سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۴
کد مطلب: 53338
۲

نظارت سازمان نظام روانشناسی بر شبکه شاد ضروری است

نظارت سازمان نظام روانشناسی بر شبکه شاد ضروری است
دکتر محمد حاتمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط شیوع کرونا آسیب‌پذیرترین قشر کودکان هستند چرا که آن‌ها مانند بزرگسالان از تفکر شناختی برخوردار نیستند تا کرونا را شناخته و مشکلات ناشی از آن را بپذیرند. محدودیت هایی برای کودکان در شرایط کرونایی اعمال شده و آن ها حرف هایی از ما می شوند که نمی توانند  این صحبت ها را درک و به آن عمل کنند به همین دلیل به طور معمول مسائل و مشکلات خود را در رفتارهای عملی نشان می دهند.

وی ادامه داد: فرد بزرگسال اگر از کرونا ناراحت باشد به روانشناس مراجعه کرده و درباره استرس و اضطراب خود صحبت می کند اما کودکان و نوجوانان این مسائل را به زبان نمی آورند به همین دلیل اضطراب و استرس خود را در قالب رفتارهای عملی از جمله رفتارهای حرکتی شیشه شکستن، بالارفتن از در و دیوار، درس نخواندن، دعوا کردن، لجبازی و گریه کردن نشان می دهند.

حاتمی تاکید کرد: وقتی این اتفاق می افتاد خانواده ها و معلمان آموزش لازم در مواجهه با اینگونه رفتارهای کودکان و نوجوانان را ندارند بویژه معلمان، آموزش های لازم را کسب نکرده اند که چگونه آن ها را درک کرده، به آنها راهکار ارائه داده تا این شرایط را پشت سر بگذارند.

رئیس سازمان روانشناسی اضافه کرد: خانواده ها نیز با کودکان و نوجوانان درگیرشده و آتش روابط شعله ور شده و باعث می شود در درجه اول کودکان آسیب ببینند.

حاتمی گفت: بیش فعالی، اختلال سلوک (مشخصه اختلال سلوک یکی از اختلالات روانی است که در کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می شود)، اختلال نافرمانی مقابله ای بخشی از رفتارهایی است که در کودک و نوجوانان پدیدار می شود. به طور قطع در این دوران که بچه ها تحت فشار قرنطینه و مشکلات کرونا هستند، نرخ شیوع این رفتارها در کودکان و نوجوانان افزایش پیدا می کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: در این دوران امکان بسیاری وجود دارد که هویت پایدار نوجوانان تبدیل به هویت ناپایدار شود زیرا هویت پایدار در یک محیط اجتماعی و در ارتباط با دیگران شکل می گیرد. وقتی کودکان مجبور هستند در این دوران بیش از پیش فقط در کنار پدر و مادر باشند و آنها نیز درگیر مسائل و مشکلات خودشان هستند و به سوالاتشان پاسخ نمی دهند، به مرور تداوم این رفتارها باعث شکل گیری هویت ناپایدار می شود،  هویت ناپایدار یعنی اینکه تمام زندگی را از دست داده اید.

حاتمی با اشاره به اینکه امروز دغدغه اصلی ما قرنطینه است، گفت: به طور معمول کودکان در یک محیط اجتماعی می توانند رشد کنند از جمله رشد شناختی، اجتماعی، هیجای و حتی جسمانی، حضور در محیط اجتماعی و دیدن افراد غریبه که رفتارشان را نقد می کنند مثل گروه دوستی، می تواند در رشد اجتماعی و شناختی افراد تاثیر زیادی داشته باشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی اضافه کرد: انسان رفتارهای مختلفی دارد و در گروه های اجتماعی به نقش پذیری اجتماعی منجر می شود بنابراین حضور در محیط های اجتماعی باعث رشد اجتماعی کودکان می شود اما اگر آنها در این محیط ها قرار نگیرند نقش پذیری اجتماعی شان مشکل پیدا کرده و همین موضوع بر مسائل دیگر از جمله رشد هیجانی و شناختی آن ها تاثیر می گذارد بعه همین دلیل به شدت نگران این موضوع هستیم.

حاتمی گفت: به نهادهای نظارتی و آموزش و پرورش این مساله را گوشزد کرده ایم که سازمان نظام روانشناسی بر شبکه شاد و به طور کلی بر سند تحول آموزش و پرورش که در حال اجرا است، نظارت کند در این راستا سعی داریم معلمان آموزش و پرورش را بر اساس یک پروتکل و برنامه آموزشی دقیق آموزش بدهیم در این زمینه معلمان از خانواده ها واجب تر هستند تا تحت آموزش قرار گیرند.

وی اضافه کرد: آموزش معلمان و خانواده ها، می تواند به صورت آنلاین انجام شود که در شرایط مختلف یاد بگیرند با کودکان چطور برخوردی داشته و سوالاتشان را چگونه پاسخ بدهند. در این زمینه ساختار آموزش و پرورش نیز مهم است،  باید به سمتی برویم که بتوانیم مدارس را یکی از پس از دیگری به صورت حضوری آموزش دهیم. در حال حاضر رایزنی هایی در این زمینه انجام شده و تا حدودی نظر آموزش و پرورش در این زمینه مساعد بوده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!