کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بجا مانده از همایش بزرگ روز روان شناس و مشاور 1400

در دروان کرونا علم روان شناسی به داد مردم برسد

21 ارديبهشت 1400 ساعت 4:56

متن سخنرانی دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگ روز روان شناس و مشاور مورخ 9/2/1400


بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عرض می کنم خدمت همه روان شناسان و مشاوران عزیز کشورمان تشکر می کنم از برگزار کنندگان این مراسم که هر سال در نهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز تاسیس نظام روان شناسی و مشاوره کشور صورت می گیرد و از اینکه از شخصیت بزرگوار جناب پروفسور علی دلاور در واقع تکریم می کنید خیلی متشکرم انشالله که چنین مردان بزرگی و دانشمندان فرهیخته ای در جامعه ما زیاد شوند.

همان طور که مستحضر هستید در واقع بعد از اینکه ایام کرونا شروع شد و بیماری در کل دنیا منتشر شد در کشور ما نیز مثل بقیه جاهای دنیا اتفاق ناگوار شیوع بیماری افتاد؛ما الان در پیک چهارم این بیماری هستیم. یکی از بحث هایی که شما عزیزان مطرح فرمودید در باب همین کرونا و پساکرونا و اینکه نظام روانشناسی کشور چه کمکی می تواند به این مساله کند.

اولا شناخت جایگاه انسان بسیار مهم است.خداوند منان وقتی انسان را خلق نمود؛آیه مشهور فتبارک الله احسن الخالقین را در حق خودشان فرمود. انسان موجودی بسیار پیچیده و بسیار مهم است در عالم خلقت،نقاش بزرگ خداوند منان تابلو های زیادی دارد ولی شاهکار خلقت شخصیت انسان است‌.

انسان امروز در دنیایی که هستیم بیش از پیش با مسایل روحی و روانی درگیر است و لازم است دانشمندان حوزه روان شناسی و مشاوره انسان را در مسیر رسیدن به مقام عالی انسانیت و انسان کامل و تعالی یاری کنند. من از اینکه درکشور عزیزمان چنین فعالیت های خوبی داشتند و صنف شان یکی از صنف های بسیار مهم و نظامات بسیار فرهیخته کشورمان می باشدو خیلی خوشحال هستم و اینکه امروز خدمتتان عرض می کنم واقعیت این است که ما در حوزه دانش در کل دنیا جایگاه ۱۴ و ۱۵ را داریم .بین ۱۴ و ۱۵ جابه جا می شویم. در دنیا ما در بحث نظام علوم مهندسی ، فنی و علوم پایه مقالات و تولیدات علمی ، بین ۱ تا ۱۰ دنیا هستیم ولی در حوزه علوم انسانی متاسفانه جایگاه مان خوب نیست و حدودا ۳۰ هستیم. جایگاه ۱۴ یا ۱۶ میانگین این دو جایگاه است که ما امروز در تولید علم هستیم . خدمت عزیزان این را عرض می کنم که اولا در توسعه علوم انسانی مخصوصا روان شناسی فعالیت ها زیاد شود و جایگاه ما که امروز 30 است ارتقا پیدا کند و به جایگاه خوبی برسیم ،مساله بعدی خواهش می کنم از نظام روان شناسی و مشاوره کشور نسبت به تبیین برنامه ها و سر فصل های جدیدی در این باب که مردم با این حال کرونایی و با این نگرانی ها که هر روز دارند؛ بخش عظیمی از جامعه در اضطراب اند همه نگران هستند از این اینکه خدای نکرده آلوده به این ویروس شوند،از سوی دیگر آموزش در کشور ما مجازی شده است. الان ۳/۵ میلیون نفر از دانش آموزان کشور ما فاقد تجهیزات دیوایس هایی مانند لپ تاپ،آی پد و موبایل برای دسترسی به آموزش های مجازی هستند.

ازسوی دیگر معلمین کشور ما که سابقه تدریس مجازی آن چنانی نداشتند، ناگهان وارد آموزش مجازی شدند خود این معلمین عزیز باید از حیث روان شناختی و مشاوره مورد تحقیق و بررسی و مساعدت قرار بگیرند و زمینه ها و آموزش های لازم برای این وضعیت را پیدا کنند. محتوای دروس در حالت حضور حقیقی در کلاس و حضور مجازی قطعا متفاوت خواهد بود و نهایتا ما امروز در ایران بخش عمده ای بالای هفتاد هزار نفر عزیزان شان را از دست دادند؛ این هفتاد هزار نفر خانواده هاشون از حیث روان شناسی باید مورد توجه قرار گیرند قبل ازکرونا از این مراسم ها برای تسلی خاطر دادن ها گرفته می شد، حضور آشنایان ،حضور اقوام ،حضور دوستان قطعا باعث تسلی خاطر می شد الان چنین مساله ای در واقع جایش خالی است و کسی که عزیزی را از دست می دهد، مورد توجه خاص که بایدقرار بگیرد،نمی گیرد،خیلی از اقوام به آن ها نزدیک نمی شوند می گویند ما هم شاید مبتلا به کرونا شویم. در مراسم خاکسپاری افراد خاصی نیستند و آن تخلیه ای که باید فردی که عزیزش را از دست داده و یک مقدار به آرامش برسد صورت نمی گیرد.

ما در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که برای این موضوعات در کل کشور برای همه قشر جامعه شما خدمات روان شناسی صورت بگیرد. فکر نکنید نماینده مجلس نیاز به این مساله ندارد که ببیند از حیث روانی چه برخوردی با موضوعات داشته باشد. پزشک های زیادی را می شناسم که بسیار متخصص هستند و وقتی صحبت می کنند می گویند ما به مطب و بیمارستان نمی رویم، منتظر هستیم این ایام تمام شود و می گویند نمی خواهیم گرفتار این بیماری شویم. پس شرایط جدیدی در دنیا و ایران در واقع رخ داده است ،لازم است که علم روان شناسی به داد این جامعه برسد.

در حوزه علمی خواهش می کنیم در بحث تولید مقالات علمی مقداری فعالیت ها بیشتر شود. ما در بعضی شرکت های دانش بنیان الان در کل ایران پنج هزار و هفتصد شرکت دانش بنیان داریم، نوعا در علوم پایه و فنی مهندسی و پزشکی است.در حوزه علوم انسانی کم است،خواهش می کنم دقت شود. ما در سال ۹۹ شرکت های دانش بنیان ما دویست هزار میلیارد تومان فروش داشتند و چهارصد هزار نفر ایجاد اشتغال ایجادکردند. دانشگاه شریف اطرافش دویست و پنجاه هزار زمین داده شد ،که پانصد شرکت دانش بنیان سال گذشته دو هزار میلیار تومان فروش داشتند به علاوه سه هزار نفر اشتغال برای دانشجویان دانشگاه شریف که نخبه هستند ایجاد شده است. لذا یک خواهشی به عنوان مسئول و رئیس کمیسیون آموزش ،تحقیقات فناوری از همه دانشمندان ،متخصصین ،کارشناسان روان شناسی و مشاوره دارم که در پی تاسیس شرکت های دانش بنیان باشید و واقعا اگر این شرکت ها تاسیس شود و مورد حمایت های مادی صندوق شکوفایی و نو آوری کشور قرار گیرد در تولید دانش موثر خواهد بود.

من بیشتر از این مصدع اوقات عزیزان نمی شوم .باز تشکر می کنم از این تکریم که درحق استاد دلاور دارید انجام می دهید و نهم اردیبهشت ماه را تبریک می گویم خواهش می کنم ما را باتوجه به اینکه در آستانه برنامه پنج ساله هفتم هستیم.خواهش می کنم کمک کنید که در نوشتن این برنامه قطعا این مسایل روان شناختی مورد توجه قرار گیرد، تشریف بیاورید ما هم خودمان دعوت خواهیم کرد. انشالله یاریگر ما در تولید علم باشید.

هکذا انتظار هست که تولید علم و مقالات و آن دانش جدیدی که دنیا وجود دارد ایرانی سازی شودوبه اصطلاح بومی شود و بتوانیم پاسخ گوی مشکلات بسیار عدیده امروز انسان و بشریت را که در اثر گرفتاری به این بیماری مبتلا به آن هست را انشالله در راه حل اش قدم بردارید، از همه عزیزان نظام روان شناسی کشور،هیئت مدیره اش ریاست محترم اش و بقیه عزیزانی که در این راه گام های بلندی برداشته اید .بسیار تشکر می کنم و برای همه شما آرزوی سلامتی دارم .انشالله طاعات و عبادات تان مورد قبول درگاه حق قرار گیرد. همگی را به خداوند منان می سپارم و سلام همه اعضا کمیسیون آموزش تحقيقات و فناوری را خدمت همه عزیرانی که صدای من را می شوند ابلاغ می نمایم.

وسلام علیکم و رحمة الله


کد مطلب: 53325

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53325/دروان-کرونا-علم-روان-شناسی-مردم-برسد

میگنا
  https://www.migna.ir