جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۵
کد مطلب: 53393
۱

استرس های کرونایی عامل شیوع اختلالات روانی در اصفهان

استرس های کرونایی عامل شیوع اختلالات روانی در اصفهان
داود مفتاق، روانشناسی بالینی گفت: با شیوع ویروس کرونا و ماندگاری آن، اختلالات روانی در استان اصفهان ۳۰ درصد افزایش یافته است و هر سالی که ویروس کرونا ماندگار شود، تاثیرات آن شدیدتر و پایدارتر خواهد شد.

او با بیان اینکه در استان اصفهان براساس مطالعات میدانی میزان مشاوره‌های آنلاین افزایش یافته و عامل آن افزایش اختلالات روانی است افزود: علت مراجعه مردم اصفهان به کلینیک‌ها در این روز‌ها با شیوع کرونا ارتباط مستقیم دارد و براساس گزارش سازمان نظام روانشناسی یک سونامی بزرگ از اختلالات روانی در راه است و باید طرح غربالگری سلامت روان را جدی بگیریم.

این روانشناسی بالینی اظهار کرد: مقاله‌ای در ارتباط با شیوع اختلالات روانی پس از کرونا در ایران منتشر شده‌است که براساس آن مردم سراسر جهان تحت تاثیر اختلالات روانشناختی منفی و اختلال خواب، عصبانیت و پرخاشگری قرار گرفته‌اند که در مردم عادی به‌ویژه کادر درمان این اختلالات بیشتر دیده می‌شود.

مفتاق یادآور شد: بخشی از جامعه ما خانواده‌هایی هستند که درگیر غم از دست دادن عضوی از خانواده خود شده‌اند و با وجود کرونا فرصتی برای برگزاری مراسم سوگواری، در آغوش کشیدن یکدیگر و تخلیه عاطفی خود ندارند.

او در تشریح نقش استرس در ایجاد اختلالات روانی اظهار کرد: استرس یکی از وضعیت‌های قابل تجربه در همه انسان‌ها است و زمانی که یک «تروما» یا عامل فشارزا تغییری در محیط بیرونی و درونی ما ایجاد کند، توسط بدن و در مرحله بعد توسط روح و روان درک و پاسخ داده می‌شود.

استرس، به صورت علائم بدنی مانند نگرانی، تپش‌قلب، افزایش سطح تنفس و نبض و افزایش هوشیاری است و خداوند دستگاه دفاعی ذاتی، در وجود ما قرار داده است که در برابر عامل استرس‌زا، بجنگیم و فرار کنیم و به زندگی خود ادامه دهیم.

تضعیف سیستم ایمنی بدن، شروع بیماری‌های جسمی و روانی را به دنبال دارد. در حال حاضر ویروس کرونا تاثیر زیادی بر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش بیماری‌ها دارد.

مفتاق با اشاره به اینکه کرونا استرس را به جامعه تحمیل کرده‌است، گفت: استرس تحمیل شده از طریق ویروس کرونا مردم را مجبور به دور شدن از یکدیگر، تغییر شیوه کارکردن و رعایت قوانین جدید کرده‌است. همه این عوامل زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده‌است و زمانی که افراد دچار بیماری کرونا شوند ترس از مرگ و قرنطینه و دوری از عزیزان، استرس آنان را افزایش می‌دهد.

او در خصوص آمار اختلالات روانی، در اصفهان گفت: بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی «DSM۵ و DSM۴» شیوع اختلال افسردگی در اصفهان حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد برای زنان و ۵ تا ۱۲ درصد برای مردان، گزارش شده است. شیوع اختلالات خلقی مخصوصا اختلال افسردگی ماژور و شیوع اختلالات خلقی از نوع اختلال دوقطبی نوع یک نیز به میزان ۰.۴ درصد تا ۱.۶ درصد است.

میزان «پانیک» یا همان اختلال وحشت زدگی از ۱ تا ۳.۵ درصد و میزان «آگورافوبیا» حدود ۱ تا ۲ درصد و میزان انواع مختلف فوبیا ۴ تا ۱۰ درصد در اصفهان و تمام مناطق کشور و جهان گزارش شده است.

مفتاق افزود: اختلال اضطراب فراگیر، یا همان «GAD» از جمله اختلالات مهم در استان اصفهان، بین ۳ تا ۵ درصد شیوع دارد و یک چهارم دلایل مراجعه به مراکز درمانی ناشی از همین اختلال است.

او درباره شایع‌ترین اختلال روانی در اصفهان چنین عنوان کرد: وسواس، در کشور یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است و میزان آن حدود ۰.۵ تا ۲.۵ درصد، اما در اصفهان براساس تحقیقات ۶.۷ درصد است و باید گفت اصفهان شهری است که میزان وسواس در آن زیاد است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...