جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۱
کد مطلب: 53506
۰

فهرستی از اختلالات روانشناختی ناشی از کووید 19

فهرستی از اختلالات روانشناختی ناشی از کووید 19
با ظهور ویروس کووید ۱۹، زندگی و سلامت میلیون‌ها انسان پس از چند هفته مورد تهدید قرار گرفت و شیوع این بیماری علاوه بر تأثیرات جسمی، سبب پیامدهای روانشناختی بسیار جدی شده است.

این بیماری همه‌گیر نه ‌تنها میزان بالای مرگ و میر ناشی از عفونت ویروسی را به همراه دارد، بلکه باعث فاجعه روانشناختی در کل نقاط جهان شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اضطراب، ترس، افسردگی، خشونت، رفتارهای اجتنابی، تحریک پذیری، اختلال خواب و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اشاره نمود.

 بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیماران مبتلا به کووید۱۹ دارای ظرفیت تحمل روانشناختی پایینی بوده و با توجه به وضیعت فعلی بیماری در جهان، این افراد به شدت در معرض بروز اختلالات روانشناختی مانند اضطراب، ترس، افسردگی و همچنین افکار منفی قرار دارند، بنابراین تنها توجه به اقدامات بهداشتی افراد برای مقابله با این بیماری کافی نیست، بلکه مراقبت‌های روانشناختی نیز برای کاهش استرس و فشارهای روانی ضروری می‌باشد.  

درک به موقع تغییرات بالقوه روانشناختی ناشی از کووید۱۹ نیز لازم است، زیرا تغییرات روانی ناشی از اضطرارهای بهداشت عمومی می‌تواند بطور مستقیم در احساسات و رفتار افراد منعکس شود. بنابراین این گزاره برگ به بررسی نمونه هایی از اختلالات روانشناختی ناشی از بیماری کووید۱۹ می پردازد.

 بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا از ابتدای شیوع (اسفند ۹۸) تاکنون حدود ۱۳۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش این ویروس نیز در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال گذشته در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.

وی همچنین ۲۵ بهمن سال گذشته با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تاکنون ۸۰ هزار و ۱۵۶ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم