جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۹
کد مطلب: 53235
۲

محیط های کارگری باید به دفاتر روانشناسی مجهز باشند

محیط های کارگری باید به دفاتر روانشناسی مجهز باشند
برنامه «روزنه» با موضوع ارتقای بهداشت روان در محیط های کارگری، در ارتباط تلفنی با دکتر محمد حاتمی (رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

دکتر محمد حاتمی در برنامه «روزنه» با اشاره به این که کارگری جزو شغل های سخت است، گفت: شغل های سخت فشار کاری زیادی دارند و فردِ شاغل را به سمت فرسودگی سوق می دهند. شغل های سخت باعث می شوند تا فرد شاغل در طول کار با استرس و اضطراب زیادی درگیر شود و زودتر از سایر مردم به بیماری های روانی مبتلا شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: اکثر افرادی که مشاغل سخت دارند بعد از ۵۰ سالگی با مشکلات متعددی مواجه می شوند.

وی با اشاره به این که محیط های کارگری باید به دفاتر روانشناسی مجهز باشند، عنوان کرد: روانشناسان باید افراد دارای مشاغل سخت را به طور مستمر مورد مشاوره یا درمان یا پیشگیری قرار دهند و مشکلات فردی یا خانوادگی آن ها را به مرور زمان برطرف کنند.

محمد حاتمی ادامه داد: ما در سازمان روانشناسی و مشاوره ی کشور به وزارت صمت نامه نوشتیم و در این نامه به پیوند هرچه بیشتر این وزارت خانه با دفاتر روانشناسی اشاره کردیم.

وی تاکید داشت: کارگران باید به اندازه ای که به سلامت جسم اهمیت می دهند، به سلامت روان هم توجه کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان این که درمان بیماری ها یا اختلالات روانی نباید مشمول مرور زمان شوند، توضیح داد: متاسفانه بسیاری از مردم در حوزه سواد سلامت روان نمره خوبی نمی گیرند.

وی افزود: یک عارضه یا علامت سطحی و کوچک روانشناسانه در بستر زمان می تواند به بیماری جبران ناپذیر مبدل شود. محمد حاتمی ادامه داد: کارگران باید مهارت های «برقراری ارتباط» و «کنترل خشم» و «کنترل استرس» و «چگونگی تعامل با سایر افراد» را یاد بگیرند.

وی با اشاره به این که کارگران باید از نظر روانشناختی مورد غربالگری قرار بگیرند، اظهار کرد: در حال حاضر ما می توانیم با بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی سواد سلامت روانی کارگران ایرانی را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: متاسفانه بسیاری از کارفرمایان مشاغل سخت از جنبه های مختلف بیماری های روانی و فشارهای کاری وارده بر کارگران مطلع نیستند.

وی تصریح کرد: کارفرما با توجه کردن به سلامت روانی کارگران خود می تواند کارآمدی کارگر را افزایش دهد و در نهایت به سود اقتصادی بیشتری دست پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد