پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۲۲:۳۶
کد مطلب: 53369
۱۵

تاب آوری و معلولیت

محمدرضا مقدسی
تاب آوری و معلولیت

با یکدیگر بودن سرمایه ماست و قدرت تاب آوری ما را در پیشگیری، مقابله و برگشت به روزهای خوب زندگی تسهیل میکند چرا که اجتماعی کردن یک موضوع قدرت راه حل آن موضوع را افزایش میدهد.
 
در این مختصر هدف ما پرداختن به زندگی معنوی و اهمیت و ضرورت آن نیست همین طور قصد ورود به مقوله و مساله مهم مهارت آموزی در زندگی معلولین را نداریم که این هردو بسیار پردامنه و مبسوط بایستی مورد توجه قرار گیرد.

مشارکت و فعالیت های مبتنی بر اجتماع معلولین دو گروه اصلی وعمده را به ما معرفی میکند گروه اول و اصلی که در واقع خود اجتماع یا جامعه معلولین هستند که میتوان آن را به ذینفعان و صاحب نفوذان در جامعه معلولان هم تقسیم بندی کرد.

اما گروه دیگر یا گروه دوم شامل دولت ها و سازمانهای وابسته به دولت و غیردولتی ها و پژوهشگران و مربیان و...هستند که میتوانند با تعامل سازنده ومثبت با گروه اول سبب توسعه تاب آوری باشند.

به نظر میرسد اولویت اول در پیشگیری از بروز صدمات جسمی و روانی و انواع معلولیت ها معرفی تهدیدات و اطلاع رسانی، آگاه سازی و آموزش باشد.

آموزش همیشه و در همه حال اثر بخش و راهگشاست و فقدان آموزش همیشه در همه حال و برای هر شخص میتواند آسیب زا باشد. بنایراین دررتبه اول و اولویت اصلی تمامی برنامه های پیشگیرانه و توسعه تاب آوری ( آموزش) جای دارد.

در گام بعدی پیشگیری و توانمندسازی وتقویت تاب آوری معلولان بررسی پیشینه و مقدار صدمات وارده وشناسایی صدمه وارده میتواند از جایگاهی ویژه برخوردار باشد.

بخش اول و دوم همانگونه که پیداست فعالیت و رویکردی اجتماعی را ارایه میکنند که مبتنی بر آموزش و شناسایی عوامل آسیب زا و انواع واقسام صدمات و معلولیتهای فراگیر و تهدیدهای جدی وچالش های اصلی را شامل میشود. اما در گام بعدی(سوم) اینگونه فعالیتهای اجتماعی توجه به این موضوع حایز اهمیت هست که چه کسانی؟ چه موسساتی؟ چه نهادهای مدنی؟ چه قوانینی؟ چه نظارتها و آموزشها و بازخوردهایی؟ درپیشگیری از این صدمات و معلولیت ها میتوانند ایفای نقش کنند.

مسایل و مشکلات این مشارکت و این فعالیتهای مبتنی بر اجتماع کدام است و هر عضو چگونه میتواند به بهینه سازی این فرایند کمک کند خود سوال دیگری ست.

گام چهارم گام آخر است اما گام پایانی نیست این مرحله به برنامه ها و ساختار و رفتارهای کلان سازمانی در پیشگیری ومواجهه ومقابله و توانمند سازی و بهینه سازی زندگی معلولان نظارت و توجه میدهد.

جلب مشارکت های مردمی، همگانی کردن موضوع در گروه اول که پیش از این مورد اشاره قرار گرفت بطرز فوق العاده ای قدرت مقابله و حل مساله را افزایش میدهد چرا که ذینفع اصلی که همان مردم و معلولین هستند خود مسئولیت پایش، اعلام نیازها، اطلاع رسانی و آموزش را بعهده میگیرند و هیچ چیزی بهتراز این اثر بخشی فعالیتها را تضمین نمیکند.

اساسا اجتماعی کردن یک موضوع قدرت راه حل آن موضوع را افزایش میدهد واین منطق بی نظیر و معجزه طلایی تاب آوری مشارکت و امداد اجتماعی است.

مشارکت اجتماعی ناشی از پایگاه و نقش اجتماعی ست که خود تحت تاثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و حقوقی و حتی جنسیت قرار میگیرد به روایت و از منظری دیگر تاب آوری شاید چیزی جز بهینه سازی عوامل انسانی نباشد.

منابع توسعه در یک نگاه کلی میتواند شامل: سرمایه های اجتماعی، سرمایه های طبیعی و منابع و در نهایت سرمایه های روانشناختی باشد. بدون سرمایه های روانشناختی و اجتماعی گنجینه های سرشار از سلامتی و ثروت از بین خواهد رفت و تباه خواهد گردید.

سرمایه اجتماعی همانگونه که در متون آمده است در حوزه های مختلف بهداشت و سلامت ، تجارت و اقتصاد ،مطرح است و به ارتباطات درونی یک جامعه اشاره میدهد از این سرمایه بعنوان (درمان قطعی همه دردها) به نیکی یاد شده است.

البته در مواردی به تقسیم بندی ها و عوامل تشکیل دهنده اجزا سرمایه های جوامع نیز اشاره شده که احتمالا کاربردی ترین آن در مبحث تاب آوری و فعالیتهای مبتنی بر جامعه تفکیک سرمایه اجتماعی به دو بخش فردی و اجتماعی است که بعد فردی آن نیز خود شامل اجزایی چون تعامل اجتماعی ، ساختار روابط و حمایت های اجتماعی است.

در ادامه بجا و ضروری ست که گفته شودهر گونه فعالیت در راستای پیشگیری و کاهش خطر وحفظ و ارتقای سلامت عامه مردم بخصوص معلولین می بایستی مبتنی بر فعالیت و مشارکت اجتماعی باشد این منطق برنامه های موسوم به cbr است.

در همین راستا بایستی متوجه این معنا بود اهداف لحاظ شده در ماتریکس CBR در حوزه سلامت، آموزش، مهارت آموزی، اهداف اجتماعی و توانمندسازی معلولین و تنها بر کلید واژه همکاری و مشارکت گروه های ذینفع، صاحب نفوذان محلی، بدنه دولتها و سیاست گزاران و پژوهشگران و مربیان ومعلمین و مددکاران شدنی خواهد بود.

آن هنگام که با هم باشیم ارتقائ سلامت، پیشگیری، توانبخشی، آموزش و یادگیریهای مادام العمر ، کسب درآمد واشتغال، امنیت مالی و اجتماعی معلولین، حتی تفریح و سرگرمی و اوقات فراغت، ازدواج وتشکیل خانه و خانواده و... سایر مسایل غامض و سخت معلولین بسیار سهل و آسان خواهد بود. با یکدیگر بودن سرمایه ماست و قدرت تاب آوری ما را در پیشگری، مقابله و برگشت به روزهای خوب زندگی تسهیل میکند.
 
 














محمدرضا مقدسی- مدرس و پژوهشگر تاب آوری
مرجع : شمعدانی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.