جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۳:۱۳
کد مطلب: 53583
۲

فعالیت‌های داوطلبانه منجر به رشد ارزش اجتماعی افراد می‌شود

فعالیت‌های داوطلبانه منجر به رشد ارزش اجتماعی افراد می‌شود
دکتر سودابه بساک نژاد با اشاره به علاقمندی انسان‌ها به زندگی جمعی و گروهی بیان کرد: این بخشی از ذات انسان است که علاقمند به خدمت رسانی و کمک به هم نوع را ایجاد می‌کند، اگرچه صنعتی شدن و زندگی الکترونیک تا حدودی از فعالیت گروهی کاسته و روابط بین فردی را کاهش داده است، اما در این میان بخشی از روش‌های یاری رسانی و کمک به همنوع از طریق فعالیت‌های داوطلبانه صورت می‌گیرد.

فعالیت داوطلبانه هر اقدام خیرخواهانه‌ و بدون چشمداشت است که در جهت نفع عمومی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی انجام می‌گیرد. داوطلبان با ارجح دانستن نفع جمعی به انجام چنین فعالیت‌هایی دست می‌زنند تا دنیا را جایی بهتر و عادلانه‌تر برای زیستن کنند.

بساک نژاد با اشاره به سابقه طولانی فعالیت نیروی‌های داوطلب در جهان و اضافه شدن به فعالیت‌های دولتی بیان کرد: منظور کسانی بودند که بدون دریافت پول یا پاداش به پلیس و ارتش کمک می‌کردند که در کشورهای مختلف دنیا دلایل برای فعالیت‌های داوطلبانه متفاوت است.

وی اضافه کرد: برخی برای کمک به هم نوع و لذت دیدن احساس آرامش در دیگری و برخی نیز برای مهارت یابی و افزایش فعالیت‌های ارتباط جمعی بین فردی، به سمت فعالیت داوطلبانه روی می‌آورند. 

دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه انجام فعالیت داوطلبانه به سن و جنسیت محدود نمی‌شود گفت: از پیش دبستانی تا سن بازنشستگی زنان و مردان به انجام فعالیت‌های داوطلبانه روی می‌آورند. همچنین در برخی جوامع توسعه یافته از افراد بازنشسته که توان فعالیت و مهارت‌هایی برای آموزش دارند تقاضا می‌کنند با شهرداری یا مراکز تحقیقاتی همکاری داوطلبانه داشته باشند تا بتوانند از ایده‌ها و تجربیات آنها بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: فعالیت داوطلبانه می‌تواند برای سال‌ها روی شخصیت و سبک زندگی افراد داوطلب اثر بگذارد و آنها را در شبکه اجتماعی مناسبی قرار دهد که آرامش بخش بوده و همیشه به عنوان یک خیرخواه به فرد نگاه کنند.


کسب مهارت‌های جدید
بساک نژاد با اشاره به نظر متخصصان بهداشت روانی در مورد مزایای فعالیت داوطلبانه بیان کرد: کسب مهارت‌های جدید یکی از این مزایا است که داوطلبان مهارت‌های قبلی خود را به دیگران منتقل می‌کنند و مهارت‌های جدیدی را می آموزند که منجر به رشد شخصیت فرد می‌شود.

وی افزود: تحقیقات در کشورهای مهاجر پذیر نشان داده وقتی از افراد مهاجر برای انجام فعالیت داوطلبانه درخواست شد پس از مدتی ارتباط کلامی و زبان آنها بهتر شد و از سوی دیگر از انزوای خانگی نیز خارج شدند.


افزایش اعتماد به نفس
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز افزایش اعتماد به نفس را یکی دیگر از مزایای فعالیت داوطلبانه دانست و گفت: انجام فعالیت خیرخواهانه و داوطلبانه منجر به رشد اعتماد به نفس افراد می‌شود و یک نگرش و نگاه باز و بدون تعصب را برای ارتباط با گروه‌های مختلف اجتماعی ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن کمک به قشرهای آسیب پذیر است.

وی ملاقات با افراد جدید را از این مزایا برشمرد و ادامه داد: داوطلب با افراد جدید آشنا می‌شود و اگر به شهر یا روستای دیگری برود با قومیت ها و فرهنگ بومی مناطق مختلف آشنا می‌شود.


انجام فعالیت‌های هدفمند
بساک نژاد هدفمند شدن را نیز شامل این مزایا دانست و بیان کرد: گاهی افراد به سمت فعالیت‌های هدفمند روی می‌آورند تا زندگی برای آنها هدفمند شود و از روزمرگی نجات یابند؛ انجام این گونه فعالیت‌ها به شکل کمک به اقشار ضعیف یا مهاجران، افراد سالمند یا ناتوان و نیز یاری رساندن به افراد بیمار یا انجام فعالیت‌های محیط زیستی منجر به تحرک و پویایی فرد شده و واکنش‌های خرسند دیگران منجر به رضایت از خود در فرد داوطلب می‌شود.

وی درادامه گفت: سال‌هاست که نیروهای داوطلب در دنیا در حال فعالیت هستند و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. بنابراین هدایت افراد از طریق برنامه‌های مدون برای اجرای یک فعالیت داوطلبانه منجر به رضایت از خود و رشدشخصیتی قشر عظیمی از افراد می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...