجاد بیماری‌های جسمانی تقریبا شناخته‌شده و راه‌های پیشگیری و درمان این نوع بیماری‌ها تا حد زیادی مشخص است. اما در مورد بیماری‌های روانی هنوز وضعیت به این روشنی نیست و در ایجاد و بروز بیماری‌های روانی عوامل متعددی دخالت دارند. نوع نگرش و باورهای انسان درباره زندگی و محیط پیرامون خود، تعهدات ارزشی و ویژگی‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان، در بهره‌مندی او از بهداشت روانی مطلوب اثرگذار است.

 با این حال در مورد آگاهی از مشکلات روانشناختی یا اختلالات روانی می توان به معیارهای نابهنجاری اشاره کرد که بر اساس آخرین نسخه راهنمای تشخیصی اختلالات روانی DSM-5 دو ملاک اصلی وجود دارد:
1.رنج
2.نابسامانی و ناتوانی(ناکارآمدی یا اختلال در عملکرد)؛
در مورد معیار اول در واقع رنجی که فرد متحمل می شود اگر متناسب با شرایط موجود نباشد معیار اختلال روانی است مثلا فردی که عزیزی را از دست داده است رنجش متناسب با شرایط موجود است ولی فردی که اختلال اضطرابی دارد حتی اگر در امنیت کامل هم باشد باز هم مضطرب و نگران است و این رنج متناسب با شرایط موجود نیست. در مورد معیار دوم هم منظور از ناکارآمدی و ناتوانی اینست که فرد دارای اختلال روانی به دلیل مشکلات روانی، زیستی یا رشدی از عهده وظایف و نقش هایی که بر عهده اش گذاشته می شود بر نمی آید و در حیطه های مهم زندگی مثل تحصیل، کار، روابط بین فردی و... دچار مشکل می گردد.


از میان جنبه های مختلفی که می توان برای کارکرد و نقش خانواده برشمرد، شاید بتوان نظام خانواده را به عنوان پلی بین فردیت و اجتماع دانست،مسئله سلامت روان در سطح «خانواده» چه اهمیتی دارد و برای آن چه باید کرد؟
خانواده اولین  و مهم ترین نهاد اجتماعی است که هر فردی پس از تولد بسیاری از هنجارها و نابهنجاری ها را از خانواده یاد می گیرد. امن و سالم بودن محیط خانواده  و در واقع سلامت روان والدین به طور کلی در روحیه اعضای خانواده تاثیر مثبت گذاشته و این تاثیرات مطلوب به جامعه منتقل می‌شود. از سوی دیگر محیط نامساعد و ناهنجار خانواده، با تاثیر مخرب بر اعضای آن، جامعه را نیز متاثر می‌کند. روابط سالم و انسانی میان اعضای خانواده بسیار پر اهمیت است و پایه سلامت روانی اعضای خانواده به‌شمار می‌رود.
نزاع، درگیری‌های خانوادگی و  تنش های درون خانواده و طلاق عامل اصلی بسیاری از ناهنجاری‌های روانی همانند افسردگی، اضطراب و در نتیجه کاهش سطح بهداشت روانی فرد و اجتماع می‌باشد.


کرونا،چالشی که هم برای اشخاص و هم جامعه،با مسائل جانبی زیادی همراه بوده است؛ به نظر شما «موضوع کرونا» در چه سطوحی برای سلامت روان مسئله ساز شده است و راه مطمئنِ برون رفت از این مسائل را چه میدانید؟
با گسترش بیماری کرونا درتقریبا یک و نیم سال اخیر علاوه بر مشکلات اقتصادی و بحرانهای مالی و شرایط بحرانی که برای کادر بهداشت و درمان جوامع مختلف ایجاد نموده است منجر به تهدید جدی سلامت روان افراد جامعه به واسطه مرگ های ناگهانی ناشی از آن در کنار نگرانی و اضطراب ناشی از مبتلا شدن به این بیماری و همچنین تجربه اضطراب مرگ توسط اکثرانسانها، قرنطینه طولانی و کاهش روابط اجتماعی، آشفتگی های روزمره و بروز مشکلات شغلی و مالی برای عده ای از افراد جامعه و بدنبال آن افسردگی شده است. با توجه به اینکه یکی از مهم ترین عوامل اضطراب نسبت به این بیماری است، به نظر می رسد در سطح فردی استفاده از مهارت زندگی مدیریت استرس و ریلکسیشن کمک فراوانی به افراد جهت مدیریت اضطراب خواهد داشت. در کنار آن تقویت روابط اجتماعی افراد از طریق تماسهای تلفنی و شبکه های اجتماعی امکان پذیر خواهد بود.


نقش «روان‌درمانی،مشاوره‌ روانشناسی» و  «روانشناس» در موضوع سلامت روان چگونه است؟
بدون شک یکی از راهکارها و روشهای ارتقای سلامت روان کمک گرفتن از یک متخصص روان شناس، روانپزشک و یا مشاور در زمان بحران می باشد تا با کمک خود فرد راه های برون رفت از بحران تعیین گردد. بسیاری از اختلالات روان شناختی با  رواندرمانی  و مشاوره روانشناسی قابل درمان است، همچنین روان شناسان و مشاورین علاوه بر رواندرمانی با آموزش مهارتهای مختلف در زمینه های روابط بین فردی موثر، حل مسئله، مدیریت خشم و استرس و  مهارت خودآگاهی می توانند به افراد جامعه کمک نموده تا از بسیاری از مشکلات روان شناختی مصون بمانند.   

در ایام کرونایی،فعالیت «ادارهٔ مشاوره ی دانشگاه علوم پزشکی کردستان» به چه صورتی است ؟
ادارهٔ مشاوره‌ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ایام کرونا فعال بوده و به دلیل شرایط موجود اقدام به راه اندازی خطوط مشاوره تلفنی نموده است تا دانشجویانی که در دانشگاه حضور ندارند بتوانند از خدمات مشاوره ای و روانشناختی استفاده نمایند.

دانشجویان می توانند در تایم اداری از 8 صبح تا 3 بعد از ظهر  با شماره های 08733661817 و 08733611358 و همچنین در تایم غیر اداری از 5 عصر تا یازده شب در مواقع بحرانی با شماره 08733661817 تماس گرفته و از خدمات مشاوره بهره مند گردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند