کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا لیتیوم مانع افسردگی می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران , 6 خرداد 1400 ساعت 10:31

افسردگی، از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود که برخی از مواد طبیعی مانع از ابتلا به آن می‌شوند.


به گزارش اسپوتنیک، افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود. دلایل این اختلالات، پیچیده هستند و به نظر می‌رسد که عنصر کمیاب لیتیوم در این میان نقش داشته باشد.
 
لیتیوم برای بسیاری از ما به خاطر باتری‌های قابل شارژ آشنا است. بیشتر افراد، لیتیوم را به صورت روزانه در آب آشامیدنی خود مصرف می‌کنند!

پژوهش‌های بین‌المللی نشان داده‌اند که بالاتر بودن میزان لیتیوم طبیعی در آب آشامیدنی، با کاهش میزان خودکشی در مردم مرتبط است.

دهه‌هاست که نمک‌های لیتیوم در غلظت‌های بسیار بالاتر، برای درمان شیدایی و اختلالات افسردگی به کار رفته‌اند. با وجود این، هنوز نقش دقیق لیتیوم در مغز ناشناخته است.

پژوهشگران، مغز بیماری را که خودکشی کرده بود، بررسی کردند و به مقایسه آن با دو فرد کنترل‌شده پرداختند. این پژوهش، نسبت تراکم لیتیوم در ماده سفید مغز را با تراکم آن در ماده خاکستری مورد بررسی قرار می‌دهد.

از آنجا که تراکم لیتیوم در مغز معمولا بسیار کم است، تشخیص آن نیز بسیار دشوار است. اما پژوهشگران هنوز نتوانستند به این نتیجه برسند که آیا کاهش میزان لیتیوم در مغز افراد افسرده، نتیجه بیماری است یا خیر.

 
گفتنی است لیتیوم (گرفته شده از واژهٔ یونانی lithos به معنی سنگ) با نماد شیمیایی Li یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است.

لیتیوم در طبیعت مانند سدیم یک نوع نمک محسوب می شود.
لیتیوم به سادگی با آب واکنش می‌دهد ولی انرژی بسیار کمتری نسبت به دیگری فلزهای قلیایی در این واکنش پدید می‌آید. محصول‌های این واکنش گاز هیدروژن و هیدروکسید لیتیم در محلول آبی است.

در ظاهر این‌طور به نظر می‌رسد که لیتیوم هیچ نقشی در زندگی حیوان‌ها و گیاهان ندارد و آن‌ها بدون لیتیوم هم می‌توانند زنده بمانند، اما در عمل در همهٔ اندام‌های زنده می‌توان ردپای بسیار کم رنگ لیتیوم را پیدا کرد. یون لیتیم که در قالب نمک‌های گوناگون پیدا می‌شود بر روی اعصاب انسان اثر می‌گذارد و لیتیم می‌تواند به عنوان دارو در درمان اختلال دوقطبی کمک کند.

لیتیوم کربنات (به انگلیسی: Lithium carbonate) در رده داروهای تثبیت کننده خلق در روانپزشکی است.
نام رایج دارو: لیتیوم سیترات – Lithium- لیتیم- لیتیرام- لیتیم کربنات- لیتمون- پریادل
 
لیتیوم داروی ضد افسردگی است که در رده داروی تثبیت کننده خُلق دسته بندی می شود و به ویژه برای درمان اختلال دوقطبی به کار می‌رود. استفاده طولانی مدت از این دارو مزایای خاصی دارد که موجب کاهش تعداد و سطح حالت مانیا مانند احساسات تند و فوران احساس خوب، احساس عدم امنیت، تحریک پذیری، اضطراب، سریع حرف زدن و رفتارهای تهاجمی و خصمانه می‌شود.


کد مطلب: 53457

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53457/آیا-لیتیوم-مانع-افسردگی-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir