جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۳۷
کد مطلب: 53387
۰

دیگر حوصله پروژه دانشگاه را ندارم

دیگر حوصله پروژه دانشگاه را ندارم
سوال:
از زمانی که پروژه دانشگاهی‌ام مشخص و قطعی شده، چهار ماه می‌گذرد اما اصلا حوصله انجام دادنش را ندارم . فرصت زیادی تا پایان‌ترم ندارم و خیلی استرسی شدم. هر روز به خودم می‌گویم که از فردا شروع می‌کنم ولی باز مسئله‌ای پیش می‌آید و این کار عقب می‌افتد. راهنمایی‌ام کنید لطفا.


پاسخ:
دانشجوی گرامی، همه افراد برای انجام اموری که از نظرشان با اهمیت تلقی می‌شود، مقداری استرس را تجربه می‌کنند. انجام پایان‌نامه باتوجه به این که حاصل زحمات چندین ساله تحصیل است، برای بسیاری از دانشجویان، استرس‌زاست. پر واضح است که مقداری استرس برای پیشبرد اهداف ضروری است ولی به نظر می‌رسد که این میزان از استرس در شما بسیار بالاست و احتمالا یکی از دلایل به تعویق انداختن کارهایتان، ترس از مواجهه با این پدیده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که ضمن داشتن خودآگاهی هیجانی بیشتر با به کار بردن راهبردهای مقابله با استرس(راهبردهای مسئله مدار و هیجانی) و فنون تنظیم هیجان با کمک یک متخصص روان درمانگر، استرس ها و هیجان های خود را مدیریت کنید.

کارتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید
یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارها را به زمان دیگری موکول کنیم، این است که به صورت ناخودآگاه تصور می‌کنیم کار برای ما بیش از اندازه حجیم است. پیشنهاد می‌کنیم کار اصلی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم و به صورت مجزا روی هر مرحله تمرکز کنید.

کمال‌گرایی را کنار بگذارید
افراد کمال‌گرا اغلب به دلیل این‌که تمایل دارند همه امور محول شده را کامل و بدون عیب و نقص انجام دهند، این ترس را در خود تقویت می‌کنند که مبادا از پس کار برنیایند، مبادا اشتباه کنند و … . بنابراین آگاه باشید در صورتی که این طرحواره در شما وجود داشته باشد، انجام امور محول شده برای‌تان بسیار مشکل می‌شود و سعی می‌کنید با به تعویق انداختن کارها، با احساس غم، یأس و ناامیدی حاصل از فعال شدن این طرحواره مقابله کنید. در نظر داشته باشید که کار خوب، الزاما به معنای انجام کار بدون عیب و نقص نیست و می‌توانید با نگاه واقع بینانه و رفع معیارهای سخت گیرانه، با کمال گرایی تان مقابله کنید.

اعتماد به نفس خود را بازیابی کنید
اعتماد به نفس در باور به توانایی خود در خصوص انجام امور محوله خلاصه می‌شود. تا زمانی که اعتماد به نفس خود را تقویت نکنید، هرگز زمان مناسب برای انجام کارهای‌تان فراهم نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود، ضمن ارزیابی منصفانه از خودتان با به کاربردن راهکارهای افزایش اعتماد به نفس(مثل پاداش دادن به خودتان در قبال موفقیت های هرچند کوچک، استفاده از جملات تاکیدی مثبت، خودآگاهی، استفاده از راهنمای متخصص و…) در راستای بازیابی اعتماد به نفس تان قدم بردارید.


نویسنده : مصطفی نجمی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی
 
مرجع : ساوالان خبر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...