کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشتی از حاتم شاکرمی؛

«روانشناسی شغلی سلامت» و بهره‌وری نیروی کار

خبرگزاری ایلنا , 12 ارديبهشت 1400 ساعت 10:57

معاون روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی به تشریح روانشناسی شغلی سلامت و رابطه آن به بهره‌وری نیروی کار پرداخت.


فعالیت مشاوره و روانشناسی شغلی در جامعه ما و سایر جوامع باید موجب افزایش ایمنی، سلامت نیروی کار و کاهش آسیب‌های شغلی شود، این فعالیت، انگیزه کاری، خشنودی شغلی و رعایت مقررات سازمانی را افزایش می‌دهد. 

روانشناسی شغلی می‌تواند به سلامت و بهره‌وری نیروی کار کمک فراوانی کند. فرهنگ‌سازی در زمینه مشاوره روانشناسی کار به جامعه اهمیت زیادی دارد، و به عنوان یک نیاز اساسی در زندگی مردم باید مورد توجه قرار گیرد. برای ایجاد این رویکرد و فرهنگ اثربخش، افراد غیرمتخصص نباید به این حوزه ورود کنند و موجب بی‌اعتمادی جامعه شوند چراکه حضور افراد غیرمتخصص، اعتقاد و اعتماد مردم را به بخش روانشناسی شغلی و مشاوره کاهش می‌دهد. 

با توجه به تغییرات شتابان در فرایند کار و پدیده مشاغل جدید، روانشناسی شغلی و ارائه مشاوره نیز باید با این تغییرات هماهنگ باشد. در برخی اوقات، شاهد هستیم که استخدام به صورت غیرتخصصی انجام می‌شود که آسیب‌های زیادی به دنبال دارد. تطبیق شرایط روحی، روانی و جسمی با محیط کار در زمان استخدام از مهمترین موضوعات است که می‌تواند موجب فرسودگی روحی و جسمی نیروی کار شود. در روانشناسی شغلی باید به رضایت شغلی و بهداشت ایمنی و فشارهای روحی و روانی کار توجه شود. 

همچنین باید با تشکیل پرونده‌های بهداشتی و سلامت، رسیدگی بهداشتی و روانشناسی صنعتی یا روانشناسی شغلی و پزشکی به صورت حداقل سالیانه انجام تا همواره توانمندی نیروی کار، کنترل و نظارت شود، ضمن اینکه باید به استانداردسازی شرایط محیط کار که تضمین‌کننده سلامت نیروی کار است توجه واقدامات عملی در اصلاح آن صورت پذیرد. 

امروز، هزینه‌ها و خسارات زیاد به دلیل غیر استاندارد بودن ماشین آلات و تجهیزات تولید متوجه برخی از مشاغل می‌شود و به همین دلیل این مشاغل در ردیف کار‌های سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرد، سازمان‌ها و بنگاه‌ها و نیروهای کار نیز حتی در منابع مادی دچار زیان می‌شوند. 

مدیریت سازمان و نهادها باید از جهت کنترل شرایط محیط کار و توجه به رضایت شغلی کارگر یا کارمند خود از طریق بکارگیری متخصصین روانشاسان شغلی و استفاده از روش‌های علمی، از آسیب‌های روحی و روانی جدی پیشگیری کنند. امید آن می‌رود که با تلاش و کوشش در این عرصه هم شاهد سلامت، شادی و نشاط نیروی کار و هم رشد و توسعه روزافزون تولید در ایران عزیز باشیم.

 

 
روانشناسی شغلی به سلامت و بهره‌وری نیروی کار کمک می‌کند
به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، همزمان با روز جهانی روانشناسی و در نشست اعضای انجمن روانشناسی و مشاوره ایران که به صورت وبینار در روز پنج شنبه هشتم ارودیبهشت برگزار شد، حاتم شاکرمی (معاون روابط کار وزارت تعاون کاره و رفاه اجتماعی) ضمن تبریک هفته کارگر و روز روانشناسی گفت: فعالیت مشاوره و روانشناسی شغلی در جامعه ما و سایر جوامع باید موجب افزایش ایمنی و سلامت نیروی کار و کاهش آسیب‌های شغلی شود.

وی در ادامه افزود: این فعالیت افزایش انگیزه کاری و خشنودی شغلی و مقررات سازمانی را فراهم آورد.

معاون روابط کار گفت: روانشناسی شغلی می‌تواند به سلامت و بهره‌وری نیروی کار کمک موثر و بسیار اثرگذار داشته باشد.

شاکرمی ضمن تاکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه مشاوره روانشناسی کار به جامعه گفت: مشاوره و روانشناسی کار به عنوان یک نیاز اساسی در زندگی مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: برای ایجاد این رویکرد فرهنک اثر بخش روانشاسی شغلی نباید با افراد غیرمتخصص به این مهم ورود و موجب بی‌اعتمادی جامعه بی‌مشاوره و استفاده از ظرفیت روانشناسی در کاهش بسیاری از اسیب‌های اجتماعی گرددو اعتقاد و اعتماد مردم را به بخش روانشناسی شغلی و مشاوره را کاهش دهد.

شاکرمی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به تعغیرات شتابان در فرایند کار وپدیده مشاغل جدید لذا روانشناسی شغلی و ارائه مشاوره باید متناسب با این تعغیرات هماهنگ باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به معاینات قبل از استخدام افزود: استخدام به صورت غیر تخصصی عمیق روانشانس بعضا انجام می‌شود که در صورتی در زمان استخدام نیروی کاراز نظر تطبیق شرایط روحی و روانی و جسمی با محیط کار از مهمترین موضوعات در این زمینه است که می‌تواند موجب فرسودگی روحی و جسمی نیری کار شود.

وی گفت: در روانشناسی شغلی باید رضایت شغلی و بهداشت ایمنی و فشارهای روحی و روانی کار توجه شود.

شاکرمی در ادامه گفت: همچنین باید با تشکیل پرونده‌های بهداشتی و سلامت نیروی کار و انجام رسیدگی بهداشتی و روانشناسی صنعتی یا روانشناسی شغلی و پزشکی به صورت حداقل سالیانه انجام تا همواره توانمندی نیروی کار را کنترل و نظارت شود ضمن اینکه باید به استانداردسازی شرایط محیط کار که تضمین کننده سلامت نیروی کار است توجه واقدامات عملی در اصلاح ان صورت پذیرد.

حاتم شاکرمی: امروز هزینه‌ها و خسارت زیاد به دلیل غیر استاندارد بودن ماشین الات و تهجیزات تولید متوجه برخی از مشاغل می‌شود و به همین دلیل این مشاغل در ردیف کار‌های سخت و زیان اور قرار می‌گیرد و سازمانها و بنگاه‌ها و نیروهای کار هم دچار زیان حتی در منابع مادی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: مدیریت سازمان و نهادها باید از جهت کنترل شرایط محیط کار و توجه به رضایت شغلی کارگر و یا کارمند خود از طریق بکار گیری متخصصین روانشاسان شغلی و ابا استفاده از روش‌های علمی در از آسیب‌های روحی و روانی جدی پیشگیری کنند.


کد مطلب: 53233

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53233/روانشناسی-شغلی-سلامت-بهره-وری-نیروی-کار

میگنا
  https://www.migna.ir