کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی خبر داد؛

روان کردن بحران‌ها با نوآوری در روزگار کرونایی

باشگاه خبرنگاران , 19 خرداد 1400 ساعت 19:27

ثابت درباره چرایی بروز استرس و نگرانی در افراد به هنگام وقوع بحران‌ها و نحوه کنترل آن‌ها توضیحاتی داد.


مهرداد ثابت معاون کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی درباره استرس و اضطراب در دوران کرونا اظهار کرد: بحران کرونا فقط یک پدیده پزشکی نیست و علاوه بر درد، غصه، فقر و مرگ، یادآوری کننده بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.
 
وی با بیان اینکه همه گیری‌ها معمولا در بسیاری از جنبه‌ها بر افراد و جامعه تأثیر می‌گذارند و باعث ایجاد اختلال می‌شوند، افزود: "تنبلی اجتماعی"یک جنبه تأثیر اجتماعی شیوع بیماری عفونی کووید ۱۹ است و هراس و استرس نسبت به این بیماری از یک طرف و زمینه‌های فرهنگی و تاریخی، نگرانی‌های مربوط به شیوع "تنبلی اجتماعی" را در بین افراد به تهدید جدی، افزایش می‌دهد.

علاوه بر "تنبلی اجتماعی"، استرس و در بسیاری اوقات بروز اضطراب آزار دهنده در تمام سنین گریبان‌گیر افراد زیادی در جامعه شده و در کنار بروز این فشار‌های روانی، والدین همواره نگران سلامتی فرزندان خود هستند.


اختلال رشد کودکان و نوجوانان در دوران قرنطینه
وی درباره اثرات روانشناختی کرونا بر روی کودکان و نوجوانان گفت: اثرات روانشناختی کرونا بر روی کودکان و نوجوانان بیشتر از سایر گروه‌های اجتماعی قابل تأمل است. افراد در سنین ۶ تا ۱۸ سال در دوران تحول و رشد قرار دارند و این رشد در بستر فعالیت جمعی و نقش پذیری اجتماعی محقق می‌شود، به طوری که این رشد در دوران قرنطینه با اختلال مواجه شده یا اصلا حاصل نمی‌شود و در دوران پساکرونا با کودک و نوجوان‌هایی روبرو خواهیم شد که نتوانسته‌اند رشدی دارای هنجار داشته باشند و اغلب کودکان و نوجوانان دچار خستگی روانی شده اند.


بحران سلامت روان در دوران پسا کرونا
معاون کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی صریح کرد:در دوران پسا کرونا با بحران سلامت روان مواجه خواهیم شد، چرا که افراد سوگ ابراز نشده‌ خود را نشان می‌دهند و بروز آثار روانشناختی نظیر افسردگی، وسواس، اضطراب و حتی آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد قابل پیش‌بینی شده است؛ لذا باید از هم اکنون پیشگیری‌ها، برنامه ریزی‌ها و آموزش‌های لازم را برای گروه‌های مرجع مانند معلمان، والدین و ... انجام دهیم.

ثابت ادامه داد: ما باید خود مراقبتی و دگر مراقبتی را به مردم آموزش دهیم، چرا که در دوران پسا کرونا مردم از حالت دفاع روانی خارج می‌شوند و به بازبینی شرایط گذشته می‌پردازند، این در حالی است که کسب و کار‌ها و عزیزان و ... خود را از دست داده‌اند.


بحران‌ها نشانگر فرصتی برای رشد
وی بیان کرد: اصولاً بحران ها خودکاری هستند که لکنت می‌گیرند، اما با نوآوری روان می‌شوند. پایه و اهرم مدیریت بحران، نوآوری است. در هنگام بحران‌ها نیازمند انواع نوآوری‌های مدیریتی. فنی، اجتماعی، عمومی و ... هستیم. حال که با بحران کووید ۱۹ روبرو شده‌ایم، با نوآوری می‌توانیم آن را روان‌تر کنیم.

معاون کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی افزود: این بحران نه یک نقطه تعلیق، بلکه نقطه عطفی است که باعث در هم شکسته شدن چهارچوب متعارف می‌شود و آسیب ها، خطرها و نیاز‌های تازه‌ای به وجود می‌آورند.

ثابت ادامه داد: واژه بحران در زبان چینی از همان حروفی تشکیل شده است که "خطر" و "فرصت" را شکل داده اند. بحران همچنان که نشانگر یک مانع، آسیب، ضایعه یا تهدید است، نشانگر فرصتی برای رشد نیز هست.


نگرانی که از حد بگذرد، آرامش را برهم می‌زند
وی با اشاره به آغاز امتحانات دانش آموزان و دانشجویان افزود: نگرانی در حدی که فرد را آماده کند تا از خود و خانواده‌اش به صورت اصولی محافظت و مراقبت کند، خوب است و حتی باعث افزایش عملکرد می‌شود، اما اگر از حد بگذرد و فرد را به سمت رفتار‌های وسواس گونه ببرد و یا اشتغال ذهنی زیادی برایش ایجاد کند، انرژی او را تلف کرده و سطح ایمنی‌اش را پایین می‌آورد و این می‌تواند مضر باشد.

معاون کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: بنابراین دانش آموزان و دانشجویان اولا باید مدام دنبال خبر‌های ناگوار نروند و این وسواس دنبال کردن اخبار ناگوار را کنترل  و اصول بهداشتی را رعایت کنند، چرخه خواب و بیداری منظم و درستی داشته باشند و حتی اگر قرار نیست صبح زود از خواب بیدار شوند، باید تلاش کنند در ساعت خاص و مشخصی بخوابند و بیدار شوند، چرا که خواب شبانه نسبت به خواب روز، می‌تواند سلامت بهتری برای فرد ایجاد کند. دانش آموزان و دانشجویان سعی کنند در خانه ورزش کنند و رژیم غذایی سالمی را برای خودشان در نظر بگیرند و همچنین با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک، به فضای باز رفته و قدم بزنند و از تفریحاتی که کم خطرتر هستند استفاده کنند و اطمینان داشته باشند که اگر قرار است برخی از امتحانات آن‌ها به صورت حضوری برگزار شوند، حتماً همه‌ شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محل برگزاری آزمون‌ها، رعایت خواهند شد.


موج پنجم کرونا در صورت کمرنگ شدن شیوه‌نامه‌ها در انتخابات
ثابت در خصوص انتخابات خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا به مساله انتخابات به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای نگاه نکند، بلکه به عنوان یک مساله اصلی نگاه کند، چرا که اگر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کمرنگ شود در دوران انتخابات و پس از آن، ممکن است با موج پنجم بیماری مواجه شویم، لذا ستاد ملی مقابله با کرونا باید پیش بینی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و ساختار‌های مناسبی را به همین منظور ایجاد کند.


کد مطلب: 53594

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/53594/روان-کردن-بحران-ها-نوآوری-روزگار-کرونایی

میگنا
  https://www.migna.ir