جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۱
کد مطلب: 53372
۰
اعتماد به نفس ملی کاهش داشته است

افزایش «وسواس» و افسردگی در جامعه

افزایش «وسواس» و افسردگی در جامعه
دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «اکنون با توجه به شیوع کرونا چگونه می‌توانیم استرس و اضطراب ناشی از آن را مدیریت کنیم؟»،گفت: حدود یکسال و نیم از موضوع کرونا گذشته و پیش بینی بودن کرونا و همچنین بعد از آن پسا کرونا، وجود دارد.


*باید با کرونا کنار بیاییم
وی ادامه داد: اول کاری که با مدیریت استرس و اضطراب باید بکنیم این است که باید شرایط را بپذیریم؛ تا زمانی که نپذیریم مدام در حالت استرس و اضطراب هستیم. باید اطلاعات خود را درباره کرونا افزایش داده و شرایط را بپذیریم و با کرونا زندگی کرده و کنار بیاییم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: مثلا چطور ترافیک تهران را پذیرفتید و زندگی می‌کنید و عادی شده است؛کرونا هم همین است. باید پروتکلها را رعایت کنیم و اطلاعات خود را افزایش دهیم و راهکارهای لازم را برای مقابله با آن یاد بگیریم و زندگی عادی را ادامه دهیم.

حاتمی بیان داشت: رعایت پروتکلها را جزو زندگی خود بدانند؛ مثلا این را به عنوان گواهینامه رانندگی در نظر بگیرند. متاسفانه برخی رعایت نمی‌کنند.

وی یادآور شد: فرض کنید فرد دچار استرس و اضطراب شده و نمی‌تواند کنترل و مدیریت کند. کار ما به عنوان روانشناس همین است. بنده به عنوان روانشناس باید بررسی کنم این استرس شما ناشی از ادراک غلط یا ناشی از یادگیری شماست.


*از منابع مطمئن اطلاعات کرونایی بگیرید
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره درباره اینکه «راهکار عملی شما برای مدیریت استرس و پرهیز از افتادن در دام وسواس چیست؟»،چیزی که مردم را اذیت می‌کند همین اخبار مختلف است و باعث می‌شود مردم استرس و اضطراب شان افزایش پیدا کند. مردم باید منابع دریافت اطلاعاتی خود را از جاهای قابل اعتماد دریافت کنند.

حاتمی ابراز داشت: دوم اینکه باید ما تلاش کنیم تا سبک زندگی کرونایی را بپذیریم و با این سبک زندگی کنیم و قطعا افزایش اضطراب کاهش پیدا می‌کند. بررسی که ما داریم نشان می‌دهد وسواس و افسردگی نسبت به بقیه اختلالات روانی بیشتر افزایش پیدا کرده است.

وی متذکر شد: وسواس به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش پیدا کرده و افسردگی به خصوص در زمان درگیری با کرونا و پس از آن ایجاد شده و افسردگی و غمزدگی ایجاد می‌کند و باید برای این دو اختلال در سطح ملی راهکارهای درستی را به مردم ارائه بدهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: بعضی افراد به صورت افراطی همه چیز را می‌خواهند بشویند و به همه چیز مشکوک هستند و خودشان را اذیت می‌کنند و این باعث افزایش وسواس و اضطراب شده است.


چطور سوگ کرونا را تحمل کنیم؟
حاتمی، در پاسخ به این پرسش که «چگونه سوگ بعد از کرونا را مدیریت کنیم؟»،گفت: کسانی که در خانواده و اقوام خود دچار اتفاقاتی یا سوگ می‌شوند باید یک برنامه مدیریت زندگی برای خودشان تعیین کنند. اولین چیزی که باید تعیین کنند بحث استفاده از فضای مجازی است.

وی ادامه داد: باید با افراد ملاقات داشته باشد و یکی از چیزهای که فرد تخلیه شده و باعث سلامت روان و ارتقای آن می‌شود همین ارتباطات با افراد است؛ یعنی درد ودل کردن؛به طوری که با هم از هر دری صحبت می‌کنید و شاید در این میان عقده درونی داشته باشید و بیرون بریزید.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیان داشت: کرونا ارتباطات حضوری را قطع کرده و باید یک جایگزین برای آن داشته باشیم؛ این جایگزینی بایداز طریق فضای مجازی صورت گیرد.


*افسردگی در ذات کروناست
حاتمی ادامه داد: افسردگی نیز در ذات کروناست و همچنین موضوع سوگ کرونا که باید برای مهار آن منابع ایجاد افسردگی را کنترل کنیم تا مهار شود و اگر افراد به صورت فردی نیاز به مشاوره دارند خدمات دریافت کنند.

وی تصریح کرد: افسردگی اولین کاری که می‌کند فرد را دچار رفتارهای اجتنابی می‌کند؛ یعنی از انجام کار نوشتن و سر کار رفتن و... اجتناب می‌کند و درگیر خودش می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: از همه مهمتر اگر اعتماد به نفس و نرخ امید مردم را افزایش دهیم نرخ اضطراب و استرس نیز کاهش پیدا می‌کند.

حاتمی گفت: الان میزان اعتماد به نفس ملی و امید به آینده کاهش پیدا کرده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.