سرویسهای بهداشتی مدارس مسئله فراموش شده آموزش
ترس استفاده از سرویس بهداشتی نامناسب مدرسه، دانش آموز را به مشکلات متعددی از جمله ناراحتی کلیوی، عفونت ادراری و گوارشی مبتلا میکند و این بیماریها تا سالها به عنوان یادگار دوران تحصیل همراه دانشآموز است.
به گزارش فارس ، از قدیمالایام این موضوع در ذهن دانشآموزان نقش بسته است که مدرسه خانه دوم آنهاست و بیشترین وقتشان پس از خانه در مدرسه و کنار معلمان و سایر دوستانش میگذرد. استانداردسازی فضای کلاس درس یکی از ضروریاتی است که همواره مورد تأکید و توجه مسئولان قرار داشته است اما موضوعی که کمتر مورد دید مسئولان قرار گرفته، ساماندهی وضعیت سرویسهای بهداشتی مدارس است. تعداد زیادی از مدارس کشور از سرویس بهداشتی نامناسبی برخوردار هستند و رفتن به این مکان در طی ساعات مدرسه به یک تراژدی غمناک برای دانشآموزان تبدیل شده است به گونهای که دانشآموز تلاش میکند تا زمانی که توان دارد از رفتن به سرویس بهداشتی امتناع کند. ترس استفاده از سرویس بهداشتی نامناسب مدرسه، دانشآموز را به مشکلات متعددی از جمله ناراحتی کلیوی، عفونت ادراری و گوارشی مبتلا میکند و این بیماریها تا سالها به عنوان یادگار دوران تحصیل همراه دانشآموز است. *تحمل بوی نامطبوع سرویس های بهداشتی مدرسهمان را ندارم بعضی از دانشآموزان به دلیل آلوده بودن سرویسهای بهداشتی، از حضور در این مکان خودداری میکنند که این مسئله این دسته از دانشآموزان را با بیماریهای مثانه درگیر میکند. شبنم امیری دانشآموز سال دوم دبیرستان در این خصوص اظهار میکند: سرویسهای بهداشتی مدرسه ما بسیار کثیف است، از این مکان در مدرسه بیزارم و تنها در مواقع خیلی ضروری به آنجا میروم اما با وجود اینکه مدت زمان کوتاهی به آن مراجعه میکنم، برایم عذاب آوراست چرا که باید آلوده بودن و از همه مهمتر بوی نامطبوع آنجا را تحمل کنم. وی میگوید: سعی میکنم تا حد ممکن از سرویسهای بهداشتی مدرسه استفاده نکنم از این رو چند باری از رفتن به آنجا امتناع کردم اما پس از چند ساعت رسیدن به منزل دلدرد شدید گرفتم. امیری اظهار میدارد: البته دانشآموزان در نظافت سرویسهای بهداشتی مدارس نقش مهمی را ایفا میکنند به همین دلیل مربیان بهداشت باید دانشآموزان خصوصاً دختران را با بیماریهایی که از طریق سرویسهای بهداشتی کثیف منتقل میشود، آشنا سازند چرا که این امر باعث میشود که دانشآموزان به رعایت نظافت سرویسهای بهداشتی اهتمام بیشتری بورزند. * برای استفاده از سرویس بهداشتی مدرسه باید در صف طولانی منتظر بمانم کم بودن تعداد سرویسهای بهداشتی مدارس یک دیگر از مشکلات دانشآموزان برای استفاده از آنجاست؛ آیا برای مدرسهای که 400 دانشآموز دارد 5 سرویس بهداشتی کفایت میکند و میتواند نیازهای دانشآموزان را برآورده سازد؟ فاطمه حسینی دانشآموز پایه سوم ابتدایی با بیان اینکه سرویس بهداشتی مدرسهاش کوچک است، میگوید: مدرسه ما تنها 5 سرویس بهداشتی دارد و به همین خاطر هنگام زنگ تفریح فرصت نمیشود از آن استفاده کنیم چرا که باید در صف طولانی بایستم و زمانی هم که نوبت به ما میرسد زنگ رفتن به کلاس به صدا در میآید. وی ادامه میدهد: سنگ توالت سرویسهای بهداشتی مدرسه ما کوچک و کثیف است هر وقت که به آنجا میروم حالت تهوع میگیرم. حسینی ادامه میدهد: سرویس های بهداشتی مدرسه ما آب گرم ندارد و ما در زمستان بسیار اذیت میشویم همین مسئله باعث شده بعضی از بچهها به خاطر سرد بودن آب خود را