چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - 17 Aug 2022
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰
کد مطلب: 53327
۰

بین روانشناسی مثبت‌نگر و روانشناسی زرد تفاوت وجود دارد

بین روانشناسی مثبت‌نگر و روانشناسی زرد تفاوت وجود دارد
با شیوع کرونا اقبال ناگهانی به روان‌شناسی و روان‌شناسان به وجود آمد، اقبالی که در فضای مجازی هم خود را نشان داد و باعث رشد و ظهور صفحات مختلف در حوزه روان‌شناسی شد. این اقبال وقتی بیشتر شد که به خاطر فشار اقتصادی، خجالت یا مسائل دیگر مردم به جای مراجعه رسمی به روان‌شناسان ترجیح دادند با محتوای پیج‌های اینستاگرام به خود درمانی بپردازند.
 
به گزارش سلام نو، مشکل این خود درمانی وقتی بزرگ‌تر شد که هر شخص خوش صحبتی با اندکی مطالعات روان‌شناسی در قامت روان‌شناس ظاهر شد و با توصیه‌های مختلف مردم را به عبور از غم و غصه‌ها تشویق کرد.

عموم این چهره‌ها با تکیه بر روان‌شناسی زرد مخاطبانشان را به مثبت اندیشی و عبور از مشکلات دعوت می‌کردند و در مدتی کوتاه به سلبریتی‌ها حوزه روان‌شناسی بدل ‌می‌شدند.

سوال مهمی که این روزها مطرح می‌شود این است که تا چه اندازه می‌توان به چنین صفحاتی که با تابلوی مثبت نگری و مثبت اندیشی در حال توصیه‌های شبه روانشناسانه به مردم هستند، اعتماد کرد؟

سارا گلستانی، روان‌شناس با اشاره به این صفحات می‌گوید: آن چیزی که این روزها در فضای مجازی به چشم می‌خورد را من روان‌شناسی زرد می‌دانم؛ نه روان‌شناسی مثبت نگر. روان‌شناسی مثبت نگر رویکردی جدی در روان‌شناسی است و با چیزی که این روزها به شکل زرد و سطحی در فضای مجازی به چشم می‌خورد به شکل جدی متفاوت است و نباید به دام روانشناسی زرد افتاد.

وی مهم‌ترین راه‌کار حل مشکلات اضطراب و افسردگی ناشی از کرونا را کمک گرفتن از یک روانشناس دانست و افزود: ما با یک بیماری مواجه هستیم و بیماری با چند توصیه و راهکار ساده حل نمی‌شود. در گام بعد باید سبک زندگی روزانه متناسب با نیازهای ما و سالم باشد که متاسفانه کرونا این سبک زندگی را تحت تاثیر قرار داده است.

این روان‌شناس با تاکید بر این که نباید غم را انکار کرد گفت: ما نباید از غم فرار کنیم و باید آن را تجربه کنیم و ریشه غم را پیدا کنیم. غم نوعی هیجان است و کارکرد هیجان در انسان این است که مانند یک چراغ راه‌نما نیاز و مشکل انسان را یادآوری کند. ما نیز باید با به رسمیت شناختن غم و استرس سعی کنیم ریشه آن را کشف کنیم و ببینیم چه مسئله‌ای باعث بروز احساساتی مثل غم، استرس یا خشم در وجود ما شده است.

گلستانی در ادامه با اشاره به ویژگی خاص فضای مجازی گفت: فضای مجازی فضایی باز و آزاد است که هر کسی می‌خواهد از آن استفاده کند باید بداند از آن چه می‌خواهد وگرنه حتما در اقیانوس عظیمی از اطلاعات مختلف غرق می‌شود. در نتیجه هر کسی باید بداند چه می‌خواهد و بتواند درست و غلط را تشخیص دهد.

وی در ادامه راهکاری برای تشخیص درست و غلط در روان‌شناسی در فضای مجازی ارائه کرد و گفت: برای تفکیک روان‌شناسی زرد و مثبت باید به چند مسئله توجه کرد. مهم‌ترین مسئله این است که ارائه دهنده مباحث روان‌شناسی باید روانشناس باشد و تحصیلات مرتبط داشته باشد. در مرحله بعد باید به خاطر داشت ما در روان‌شناسی چیزی به نام نصیحت نداریم و روان‌شناس مسائل را ریشه‌یابی و تبیین کرده و سپس راه حلی مناسب ارائه می‌دهد.

این روان‌شناس در انتها با اشاره به سویه مثبت مشکلات پیش آمده در دوران کرونا گفت: نکته مثبت ماجرا این است که آدم‌ها مسائل و مشکلات خود را ببینند و بشناسند. این مسئله باعث شد تا همه ما فرصت شناخت ضعف‌های خود را داشته باشیم و آن را با متخصص در میان بگذاریم و برای حل آن اقدام کنیم.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چگونه عاشق خودمان باشیم؟
چطور بفهمیم افسرده‌ایم؟
پیش از خواب این ۳ پرسش را از فرزندان بپرسید
۸ عامل طلاق زوج‌های مرفه/ از نبود فرزند مشترک تا تب مهاجرت
چرا باید روانشناسی بخوانیم؟/ اشتغال ۹۵ درصدی فارغ‌التحصیلان دکتری
نامه روسای شش انجمن علمی حوزه سلامت روان به رئیس مجلس
سلامت روانِ پزشکان جدید در خطر است
هشدار دانشمندان: مغز انسان برای بیداری در نیمه شب ساخته نشده است
۷ درسی که آدم‌ها یک عمر طول می‌کشد تا بیاموزند!
شما صاحب کدام شخصیت آب‌وهوایی هستید؛ بیزار از باران یا عاشق تابستان؟
آینده ای روشن با انتخابی آگاهانه
اختلال پدوفیلیا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!