کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختلال دوقطبی درمان قطعی ندارد؛ باید آن را کنترل کرد

خبرگزاری ایرنا , 11 ارديبهشت 1400 ساعت 13:57

روانشناس بالینی با بیان اینکه اختلال دوقطبی جزو بیماری‌های روانپزشکی است، گفت: این بیماری به طور کامل رفع نمی‌شود اما می‌توان آن را تا زمانی که فرد نسبت به بیماری‌ خود بینش دارد، تحت نظر قرار داد و آن را کنترل کرد.


فرنگیس شریفی باستان روز شنبه تاکید کرد: فرد مبتلا به اختلال دو قطبی از تحصیل، کار و برنامه ریزی شخصی در ارتباط با همسر و فرزندان بازمانده و دچار یک نوع آشفتگی در محیط کار و زندگی اش می شود.
 
وی با اشاره به اینکه اختلال دوقطبی دوره های مزمنی هستند که اگر با علائم مانیا(شیدایی و سرخوشی) و افسردگی اساسی در فرد بروز پیدا کند نیاز به بستری دارد،   افزود:ممکن است فرد به دلیل خلق بالا، تحریک پذیری، پرخاشگری و یک نوع عصبانیت خیلی شدید، شک و ظن به اطرافیان به همراه توهم و هذیان گویی، به خود، همسر، فرزندان یا دیگران آسیب برساند یا وسایل خانه را بشکند که باید به سرعت بستری شده و تحت دارو درمانی قرار گیرد.

این روانشناس تصریح کرد: این افراد باید به درمان اعتماد کنند و در مورادی که بیمار به درمان اعتماد ندارد پزشک به جای قرص از تزریق استفاده می کند،  همچنین در مواردی به فرد مبتلا به اختلال دوقطبی شوک برقی نیز داده می شود.

وی با بیان اینکه خانواده ها باید آگاه باشند و سطح دانش خود را در این زمینه بالا ببرند، تاکید کرد: وقتی فرد دچار پرت و پلاگویی شود، برای خودش به صورت غیرطبیعی بخندد، برای مثال نیمه شب به فردی زنگ بزند و پرت و پلا بگوید، ساعت خواب و بیداری اش مختل شود یا دچار پراشتهایی یا بی اشتهایی شود و...خانواده بداند این فرد باید تحت نظر و درمان قرار گیرد.

شریفی باستان خاطرنشان کرد: خانواده ها با دیدن چندین رفتار غیرمعمول، باید فرد بیمار را برای درمان هدایت و تشویق کنند چراکه وقتی این حالت ها با علائم سایکوتیک «روان پریشی» همراه شود هم برای بیمار و هم برای خانواده وی خطرناک می شود. ضمن اینکه باید یادمان باشد فرد در شروع بیماری اختلال دوقطبی درمان پذیرتر است.

اما بعد از کنترل علائم بیماری توسط پزشک، فرد بیمار باید تحت نظر روانشناس قرار گیرد. این افراد به طور معمول بیماری خود را باور و قبول ندارند چراکه در حالت مانیا دچار لذت و سرخوشی می شوند. برای مثال کارهای جدید شروع می کنند، خلاق می شوند و ...در چنین حالتی ممکن است روند دارودرمانی خود را قطع کرده تا از حالت مانیای خود لذت کافی را ببرند. در این شرایط امکان دارد بیماری فرد عود کند.

به طور معمول در درمان اختلال دوقطبی، پزشکان با دارو درمانی و در مواقعی شوک برقی سعی می کنند بیماری فرد را کنترل کنند. سپس یکی از اساسی ترین روش های درمان تنظیم خلق و خواب فرد بیمار است. به این دلیل که بسیار در درمان بیماری اهمیت دارد و در ادامه سعی بر کنترل هیجان فرد است.

این روانشناس با تاکید بر اهمیت نقش خانواده در حمایت از بیمار دوقطبی خاطرنشان کرد: حمایتگر و آگاه بودن خانواده ها بسیار اهمیت دارد. برای مثال در چنین مواقعی بعضی از خانواده ها می ترسند، نگران شده و تصور می کنند به فرزند یا عزیزشان برچسب زده خواهد شد.

اما این تفکر اشتباه هست. آنها باید با دیدن رفتارهای عجیب و غیرمعمول عزیزشان به سرعت برای درمان وی اقدام کنند. داشتن یک همراه و حامی می تواند فرد بیمار را برای درمان ترغیب و تشویق کند.

شریفی باستان با تاکید بر اینکه کسی که سوء مصرف مواد دارد اختلال دوقطبی در وی بیشتر است، افزود: اگر فرد مصرف مواد نداشته باشد و بیماری اش زود تشخیص داده شود، روند بهبودی وی زودتر اتفاق می افتد. در این میان وضعیت مالی مناسب، باسواد بودن خانواده و خود فرد و داشتن مطالعه و آگاهی در خصوص این بیماری باعث می شود فرد زودتر بهبود پیدا کند و بیماری اش تحت کنترل قرار گیرد.

 اختلال دوقطبی، نمونه بسیار خوبی از نوسان خلق است. به این معنا که خلق فرد به طور متناوب بین دو حالت افسرده و سرخوشی (مانیا) در رفت و برگشت است.
 


کد مطلب: 53227

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53227/اختلال-دوقطبی-درمان-قطعی-ندارد-باید-کنترل

میگنا
  https://www.migna.ir