نشویند. * مدارس روستایی از نظر امکانات بهداشتی وضعیت مطلوبی ندارند سید محمود حسینی دولت آبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار میدارد: وضعیت فضاهای بهداشتی مدارس شهرها و استانها مناسب است اما در بعضی از موارد نیز با مشکلاتی روبرو هستند. وی با بیان اینکه مدارس روستایی از نظر امکانات بهداشتی وضعیت مطلوبی ندارند، میافزاید: برای رفع مشکلات بهداشتی مدارس روستایی اقداماتی در حال انجام است ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید صبر کرد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میگوید: سلامت جسم و روان دانشآموزان در ارتقاء کیفیت تحصیلی در آنها مؤثر است؛ از آنجایی که دانشآموزان از نظر سنی شرایط خاصی دارند، سرویسهای بهداشتی نامناسب و آلوده میتواند موجب بروز بیماری در آنها شود؛ به همین دلیل آموزش و پرورش باید به بحث سلامت دانشآموزان و سرویسهای بهداشتی اهمیت بدهد. حسینی دولتآبادی با اشاره به اینکه مجلس باید برای رفع مشکلات فضاهای بهداشتی مدارس اعتبارات لازم را تأمین کند، تصریح میکند: آموزش و پرورش نیز باید حمایتهای لازم را در خصوص رفع مشکلات فضاهای بهداشتی مدارس داسته باشد ضمن اینکه این نظارت باید به صورت جدی و مستمر باشد تا با تحقق این امر بتوانیم به نقطه مطلوب خصوصاً در روستاها و مناطق محروم برسیم. این نماینده مجلس خاطر نشان میکند: وجود مربی بهداشت در مدارس امری ضروری به شمار میرود چرا که نظارت دقیق آنها بر فضاهای بهداشتی مدارس و انجام فعالیتهای مستمر آنها در بحث بهداشتی مدارس به سلامت دانشآموزان کمک شایانی میکند.
* لزوم کنترل دقیق و سرزده سرویسهای بهداشتی مدارس توسط مراقبان بهداشت طیبه صفایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار میدارد: اگر میخواهیم دانشآموزان در محیطهای آموزشی، حضوری فعال داشته باشند، این محیطها باید ویژگیهایی داشته باشد. وی میافزاید: سلامتی دانشآموزان و وجود مراقبتهای لازم، در بالا بردن کیفیت تحصیلی این قشر بسیار مؤثر است؛ این در حالی است که تعداد مراقبان بهداشت در مدارس کافی نیست و باید افزایش یابد. عضو کمیسیون آموش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وضعیت فضاهای آموزشی و بهداشتی در مدارس کشور نسبت به گذشته بهتر شده است، تصریح میکند: با این وجود هنوز مدارسی هستند که نتوانستند مراقبتهای بهداشتی لازم را در خصوص دانشآموزان داشته باشند. صفایی اضافه میکند: طی بازدیدی که در روزهای گذشته از برخی مدارس داشتیم، متوجه شدیم در برخی مدارس برخلاف ظاهر مدرسه و فضای آموزشی مناسب، سرویسهای بهداشتی از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. وی با بیان اینکه مراقبان بهداشت باید به طور روزانه بر فضاهای بهداشتی مدارس نظارت دقیق داشته باشند، بیان میدارد: با توجه به شیوع بیماریهای مختلف، باید به موضوع نظافت مدرسه همچنین کنترل دقیق و سرزده سرویسهای بهداشتی مدارس توجه ویژهای شود؛ از آنجایی که دانشآموزان دختر شرایط خاصی دارند، سرویسهای بهداشتی مدارس دخترانه باید از وضعیت بهتری برخوردار باشد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان میکند: هر زمان که از عدالت آموزشی صحبت میشود، باید رسیدگی به فضاهای آموزشی و اعزام مراقبان بهداشت به مدارس مناطق محروم انجام شود چرا که مناطق محروم از امکانات آموزشی و بهداشتی کمتری برخوردار هستند و باید برای گسترش عدالت