پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۰
کد مطلب: 53615
۱

ایجاد نارضایتی در پی مقایسه همسر با دیگران

ایجاد نارضایتی در پی مقایسه همسر با دیگران
لیلا ماهر عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران گفت: انسان ها نیازهایی دارند که ابتدا باید شناسایی شوند.زمانی که همسرتان شما را با دیگران مقایسه می کند و باعث آزرده خاطر شدن شما می شود، حتما با او ناراحتی خود را در میان بگذارید و علت مقایسه کردن را از او جویا شوید.
 
وی در مورد اثرات مقایسه کردن گفت: این کار سبب حقارت، خود سرزنشی فرد و از بین رفتن حالت طبیعی رابطه زناشویی، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس می شود.

این روانشناس در ادامه گفت: ابتدا باید دلیل سر زدن رفتارهایمان را بدانیم که از کدام نیازهای برآورده نشده ما نشات گرفته اند و منشا آن ها را بیابیم، چراکه در مقایسه کردن، نتیجه رضایت بخشی حاصل نمی شود.


هدف و دلیل از این که طرف مقابل را با کسی مقایسه می کنیم چیست ؟
ماهر تصریح کرد: گاهی گمان می کنیم نیازی که در ما ارضا نشده است و یا به خواسته ای نرسیده ایم، می توانیم با تحت فشار قرار دادن یا مقایسه کردن دیگران به هدفمان برسیم، یعنی طرف مقابل را تحریک یا وادار می کنیم آن طور که می خواهیم رفتار کند، در صورتی که این کار اشتباه است.

وی افزود: تجربه و تحقیقات علمی درباره مقایسه کردن افراد ثابت کرده است، در این حالت میزان عملکرد و کیفیت رفتار افراد کمتر می شود و به صورت صعودی نخواهد بود.


آیا برای تلنگر زدن به همسر از مقایسه می توان استفاده کرد ؟
این روانشناس گفت: راه های دیگری برای تلنگر زدن وجود دارد و من مقایسه کردن را پیشنهاد نمی دهم، زیرا این کار نتیجه خوبی در بر ندارد. عملکرد مقایسه ای باعث می شود احساسات شخصیتی طرف مقابل خورد شود.عزت نفس، خودباوری و اعتماد به نفس او به شدت کاهش پیدا کند و مهمتر از همه این عمل باعث سردی و بی علاقگی زن و شوهر نسبت به یکدیگر می شود و در نهایت منجر به طلاق عاطفی خواهد شد.

وی افزود: اگر کسی مدام ما را با فرد دیگری مقایسه می کند، بهتر است که راه ارتباطی با او را پیدا و نیازهایش را شناسایی کنیم. یعنی اگر رفتاری داشتیم که به این مقایسه ها دامن می زد، سعی کنیم از این راه هایی همچون موارد زیر وارد شویم:
۱-چه نیازی در فرد برآورده نشده است که من را مورد قیاس قرار می دهد.
۲-کدام رفتار من باعث مقایسه شدن زیاد می شود؟ از خود و رابطه باید آگاهی لازم داشته باشید.


با فرد مقایسه گر چه رفتاری انجام دهیم؟
ماهر گفت: از فرد مقایسه گر بخواهیم به صورت شفاف انتظارات و خواسته هایش را از زندگی مشخص کند و به طرف مقابل بگوید.
وی ادامه داد: اگر ما اهدافی در زندگی و یا روابطمان داشته باشیم و از توانایی ها، ویژگی ها، نقاط قوت و ضعف طرف مقابل آگاه باشیم، کمتر دست به مقایسه زدن می زنیم. برای حل مشکلاتمان، کمک گرفتن از یک روانشناس بسیار بهتر از این است که طرف مقابل را مقایسه کنیم.


عواقب مقایسه کردن همسر در زندگی زناشویی
وی ادامه داد: یکی از شروط اصلی رابطه مسالمت آمیز، پذیرش بدون قید و شرط است. وقتی که ما طرف مقابل را مقایسه می کنیم، پذیرش بدون قید و شرط کنار می رود. زمانی که چنین اتفاقی می افتد، در فرد این باور ایجاد می شود که من به اندازه کافی خوب نیستم و طرف مقابلم آن طوری که هستم من را نمی پذیرد و دوست ندارد.

وی تاکید کرد: زمانی که این باور به وجود آید، ناخودآگاه فاصله بین زوجین زیاد می شود و وقتی که فاصله ایجاد شود، افکار منفی و غیر منطقی به روی کار می آیند. افکار منفی شرایط و حالاتی را در افراد مانند شکاک بودن، دور شدن افراد از یکدیگر، انتخاب یک فرد دیگر به عنوان همراه و همدل و هم صحبت ایجاد می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید