کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه بدون استفاده از دارو ایمنی بدن را با افزایش سطح آنتی بادی و اکسی توسین بالا ببریم!

علی بهنام فر

13 ارديبهشت 1400 ساعت 12:34

در ابتدا خلاصه ای از نقش مولکول lgA و اکسی توسین در بدن:


مولکول lgA یک ایمونو گلوبولین یا آنتی بادی است که توسط گلبولهای سفید خون یا همان لنفوسیت های B ترشح می‌شود،و در لایه های مخاطی، ترشحات بدن مثل بزاق،ترشحات لوله گوارش،در مایعات بدن مثل سرم و شیر مادر یافت میشود این آنتی بادی توانایی بالایی در مبارزه با عوامل ویروسی دارد و یکی از دلایلی که دستگاه گوارش نوزاد در برابر عفونتهای ویروسی مقاوم است همین IgA موجود در شیر مادر است.
 
اکسی توسین یکی از هورمونهایی است که در هیپوتالاموس مغز تولید و در بخش خلفی هیپوفیز ذخیره و ترشح میشود و نقش اساسی آن در فرایند زایمان، شیردهی و تولید مثل است و در واقع یک هورمون شادی آفرین است که به آن هورمون عشق هم میگویند .
 
اما کار اکسی توسین به این موارد خلاصه نمیشود ، دانشمندان طی تحقیقاتی که اخیرا انجام شده ، دریافته اند که این هورمون التهاب ناشی از طوفان سایتوکینی که یکی از عوارض ویروس کووید ۱۹ است را هم کاهش میدهد و از طرفی باعث فعال شدن سلولهای T ( نقش مهمی در ایمنی بدن در برابر عفونتهای ویروسی دارند ) میشوند
 
با توجه با نقش مهم این دو مولکول چگونه میزان ترشح آنها را در بدن بالا ببریم :
 
احتمالا همه ما متوجه شده ایم در فصل سرما که فصل شیوع بیماریهای ویروسی مثل سرماخوردگی ، آنفلوانزا و ... است عده ای کمتر سرما میخورند و عده ای بیشتر و اینکه مدت زمان بیماری در عده ای طول کشیده ولی عده ای دیگر ظرف چند روز بهبود پیدا میکنند.
 
یکی از عمده دلایل آنها افزایش همین دو ماده در بدن است و یکی از راههای اساسی افزایش این دو ماده در بدن، محبت و عشق ورزیدن است.
 
طی مطالعاتی که انجام شد متوجه شدند نوزادانی که بعد از تولد در بغل مادر میمانند و پوست و بدن مادر را لمس میکنند نسبت به نوزادانی که بدن مادر را لمس نکرده و آغوش او را تجربه نکرده اند کمتر دچار عفونت شده و وزنگیری بهتری دارند، با تحقیقات بیشتر مشخص شد که یکی از نیازهای ضروری انسان، نیاز به لمس و نوازش است به همین دلیل است که افرادی که روابط دوستانه بیشتری دارند نوازشگری بیشتری هم دریافت میکنند، در نتیجه کمتر به عفونتهای ویروسی دچار شده و اگر هم بشوند سریعتر بهبود پیدا میکنند.
 
از طرفی همه ما میدانیم که رابطه ذهن و بدن یک رابطه دو طرفه است، لذا تغیراتی که در سطح هورمونهایی مثل اکسی توسین ایجاد میشود بر احساسات ما تاثیر خواهند گذاشت.
 
در ادامه به اقدامات بیشتری که باعث افزایش سطح اکسی توسین میشوند اشاره میشود:
 
به غیر از ابراز محبت، عشق ورزیدن و نوازشگری، یکی از راههای دیگر تشویق شدن و تشویق کردن است، اینکه از زبان فردی حرفهای تشویقی بشنویم و باور کنیم که مورد احترام و اهمیت هستیم و یا اینکه خودمان حرفهای تشویقی و محبت آمیز به زبان بیاوریم سطح این هورمون را افزایش خواهد داد
 
یکی از راههای دیگر افزایش این هورمون خندیدن خصوصا با صدای بلند است کودکان را ببینیم چگونه با صدای بلند میخندند، انگونه باشیم .
 
راه دیگر ورزش کردن است ، ورزش کردن نه تنها به تولید بیشتر اکسی توسین منجر میشود بلکه باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز شده از خستگی ذهنی جلوگیری میکند. پس انجام حرکات ورزشی ساده مثل پیاده روی یا انجام تمرینات سبک یوگا کمک کننده خواهد بود.
 
توجه داشته باشیم سرکوب عواطف و احساسات جلوی ترشح اکسی توسین را میگیرد همه ما در زندگی با موقعیتها و مسایلی روبرو میشویم که ما را غمگین ، ناراحت ، مضطرب و ...میکند در چنین مواقعی چنانچه حالت گریه کردن به ما دست داد آن را سرکوب نکنیم ، ریزش و آزاد شدن اشک، ذهن و بدن را آرام میکند.
 
یکی از راههای دیگر بخشش، بخشیدن و هدیه دادن است. زمانی که ما به شکل داوطلبانه فردی را میبخشیم و یا هدیه ای میدهیم ، حس خوبی که به خودمان منتقل خواهد شد سبب ترشح هورمون اکسی توسین میشود.
 
انسانها دوست دارند از جانب دیگران پذیرفته بشوند، لذا پذیرفته شدن و پذیرفتن دیگران، سطح این هورمون را افزایش خواهد داد ، مقدمه این کار ارتباط خوب با دیگران است یعنی اینکه در درجه اول به خوبی و با دقت و به صورت چهره به چهره به صحبتهای دیگران گوش کنیم حتی شنیدن یک موسیقی ارامش بخش هم همین تاثیر را خواهد گذاشت.
 
در انتها توجه داشته باشیم، زمانی که بدن در حالت تنش و جنگ و گریز قرار دارد نمیتواند هورمونهای شادی آفرین مثل اکسی توسین ترشح کند لذا در چنین مواقعی از طریق دعا کردن و مراقبه میتوان به ایجاد تعادل در بدن کمک کرده و آرامش پیدا کنیم.

 
علی بهنام فر
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان


کد مطلب: 53246

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53246/چگونه-بدون-استفاده-دارو-ایمنی-بدن-افزایش-سطح-آنتی-بادی-اکسی-توسین-بالا-ببریم

میگنا
  https://www.migna.ir