آموزشی، به مناطق محروم بیش از پیش رسیدگی شود. * کیفیت فضاهای بهداشتی مدارس با استانداردهای جهانی فاصله دارد عزتالله دهقان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کیفیت فضاهای بهداشتی و آموزشی مدارس ایدهآل نیست، اظهار میدارد: در این زمینه با استانداردهای جهانی فاصله داریم اما این امید وجود دارد که با حمایتهای دولت به استانداردهای لازم دست یابیم. وی میافزاید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سرمایهگذاری قابل توجهی در ارتباط با ساخت و ساز فضاهای آموزشی صورت گرفته که این امر موجب اوج گرفتن نهضت مدرسهسازی در کشور شده است ضمن اینکه فضاهای جمعی بسیاری نظیر نمازخانه، کتابخانه و میادین ورزشی در رشتههای مختلف نیز راهاندازی شد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان میدارد: با وجود اینکه در زمینه کیفیت فضاهای آموزشی و بهداشتی مدارس، با استانداردهای جهانی فاصله داریم اما وضعیت کنونی مدارس با دوران پس از انقلاب قابل مقایسه نبوده و بسیار ارتقا یافته است. دهقان در ادامه تصریح میکند: در بعضی از روستاها، هنوز در بحث فضاهای آموزشی و بهداشتی نقصهایی وجود دارد که لازم است دولت برای رفع آن و رسیدن به نقطه ایدهآل سرمایهگذاری داشته باشد؛ تحقق این امر در تقویت روحیه دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی آنها تأثیرگذار است. وی با بیان اینکه در دولت نهم و دهم توجه ویژهای به نهضت توسعه فضاهای آموزشی مدارس شده است، خاطرنشان میکند: امیدواریم با حمایت و کمکهای دولت به نهاد فرهنگی بزرگ کشور یعنی آموزش و پرورش، به استانداردهای آموزشی و بهداشتی در مدارس کشور برسیم. * لزوم توجه قائم مقام وزیر به سلامت در کنار تربیتبدنی به گزارش توانا، به نظر میآید آموزش و پرورش در کنار توجه به تحصیل دانشآموزان باید به امور بهداشتی آنان نیز توجه بیشتری داشته باشد و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیتبدنی و سلامت در کنار توجه ویژه به تربیتبدنی، به سلامت نیز توجه کند و پاسخگوی رسانهها درباره سلامت دانشآموزان باشد.
به گزارش فارس ، از قدیمالایام این موضوع در ذهن دانشآموزان نقش بسته است که مدرسه خانه دوم آنهاست و بیشترین وقتشان پس از خانه در مدرسه و کنار معلمان و سایر دوستانش میگذرد. استانداردسازی فضای کلاس درس یکی از ضروریاتی است که همواره مورد تأکید و توجه مسئولان قرار داشته است اما موضوعی که کمتر مورد دید مسئولان قرار گرفته، ساماندهی وضعیت سرویسهای بهداشتی مدارس است. تعداد زیادی از مدارس کشور از سرویس بهداشتی نامناسبی برخوردار هستند و رفتن به این مکان در طی ساعات مدرسه به یک تراژدی غمناک برای دانشآموزان تبدیل شده است به گونهای که دانشآموز تلاش میکند تا زمانی که توان دارد از رفتن به سرویس بهداشتی امتناع کند. ترس استفاده از سرویس بهداشتی نامناسب مدرسه، دانشآموز را به مشکلات متعددی از جمله ناراحتی کلیوی، عفونت ادراری و گوارشی مبتلا میکند و این بیماریها تا سالها به عنوان یادگار دوران تحصیل همراه دانشآموز است. *تحمل بوی نامطبوع سرویس های بهداشتی مدرسهمان را ندارم بعضی از دانشآموزان به دلیل آلوده بودن سرویسهای بهداشتی، از حضور در این مکان خودداری میکنند که این مسئله این دسته از دانشآموزان را با بیماریهای مثانه درگیر میکند. شبنم امیری دانشآموز سال دوم دبیرستان در این خصوص اظهار میکند: سرویسهای بهداشتی مدرسه ما بسیار کثیف