کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نرخ مرگ‌و‌میر در انگلیس، اسکاتلند و ایرلند صفر شد؛

آغاز عصر پساکرونا در بریتانیا

13 خرداد 1400 ساعت 13:19

برای اولین‌بار از مارس ۲۰۲۰ به این‌سو، دولت بریتانیا هیچ مورد جدیدی از مرگ کرونایی را اعلام نکرد.


 به گزارش دنیای اقتصاد، درواقع آمار مرگ روزانه مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در سه بخش انگلستان، اسکاتلند و ایرلندشمالی از چهار بخش کشور بریتانیا به صفر رسید. سطح هشدار ویروس کرونا در سراسر بریتانیا نیز از سطح چهار، به سه کاهش پیدا می‌کند. برای اولین‌بار از مارس ۲۰۲۰ به این سو، دولت بریتانیا هیچ مورد جدیدی از مرگ کرونایی را اعلام نکرد.

«بی‌بی‌سی» و روزنامه «تلگراف» دیروز اعلام کردند که نرخ مرگ‌و‌میر روزانه در بریتانیا از اوجی که در ژانویه داشت فاصله گرفته و روندی نزولی پیدا کرده است. اگرچه این نقطه عطفی در پاندمی کروناست اما ذکر این نکته هم مهم است که نرخ ابتلا در هفته جاری روندی نزولی گرفته است. گزارش‌های رسانه‌های بریتانیایی حاکی از این است که برای نخستین‌بار از اواخر ژوئن سال گذشته تاکنون، آمار مرگ روزانه مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در سه بخش انگلستان، اسکاتلند و ایرلندشمالی از چهار بخش کشور بریتانیا به صفر رسید.

براساس اعلام نهادهای رسمی بهداشت و درمان در انگلستان، روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، هیچ مورد مرگ ناشی ‌از کرونا ثبت نشد. هم‌زمان اعلام شد که سطح هشدار ویروس کرونا در سراسر بریتانیا از سطح چهار به سه کاهش پیدا می‌کند که این به‌معنای کم‌کردن تدریجی محدودیت‌هاست. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا در هفته آینده ادامه خواهد داشت و تعداد افرادی که مجاز به جمع شدن در کنار یکدیگر خواهند بود، به ۳۰ نفر در فضای آزاد و ۶ نفر یا دو خانواده در فضای داخل خانه افزایش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان، روند کاهشی مداوم تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ و مرگ‌های ناشی‌از آن در بریتانیا، نتیجه موفقیت اجرای برنامه واکسیناسیون در این کشور، هم‌زمان با برقراری محدودیت‌های مربوط به جلوگیری از شیوع ویروس بوده است.
 
در اوج اولین موج همه‌گیری در آوریل سال گذشته، لندن روزانه حدود ۲۳۰ مورد مرگ مرتبط با ویروس کرونا را ثبت کرد و ۱۲ درصد از کلیه موارد مرگ بر اثر کووید در بریتانیا، متعلق به لندن بود. از زمان شروع همه‌گیری، در گواهی مرگ حدود ۱۸ هزار نفر از کسانی که در بیمارستان‌های لندن جان باخته‌اند، علت مرگ ابتلا به ویروس کرونا ذکر شده است.

با این حال، یک پزشک ضمن استقبال از اخبار تسهیل مقررات، درباره امیدواری کاذب به مردم هشدار داد. او به شبکه خبری اسکای گفت: «ما نمی‌توانیم به شکل کاذب به خودمان اطمینان دهیم که همه‌گیری به پایان رسیده است. از قبل از پاییز گذشته در این شرایط بوده‌ایم و شمار موارد ابتلا و مرگ مجددا در زمستان افزایش یافت.» با این همه، این پزشک افزود که واکسن «از بستری شدن مبتلایان در بیمارستان‌ها جلوگیری کرده»‌ و «تاثیر مثبتی گذاشته است.»

اکنون آمار رسمی نشان می‌دهد که ۶۵ میلیون دُز را برای تقریبا ۴۰ میلیون نفر اجرا کرده است که نزدیک به ۷۵ درصد از جمعیت بزرگ‌سال کشور است. بی‌بی‌سی در همین رابطه نوشت: این روزی بزرگ و لحظه‌ای خاص برای اسکاتلند است. وزیر اول اسکاتلند «نیکولا استورجن» قرنطینه‌ای ۹ ماهه برای این شهر وضع کرده بود اما با بهبود اوضاع به‌تدریج از محدودیت‌ها کاسته شده و مردم به زندگی عادی بازمی‌گردند.

صفر شدن آمار کرونا در بریتانیا و روند نزولی ابتلا در حالی است که بوریس جانسون در روزها و ماه‌های اولیه شروع کرونا، این بیماری را نوعی آنفلوآنزا می‌نامید و آن را چندان جدی نمی‌گرفت. اما پس از اینکه خودش به این بیماری دچار و مدتی بستری شد مشی خود را عوض کرد. در روزهای اول بستری شدن جانسون اخباری منتشر شد دال بر اینکه وی به کما رفته و پزشکان از او قطع امید کرده‌اند. فارغ از درستی یا نادرستی این خبر، وی پس از بهبود از این بیماری رویکرد خود را عوض کرد و کرونا را جدی‌تر گرفت. پس از آغاز واکسیناسیون هم او ابتدا به‌کندی و اهمال در این فرایند متهم شد اما در نهایت روند واکسیناسیون چنان سریع پیش رفت که این کشور در میان کشورهای توسعه‌یافته، اولین کشوری شد که مرگ‌و‌میر کرونایی در آن به صفر رسید.
 


کد مطلب: 53533

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53533/آغاز-عصر-پساکرونا-بریتانیا

میگنا
  https://www.migna.ir