است، از این مکان در مدرسه بیزارم و تنها در مواقع خیلی ضروری به آنجا میروم اما با وجود اینکه مدت زمان کوتاهی به آن مراجعه میکنم، برایم عذاب آوراست چرا که باید آلوده بودن و از همه مهمتر بوی نامطبوع آنجا را تحمل کنم. وی میگوید: سعی میکنم تا حد ممکن از سرویسهای بهداشتی مدرسه استفاده نکنم از این رو چند باری از رفتن به آنجا امتناع کردم اما پس از چند ساعت رسیدن به منزل دلدرد شدید گرفتم. امیری اظهار میدارد: البته دانشآموزان در نظافت سرویسهای بهداشتی مدارس نقش مهمی را ایفا میکنند به همین دلیل مربیان بهداشت باید دانشآموزان خصوصاً دختران را با بیماریهایی که از طریق سرویسهای بهداشتی کثیف منتقل میشود، آشنا سازند چرا که این امر باعث میشود که دانشآموزان به رعایت نظافت سرویسهای بهداشتی اهتمام بیشتری بورزند. * برای استفاده از سرویس بهداشتی مدرسه باید در صف طولانی منتظر بمانم کم بودن تعداد سرویسهای بهداشتی مدارس یک دیگر از مشکلات دانشآموزان برای استفاده از آنجاست؛ آیا برای مدرسهای که 400 دانشآموز دارد 5 سرویس بهداشتی کفایت میکند و میتواند نیازهای دانشآموزان را برآورده سازد؟ فاطمه حسینی دانشآموز پایه سوم ابتدایی با بیان اینکه سرویس بهداشتی مدرسهاش کوچک است، میگوید: مدرسه ما تنها 5 سرویس بهداشتی دارد و به همین خاطر هنگام زنگ تفریح فرصت نمیشود از آن استفاده کنیم چرا که باید در صف طولانی بایستم و زمانی هم که نوبت به ما میرسد زنگ رفتن به کلاس به صدا در میآید. وی ادامه میدهد: سنگ توالت سرویسهای بهداشتی مدرسه ما کوچک و کثیف است هر وقت که به آنجا میروم حالت تهوع میگیرم. حسینی ادامه میدهد: سرویس های بهداشتی مدرسه ما آب گرم ندارد و ما در زمستان بسیار اذیت میشویم همین مسئله باعث شده بعضی از بچهها به خاطر سرد بودن آب خود را نشویند. * مدارس روستایی از نظر امکانات بهداشتی وضعیت مطلوبی ندارند سید محمود حسینی دولت آبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار میدارد: وضعیت فضاهای بهداشتی مدارس شهرها و استانها مناسب است اما در بعضی از موارد نیز با مشکلاتی روبرو هستند. وی با بیان اینکه مدارس روستایی از نظر امکانات بهداشتی وضعیت مطلوبی ندارند، میافزاید: برای رفع مشکلات بهداشتی مدارس روستایی اقداماتی در حال انجام است ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید صبر کرد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میگوید: سلامت جسم و روان دانشآموزان در ارتقاء کیفیت تحصیلی در آنها مؤثر است؛ از آنجایی که دانشآموزان از نظر سنی شرایط خاصی دارند، سرویسهای بهداشتی نامناسب و آلوده میتواند موجب بروز بیماری در آنها شود؛ به همین دلیل آموزش و پرورش باید به بحث سلامت دانشآموزان و سرویسهای بهداشتی اهمیت بدهد. حسینی دولتآبادی با اشاره به اینکه مجلس باید برای رفع مشکلات فضاهای بهداشتی مدارس اعتبارات لازم را تأمین کند، تصریح میکند: آموزش و پرورش نیز باید حمایتهای لازم را در خصوص رفع مشکلات فضاهای بهداشتی مدارس داسته باشد ضمن اینکه این نظارت باید به صورت جدی و مستمر باشد تا با تحقق این امر بتوانیم به نقطه مطلوب خصوصاً در روستاها و مناطق محروم برسیم. این نماینده مجلس خاطر نشان میکند: وجود مربی بهداشت در مدارس امری ضروری به شمار میرود چرا که نظارت دقیق آنها بر فضاهای بهداشتی مدارس و انجام فعالیتهای مستمر آنها در بحث بهداشتی مدارس به سلامت دانشآموزان کمک شایانی میکند.
* لزوم کنترل دقیق و سرزده سرویسهای بهداشتی مدارس توسط مراقبان بهداشت طیبه صفایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار میدارد: اگر میخواهیم دانشآموزان در محیطهای آموزشی، حضوری فعال داشته باشند، این محیطها باید ویژگیهایی داشته باشد. وی میافزاید: سلامتی دانشآموزان و وجود مراقبتهای لازم، در بالا بردن کیفیت تحصیلی این قشر بسیار مؤثر است؛ این در حالی است که تعداد مراقبان بهداشت در مدارس کافی نیست و باید افزایش یابد. عضو کمیسیون آموش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وضعیت فضاهای آموزشی و بهداشتی در مدارس کشور نسبت به گذشته بهتر شده است، تصریح میکند: با این وجود هنوز مدارسی هستند که نتوانستند مراقبتهای بهداشتی لازم را در خصوص دانشآموزان داشته باشند. صفایی اضافه میکند: طی بازدیدی که در روزهای گذشته از برخی مدارس داشتیم، متوجه شدیم در برخی مدارس برخلاف ظاهر مدرسه و فضای آموزشی مناسب، سرویسهای بهداشتی از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. وی با بیان اینکه مراقبان بهداشت باید به طور روزانه بر فضاهای بهداشتی مدارس نظارت دقیق داشته باشند، بیان میدارد: با توجه به شیوع بیماریهای مختلف، باید به موضوع نظافت مدرسه همچنین کنترل دقیق و سرزده سرویسهای بهداشتی مدارس توجه ویژهای شود؛ از آنجایی که دانشآموزان دختر شرایط خاصی دارند، سرویسهای بهداشتی مدارس دخترانه باید از وضعیت بهتری برخوردار باشد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان میکند: هر زمان که از عدالت آموزشی صحبت میشود، باید رسیدگی به فضاهای آموزشی و اعزام مراقبان بهداشت به مدارس مناطق محروم انجام شود چرا که مناطق محروم از امکانات آموزشی و بهداشتی کمتری برخوردار هستند و باید برای گسترش عدالت آموزشی، به مناطق محروم بیش از پیش رسیدگی شود. * کیفیت فضاهای بهداشتی مدارس با استانداردهای جهانی فاصله دارد عزتالله دهقان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کیفیت فضاهای بهداشتی و آموزشی مدارس ایدهآل نیست، اظهار میدارد: در این زمینه با استانداردهای جهانی فاصله داریم اما این امید وجود دارد که با حمایتهای دولت به استانداردهای لازم دست یابیم. وی میافزاید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سرمایهگذاری قابل توجهی در ارتباط با ساخت و ساز فضاهای آموزشی صورت گرفته که این امر موجب اوج گرفتن نهضت مدرسهسازی در کشور شده است ضمن اینکه فضاهای جمعی بسیاری نظیر نمازخانه، کتابخانه و میادین ورزشی در رشتههای مختلف نیز راهاندازی شد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان میدارد: با وجود اینکه در زمینه کیفیت فضاهای آموزشی و بهداشتی مدارس، با استانداردهای جهانی فاصله داریم اما وضعیت کنونی مدارس با دوران پس از انقلاب قابل مقایسه نبوده و بسیار ارتقا یافته است. دهقان در ادامه تصریح میکند: در بعضی از روستاها، هنوز در بحث فضاهای آموزشی و بهداشتی نقصهایی وجود دارد که لازم است دولت برای رفع آن و رسیدن به نقطه ایدهآل سرمایهگذاری داشته باشد؛ تحقق این امر در تقویت روحیه دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی آنها تأثیرگذار است. وی با بیان اینکه در دولت نهم و دهم توجه ویژهای به نهضت توسعه فضاهای آموزشی مدارس شده است، خاطرنشان میکند: امیدواریم با حمایت و کمکهای دولت به نهاد فرهنگی بزرگ کشور یعنی آموزش و پرورش، به استانداردهای آموزشی و بهداشتی در مدارس کشور برسیم. * لزوم توجه قائم مقام وزیر به سلامت در کنار تربیتبدنی به گزارش توانا، به نظر میآید آموزش و پرورش در کنار توجه به تحصیل دانشآموزان باید به امور بهداشتی آنان نیز توجه بیشتری داشته باشد و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیتبدنی و سلامت در کنار توجه ویژه به تربیتبدنی، به سلامت نیز توجه کند و پاسخگوی رسانهها درباره سلامت دانشآموزان باشد.